• 1
  • 2
2021-10-15, 13:11
Medlem
Colloidals avatar
Kort förklarat.
Pluggar på Komvux. Ansökte till CSN innan skolan började och de nekade på grund av att det fattas poäng, kan inte tjäna in dem enligt SYV.
CSN skulle kommit redan i augusti. Så nu kommer det inga pengar denna månaden.
Bor tillsammans med min sambo, hennes anställning slutar nu i slutet av oktober så hennes sista lön blir i november.

Vi tänkte gå till soc på måndag och fråga om försörjningsstöd. Om de nekar, vad ska man göra då? Jag har inte så bra relation med området där familjen bor så flytta hem är inget alternativ.

Har sökt alla möjliga jobb som finns runt om här men utan utbildning är det svårt att få något.

Snälla hjälp oss!
Citera
2021-10-15, 13:35
Medlem
Niggwards avatar
Du måste inse verkligheten rent utsagt och anpassa dig efter din situation ifall du ska klara dig ur detta.

Att säga saker som ”att bo hemma är inte ett alternativ” för att du inte har god relation i området håller inte. Du har inte den lyxen att säga så, tyvärr. Stanna inne i så fall eller bit i det sura äpplet.

Om alternativet är gatan eller pojkrummet, så väljer du gatan då?

Rent konkret så har du två alternativ. Få lån av föräldrar/vänner eller hitta ett skitjobb vid sidan av studierna tills du kan få CSN. Då utgår jag från att du vill se de smarta och långsiktiga alternativet.

Om inte så begå brott eller kör sms lån ner i fördärvet
Senast redigerad av Niggward 2021-10-15 kl. 13:37.
Citera
2021-10-15, 14:11
Medlem
Om ni vill köpa Er lite tid så kan ni ju alltid försöka få ett lån nu fort innan din sambos anställning försvinner. Kolla på de där jämförelsesajterna och se efter hur mycket ni kan låna, hur mycket månadskostnaden blir samt hur länge ni klarar Er på beloppet. Ta absolut inte SMS-lån, utan "normala" blancolån.

Låt säga att ni lånar 100.000, det bör ni ändå kunna "stretcha ut" på en 4-5 månader om ni har lagom hyra och inge övriga höga omkostnader - gott om tid att hitta nytt jobb, lösa CSN osv. Lägger ni det på 6 år så bör det bli typ 1600-1700 spänn i månaden.
Det är dock en risk, lån måste ju som bekant betalas tillbaka. Men om ni vill slippa förödmjukelsen att gå till soc så kanske det är värt det
Citera
2021-10-15, 14:24
Medlem
Finns alltid jobb. Jobba.
https://rider.foodora.se/
Citera
2021-10-15, 14:42
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Kort förklarat.
Pluggar på Komvux. Ansökte till CSN innan skolan började och de nekade på grund av att det fattas poäng, kan inte tjäna in dem enligt SYV.
Bor tillsammans med min sambo, hennes anställning slutar nu i slutet av oktober så hennes sista lön blir i november.

Vi tänkte gå till soc på måndag och fråga om försörjningsstöd. Om de nekar, vad ska man göra då? Jag har inte så bra relation med området där familjen bor så flytta hem är inget alternativ.

Har sökt alla möjliga jobb som finns runt om här men utan utbildning är det svårt att få något.

Snälla hjälp oss!

Sök extrajobb direkt. Typ vårdbiträden behövs alltid , även städare, pizzabagare eller köra ut mat. Har ni saker ni kan sälja?
Citera
2021-10-15, 14:53
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Du måste inse verkligheten rent utsagt och anpassa dig efter din situation ifall du ska klara dig ur detta.

Att säga saker som ”att bo hemma är inte ett alternativ” för att du inte har god relation i området håller inte. Du har inte den lyxen att säga så, tyvärr. Stanna inne i så fall eller bit i det sura äpplet.

Om alternativet är gatan eller pojkrummet, så väljer du gatan då?

Rent konkret så har du två alternativ. Få lån av föräldrar/vänner eller hitta ett skitjobb vid sidan av studierna tills du kan få CSN. Då utgår jag från att du vill se de smarta och långsiktiga alternativet.

Om inte så begå brott eller kör sms lån ner i fördärvet
Jag vet. Dåligt argument av mig. Har hänt så mycket där i uppväxten så känner mig ej bekväm med att bo där. Nej klart jag inte väljer gatan. Söker jobb för fullt.
Har spärrat mig från alla sms lån för många år sedan.
Citera
2021-10-15, 14:55
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Om ni vill köpa Er lite tid så kan ni ju alltid försöka få ett lån nu fort innan din sambos anställning försvinner. Kolla på de där jämförelsesajterna och se efter hur mycket ni kan låna, hur mycket månadskostnaden blir samt hur länge ni klarar Er på beloppet. Ta absolut inte SMS-lån, utan "normala" blancolån.

Låt säga att ni lånar 100.000, det bör ni ändå kunna "stretcha ut" på en 4-5 månader om ni har lagom hyra och inge övriga höga omkostnader - gott om tid att hitta nytt jobb, lösa CSN osv. Lägger ni det på 6 år så bör det bli typ 1600-1700 spänn i månaden.
Det är dock en risk, lån måste ju som bekant betalas tillbaka. Men om ni vill slippa förödmjukelsen att gå till soc så kanske det är värt det
Har faktiskt tänkt på detta. Vi försöker hitta ett billigare boende men är svårt. Hyran är 8000 och elen är väl runt 1900/månad och då tillkommer sophämtning plus alla andra kredit skulder. Vi hyr hus nämligen.
Citera
2021-10-15, 14:57
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Sök extrajobb direkt. Typ vårdbiträden behövs alltid , även städare, pizzabagare eller köra ut mat. Har ni saker ni kan sälja?
Kollar allt jag kan, har dock bara Indeed appen och det är väl samma som Arbetsförmedlingen? Vårdbiträde kan jag tänka mig, krävs inte det utbildning?
Citera
2021-10-15, 15:36
Medlem
Citat:
Har faktiskt tänkt på detta. Vi försöker hitta ett billigare boende men är svårt. Hyran är 8000 och elen är väl runt 1900/månad och då tillkommer sophämtning plus alla andra kredit skulder. Vi hyr hus nämligen.
Ja, billigare boende känns som ett smart steg att arbeta för snarast möjligt. Tänk på att det finns många privata "småbolag" (alltså personer som äger enstaka fastigheter och hyr ut), även om de nog är svåra att få tag i utan kontakter.

Hoppas det löser sig för Er i alla fall, det är en sådan jävla sits att hamna i. Hamnade själv där för ca 10 år sedan och det fick lösa sig som så att jag började arbeta som städare på en skola. Lagom roligt att bli hånad av "grabbarna i sexan" för att vara en städkäring, men vad ska man göra? Bara att bita ihop.
Citera
2021-10-15, 16:03
Medlem
Citat:
Kort förklarat.

Snälla hjälp oss!

Du måste redovisa för soc att du försökt lösa situationen. Spara alla jobb du söker, skriv in dig på arbetsförmedlingen.

Ni måste snåla som fan med din sambos sista lön, betala hyran och de viktigaste räkningarna. Gå in på din kommuns hemsida och kolla på riksnormen.
Och kontakta dem redan nu och beskriv situationen, och lämna in alla papper de begär.
Citera
2021-10-15, 16:09
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Snälla hjälp oss!
Får inte din sambo a-kassa eller var jobbet mindre än 6 mån.? Finns det inga sparpengar från jobbet?

Socialen kommer inte hjälpa er med hela hyran eftersom den är över normen men ni kanske kan få bostadsbidrag också från försäkringskassan om ni är under 29 år och ni får förmodligen inte redan socialbidrag eftersom det kommer en till lön och de kollar kontoutdrag 3 mån. tillbaka samt anser att man ska ha levt på nivån för existensminimum under tiden.

Ni kanske kan sälja något på blocket t.ex cykel, tv, soffa m.m
Citera
2021-10-15, 16:21
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Kort förklarat.

Varför kan du inte tjäna in missade poäng? Sen räcker det väl att du tar nya poäng för att täcka upp de gamla för att få CSN på nytt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in