• 1
  • 2
2021-10-14, 16:34
Medlem
Jag fick nyss Mirtazapin utskrivet, ska ta 15 mg varje kväll. Har lite frågor för läste på fass att en vanlig biverkning är viktuppgång, och är inte så särskilt taggad på o få ätstörda tendenser igen.

Går man upp i vikt? Finns de några andra biverkningar som några här har upplevt och som är viktiga att notera? Är lite smått rädd för läkemedel i vanliga fall, men nu är det akut med medicin mot depression så får väl brösta det.
Ska precis börja gymma också, kommer läkemedlet påverka min träning något tror ni?

Tackar för svar
Senast redigerad av janneballe 2021-10-14 kl. 16:37.
Citera
2021-10-14, 16:38
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har fått såna som ersättning för zopiklon och är hur nöjd som helst. Jag tar visserligen bara en halv per natt men antalet sovda timmar är betydligt högre än på två*7,5 zopiklon, det tar dock några nätter innan jag kom på när jag ska ta den lille halvan(ca 1½h före natta).

Har inte gått upp något, har inte känt något annat än tröttmössa en stund på morgonen. Jo, skeva drömmar, inte mardrömmar men skeva som fan, har inte en aning varifrån mitt undermedvetna dom har sina rötter.
Citera
2021-10-14, 16:46
Medlem
Det där med biverkningar är rätt individuellt, vissa får knappt biverkningar och andra får besvärliga biverkningar. Med mirtazapin är det nog inte ovanligt att känna sig trött på morgonen i början. Själv fick jag knappt några biverkningar när jag började med liknande preparat. Har tagit mirtazapin massa ggr då det kan hjälpa med sömnen en del, jag somnar riktigt skönt efter dessa på kvällen! Men aldrig tagit dem dagligen någon längre tid.
Senast redigerad av Jemi0052 2021-10-14 kl. 16:49.
Citera
2021-10-14, 17:36
Medlem
Känner några som tagit dem regelbundet och samtligas vikt sköt som en raket!
Citera
2021-10-14, 18:01
Medlem
kajus333s avatar
Skippa dom! Man får hallissar av dom. Ta några lite mer beprövade o äldre preparat!
Citera
2021-10-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Skippa dom! Man får hallissar av dom. Ta några lite mer beprövade o äldre preparat!

Mirtazapin är ett av de äldsta, hette tidigare Remerol.
Citera
2021-10-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janneballe
Jag fick nyss Mirtazapin utskrivet, ska ta 15 mg varje kväll. Har lite frågor för läste på fass att en vanlig biverkning är viktuppgång, och är inte så särskilt taggad på o få ätstörda tendenser igen.

Går man upp i vikt? Finns de några andra biverkningar som några här har upplevt och som är viktiga att notera? Är lite smått rädd för läkemedel i vanliga fall, men nu är det akut med medicin mot depression så får väl brösta det.
Ska precis börja gymma också, kommer läkemedlet påverka min träning något tror ni?

Tackar för svar

Du går inte upp i vikt av själva tabletten, men den skapar ett omåttligt sug hos vissa personer. 10-15 kg är ingen ovanlig viktökning. Just 15 mg är startdos, och på den somnar man gott. När högre styrka sätts in, så försvinner insomningseffekten. Träning påverkar inte intaget, kör på.
Citera
2021-10-14, 18:33
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Mirtazapin är ett av de äldsta, hette tidigare Remerol.

Man kan ta nåt ännu äldre, eller i varje fall inte Mirtazapin.
Citera
2021-10-14, 18:55
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:

Tackar för svar

Ta dem precis innan det är dags att sova. Viktuppgången beror på att man får ökad aptit.
Citera
2021-10-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333

Va?? Asså riktiga hallisar, typ som sånna man får på lergigan?
Citera
2021-10-14, 21:22
Medlem
Citat:

Tackar för svar

Ja, tyvärr kommer du gå upp i vikt.

Räcker med att kolla på tabletten, för att börja svälla, typ.
Citera
2021-10-14, 21:23
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Va?? Asså riktiga hallisar, typ som sånna man får på lergigan?
Det är ingen fara på taket,enda biverkningen under insättningen jag fick var livligare drömmar och gelében när jag skulle gå från tvn till sängen . Enligt min åsikt är mirtazapin en jättebra medicin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in