• 5
  • 6
2025-01-03, 17:17
Medlem
Jag tnkte att jag skulle ha en ett backup-bankID p min dator frn annan utfrdare (annan bank) n min nuvarande. Varp jag hittade denna trden, d ingen av de tv bankerna jag har utfrdar bankID fr dator(?). Innebr d detta att jag mste ha en backup-telefon fr att ha tv mobila bankID?
Citera
2025-01-03, 17:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Sjlvklart har jag starka sikter om ngot som mer eller mindre ptvingas mig, men som de frefaller gjort omjligt fr mig att anvnda.

Hur svrt kan det vara att ge mig ett ssh-shell som alternativ dr jag kan knappa in en hederlig skrapkod eller vad som helst?

Hur svrt kan det vara att identifiera mig precis p samma stt som jag identifierar mig med en bankdosa utan sladd?

Hur svrt kan det vara att infra en riktig standard istllet, som inte krver ngot jvla hokus pokus i ngon stngd exe-fil, utan som kan slppas i form av en specifikation, och eventuellt en referensimplementation som ppen kllkod, och som kan kodas frn scratch i valfritt sprk om man s vill?

Inte srskilt svrt. Men d skulle du ju inte tvingas bja dig framt och dra ner brallorna, och hur skall du d gras medveten om ditt stnd, din plats i vrlden?

Men frihet kostar, s ger du bankid fingret tillbaka fr att du anser avtalsvillkoren oskliga, fr du avst frn en del. S r frihet r inte ngot fr alla mnniskor heller.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-01-03 kl. 17:54.
Citera
2025-01-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det dr r helt enkelt falskt. Jag kan inte anvnda det.

Vad sgs om vi byter dator, d kan du anvnda BankID d det r din dators fel som gr programmet inte fungerar?

Eller kan det vara s du r ett troll som bara provocerar med din lga iq?
Citera
2025-01-03, 18:05
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Vad sgs om vi byter dator, d kan du anvnda BankID d det r din dators fel som gr programmet inte fungerar?

Eller kan det vara s du r ett troll som bara provocerar med din lga iq?

Lgt iq kanske, fr nu frstod jag inte riktigt.

Vilka r "vi"?

Vilken datortillverkare och datormodell ska "vi" byta till?

Jag tror inte det r ngot fel p min dator, d andra program fungerar.
Citera
2025-01-03, 20:15
Medlem
RostigHinks avatar
Man behver inte ens ett abbonnemang p telefonen, det rcker att man har tillgng till ett trdlst ntverk den kan koppla upp mot. Jag loggade nyss in med den ldre telefonen hos Kivra bara fr att kolla s jag inte svamlar. Den telefonen har inte ens ett SIM-kort. OS android 13.

Jag har 2 telefoner till, en r min vanliga med abbonnemang och android 14 och en reserv med kontantkort och android 13. Alla 3 har varsitt bankID vilket r maximalt vad man fr ha. En fjrde telefon har android 6 och anvnds som vckarklocka och har ett kontantkort men bankID i den r avinstallerat.

Alldeles bortsett frn en kortlsare med bankID p kort som jag ytterst sllan anvnder numera.
Citera
2025-01-06, 14:28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Jag tnkte att jag skulle ha en ett backup-bankID p min dator frn annan utfrdare (annan bank) n min nuvarande. Varp jag hittade denna trden, d ingen av de tv bankerna jag har utfrdar bankID fr dator(?). Innebr d detta att jag mste ha en backup-telefon fr att ha tv mobila bankID?
Du kan ha BankID p surfplatta ocks, men kan behva beska ett bankkontor fr att f det aktiverat.

Att ha en backup frstr jag, men varfr vill du ha BankID frn annan bank?
Citera
2025-01-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du kan ha BankID p surfplatta ocks, men kan behva beska ett bankkontor fr att f det aktiverat.

Att ha en backup frstr jag, men varfr vill du ha BankID frn annan bank?

Lite orolig fr att bli sprrad. Inte fr att risken r s hg egentligen, men eftersom konsekvenserna r spass trkiga. Mitt bankkort blev sprrat mot Revolut utan frklaring (det r dock mjligt att de sprrade alla, vad vet jag). Vilket r trist, eftersom jag enbart anvnt Revolut fr att min nuvarande bank inte stdjer Google pay/Apple pay och dylika tjnster fr sina kort. Jag vill ju kunna betala i butik med mobilen. Gjorde ven ett mindre kryptokp fr ngra r sedan fr ett par tusenlappar. Jag tror inte jag blir sprrad p grund av detta, men med tanke p de skrckhistorier jag lst s r jag inte sker.

Min tanke var d att ha ett mobilt bankid frn bank A p telefonen och BankID frn bank B p datorn. Tyvrr har jag ingen surfplatta. Vore det bttre att skaffa ett nytt mobilt BankID frn bank B? Bankerna kommunicerar ju inte med varandra, och bank B kan drmed inte hrleda ngot kryptokp till mig?

Jag oroar mig frmodligen bara i ondan. Men det framstod som en enkel lsning innan jag frstod att bank B slutat utfrda BankID fr dator.
Citera
2025-01-18, 14:44
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Lite orolig fr att bli sprrad. Inte fr att risken r s hg egentligen, men eftersom konsekvenserna r spass trkiga. Mitt bankkort blev sprrat mot Revolut utan frklaring (det r dock mjligt att de sprrade alla, vad vet jag). Vilket r trist, eftersom jag enbart anvnt Revolut fr att min nuvarande bank inte stdjer Google pay/Apple pay och dylika tjnster fr sina kort. Jag vill ju kunna betala i butik med mobilen. Gjorde ven ett mindre kryptokp fr ngra r sedan fr ett par tusenlappar. Jag tror inte jag blir sprrad p grund av detta, men med tanke p de skrckhistorier jag lst s r jag inte sker.

Min tanke var d att ha ett mobilt bankid frn bank A p telefonen och BankID frn bank B p datorn. Tyvrr har jag ingen surfplatta. Vore det bttre att skaffa ett nytt mobilt BankID frn bank B? Bankerna kommunicerar ju inte med varandra, och bank B kan drmed inte hrleda ngot kryptokp till mig?

Jag oroar mig frmodligen bara i ondan. Men det framstod som en enkel lsning innan jag frstod att bank B slutat utfrda BankID fr dator.
Om man blir sprrad fr BankID s gller det alla banker. Att ha en backup r bra ifall mobilen gr snder. Allts tv enheter med NFC och ett nationellt ID-kort/pass r vad som behvs. BankID p fil r obsolet, och en bank som inte har support fr Google Pay r otnkbart. En alternativ betalningsmjlighet r ocks att fredra, sjlv har jag Klarna-kort fr det.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in