2021-10-15, 09:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Det är förståeligt. Hur hans arbetsrätt skulle väga mer än andra människors direkta säkerhet har jag dock svårt att se.

Han fick psykos och utrota hela sin familj. Kan lika gärna triggas igång av att du råkar spilla kaffe på snubben i rastrummet för att själv strykas med.
Det handlade nog mer om att de skulle "köpa" ut honom än att han skulle arbeta kvar .. tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Kvinnan som dömdes för barnamord 1818 hette Lisa Mattsdotter. Sex veckor efter giftermålet med den unge bergsmannen Petter Nilsson i Grundsjön i Östra Värmland födde Lisa ett, som det står i domboken, oäkta gossebarn som hon sedan dödade och grävde ner i smedjan.
Det verkar som om det var tidens hårda sociala struktur som tvingade henne att göra så för att inte bli utfrusen i samhället. Barnet var ju oäkta och hon visste inte vem fadern var och hade ju äktenskapet med Petter att tänka på för sin framtid.
Intressant. Jag trodde du talade om ett fall mer nära i tid. Barnadråp har väl dock funnits länge i lagstiftningen och är väl snarare en kvarleva från förr än ett modernt brott. Sannolikt handlade det förr i stor utsträckning just om detta med sociala trycket.
Citera
2021-10-15, 11:03
Medlem
Han Loxds var föreståndare på Konsum i Forshaga, där jobbade även Ann-Cxristin.
Jag kände damen.
Tror det finns en tråd redan.
Det blev en lagändring efter dom här morden, mördaren får inte ärva sitt offer.
Citera
2021-10-15, 11:21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nykroppa
Jag kände damen.
Stort tack för denna information. Jag misstänkte att det redan fanns en tråd, men kunde ej hitta någon då jag sökte. Vet du om Konsum-butiken betalade ut något skadestånd till GM?

Stämmer verkligen detta med lagändringen? Det finns åtminstone ett senare fall där en ung man i Skåne tog livet av sina båda föräldrar, och fick ärva dem då han bedömdes vara psykiskt sjuk vid brottstillfället.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2021-10-15 kl. 11:29.
Citera
2021-10-15, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack för info ang livförsäkringen i dagens penningvärde.

Det var den 6-åriga flickans dagmamma som anade oråd och slog larm. När polisen tog sig in i villan fann de den utplånade familjen, och mördaren. Jag antar att det fanns varningstecken i o m att dagmamman larmade polis så pass tidigt? Både GM och hans hustru arbetade på Konsum i Deje. GM kom ursprungligen från Tyskland, och kom själv att dö i förtid redan 1987. Kanske lyckades han till slut också utplåna sig själv?

Sjukaste med det hela är att två konsumarbetare hade råd med en villa. Låter nästan otroligt idag.
Citera
2021-10-15, 12:44
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virrefriberg
Sjukaste med det hela är att två konsumarbetare hade råd med en villa. Låter nästan otroligt idag.

Lustigt nog kände jag ett par (som faktiskt bodde i forshaga) där den ena jobbade i butiken i deje och den andra på konsum i forshaga. Eller om det var ica.
Dom hade i alla fall Villa i forshaga.

Till topic, Lever GM idag?

// PoK
Citera
2021-10-15, 12:47
Medlem
Han var ju tydligen sjuk då brotten begicks.

Är man tillräckligt sjuk, ska man inte straffas. Vad skulle det tjäna till.

Sluta hata män, och visa respekt för rättvisa och visdom, feminist äckel.
Citera
2021-10-15, 15:41
Medlem
Nä han tog sig av daga, när vette fasen.
Citera
2021-10-15, 23:05
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Nä han tog sig av daga, när vette fasen.
Den 22 november 1983 tycks dådet ha inträffat.
Han avled den 18 april 1987. Se utdrag ur Dödboken i spoiler.
Citera
2021-10-16, 06:13
Avstängd
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ett näst intill surrealistiskt fall, då gärningen i sig är bortom vidrig; Mannen mördade hustrun och deras två barn; en 10-årig pojke och en 6-årig flicka. Men efterspelet sätter ytterligare vidrig prägel på det hela.

Utdrag ur SvD 1984-11-21:

Ibland kan man tala om "billiga" straff, men i detta extrema fall hamnade mördaren t o m på "pluskontot"! Man undrar ju förstås om han fick rätt mot Konsum, och kammade hem de nära 70 000 kr i skadestånd för det "ogiltiga" avskedandet? Fy f*n vad vidrigt. Är det någon som vet mer om detta fall? Detta måste ha varit något som man pratade om på den ort mannen bodde. Kanske pratar man om det än i dag?

Deje verkar dra till sig mördare? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lenamordet
Senast redigerad av Crime-boy2 2021-10-16 kl. 06:21.
Citera
2021-10-16, 12:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anständigt handlat.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Deje verkar dra till sig mördare? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lenamordet

Jag har precis tänkt samma sak.

"Lena-mannen" har flera andra namn såsom "Blomsterkungen från Mårbacka" och "Deje-mannen".

GM står som änkling vilket är fullt logiskt efter att ha utrotat hela sin sin familj. Det enda anständiga att göra efter att s. a. s. ha gjort "rent hus" var att själv begå självmord knappt 3½ år efteråt. Jag tror inte att änklingen hade någon större glädje av dessa 200 000 kr.
Citera
2021-10-16, 12:51
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Jag kände damen.
Ingen tråd men det står en del om det i detta och efterföljande inlägg. (FB) Trippelmord i Sverige?
Citera
2022-03-24, 14:08
Medlem
Foliekatts avatar
Ja det var en fin gubbe, den där Lutz Richter. (Ja, de har varit döda i snart fyrtio år så det går nog bra att skriva ut hans namn nu)

Han ville inte skiljas men det ville hon, så han ströp henne. Sedan var det barnens tur. Det måste varit en i synnerhet bestialisk gärning eftersom son och dotter sov i samma rum på övervåningen, i rummet jämte föräldrarnas. De hade en våningssäng så oavsett hur han bar sig åt så kunde han i rimlighetens namn bara angripa ett barn i taget. Man kan ju föreställa sig skräcken i det rummet. Sonen uppe, dottern nere, vem tog han först?

Efter förrättat värv, eller rent av innan, för att trubba sinnena, intog han en mängd tabletter. Jag hörde att han hittades nedblodad i trappan till övervåningen, påverkad men vid liv.

Samhället var mycket missnöjt med hans dom och upprördheten när han inom ett år var friskförklarad och ute kan bara mäta sig med glädjen över hans självmordsbesked några år senare. Hängde sig sa ryktet, hoppas det tog tid.

Familjen begravdes i Grythyttan. Deras hus på Solhemsvägen 1 stod tomt i en massa år och trädgården förföll. Sedan köpte någon kåken och flyttade in. Sen tog det inte så lång tid så brann kåken ner och såvitt jag vet är det bara garaget kvar idag.

Det enda jag egentligen inte vet är var fadern blev begravd. Skulle vara kul att veta, så jag kunde åka dit och bajsa på honom.

Uppdämt hat? Jovars, sonen var min vän, och han blev tyvärr även min första erfarenhet av döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in