Nu får du nog sänka farten på dina svar. Just nu är kvalitén väldigt låg. Både stavning och korrekthet i fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Bankid är nog den mest spridda och lända tillämåningen av PKI
Knappast. Hur många länder använder Bankid? Används det i Kina och Indien?
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
public key infrastructure, dvs en säkerhetslösning med privata och publika nycklar, hanterade av en central entitet
Detta har du ju redan skrivit en gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Plz, grundläggande cybersäkerhet, ju, sen decennier. SSL fungerar på samma sätt, fast då sköts det av din browser utan att du behöver göra något.
Vad är Plz? Ännu en krypteringsteknik? Eller är du tonåring?
Om det sköts bekom kulisserna, varför känner du ett behov av att förklara?
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Ja, man laddar ned bankids säkerhetsprogram som hanterar filen, och all tillgång till den.
Är det en fil så lär det vara operativsystemet som hanterar tillgången till den.
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Tycker du det är jobdigt att Edge/Firefox eller vilken browser du nu kör hanterar din hemliga nyckel för SSL/TLS-kommunikation också (dvs surf på websidor med hänglås)?
När det gäller Edge, ja. Där har jag haft en del problem med att Windows centrala certifikathanterare trasslat till sig själv, så det varken gått att surfa eller uppdatera skiten.
Nej det gäller Firefox, nej, varför skulle jag det? I Firefox så är denna hantering inbyggt, så jag kan använda Firefox helt oavsett vilket fabrikat det är på mitt operativsystem, eftersom Firefox i princip går att få igång på alla moderna operativsystem.
Det jobbiga med bank-id-skiten är att det inte finns för de operativsystem jag använder, samt att det är stängd källkod så jag inte skulle kunna veta vad programmet gjorde i mitt system om det fanns.
Dessutom har jag fått intrycket att programmet faktiskt gör att massa hokus pokus, och kräver att få gräva i allt möjligt, som gör det svårt att isolera det i en container, vilket annars är en lösning på problemet med stängd kod.
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Nej, vill du identifiera dig på en site skickar den en begäran till din browser att starta bankid-programmet, som hanterar kommunikationen och verifieringen via bankid, och sen säger till siten att du är den du säger du är, varvid siten släpper in dig till din bank, försäkringsbolag eller var du nu har identifierat dig. Ungefär som mobilt bankid, det är också en app som sköter identifiering på samma sätt.
Jag vet inte hur mobilt bank-id fungerar, så det kan du inte använda som någon slags utgångspunkt i dina förklaringar om hur "bank-id på fil" fungerar.
Men utifrån det du skriver så tolkar jag det som att webbläsaren enbart startar upp ett externt program, genom att det på förhand registrerats att det programmet hanterar ett visst "scheme" eller en viss "mime-typ"?
Och därefter sker all kommunikation via en eller flera servrar, så att absolut ingen annan integration behövs lokalt, och i själva webbläsaren? Inga plugins eller extensions? Och heller inga "system-hooks" som fångar upp systemanrop som webbläsaren gör? Är detta korrekt uppfattat?
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Alla vanliga bank- och kreditkort har ett chip, och en pinkod. Den används när du använder kortet för att visa att du är den rättmätige innehavaren. Den pinkoden finns i en speciell skyddad area av chippet
Ok. Du pratar om ett typiskt vanligt kreditkort. Det var ju inte självklart i trådens sammanhang.
Den koden hade nog jag gissat bara fanns i mitt huvud, och i min lokala offline icke proprietära lösenordshanterare. Tror du den är lagrad alls, i kortet eller hos banken eller hos kreditutgivaren?
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
No offence, men du har väldigt starka synpunkter på en teknik du uppenbarligen vet väldigt lite om.
Självklart har jag starka åsikter om något som mer eller mindre påtvingas mig, men som de förefaller gjort omöjligt för mig att använda.
Hur svårt kan det vara att ge mig ett ssh-shell som alternativ där jag kan knappa in en hederlig skrapkod eller vad som helst?
Hur svårt kan det vara att identifiera mig precis på samma sätt som jag identifierar mig med en bankdosa utan sladd?
Hur svårt kan det vara att införa en riktig standard istället, som inte kräver något jävla hokus pokus i någon stängd exe-fil, utan som kan släppas i form av en specifikation, och eventuellt en referensimplementation som öppen källkod, och som kan kodas från scratch i valfritt språk om man så vill?
Förresten, varför skriver du "No offence" om det inte just är det som är ditt syfte?