Citat:
Ursprungligen postat av
Ulrik.Agren
Du kan ha BankID på surfplatta också, men kan behöva besöka ett bankkontor för att få det aktiverat.
Att ha en backup förstår jag, men varför vill du ha BankID från annan bank?
Lite orolig för att bli spärrad. Inte för att risken är så hög egentligen, men eftersom konsekvenserna är såpass tråkiga. Mitt bankkort blev spärrat mot Revolut utan förklaring (det är dock möjligt att de spärrade alla, vad vet jag). Vilket är trist, eftersom jag enbart använt Revolut för att min nuvarande bank inte stödjer Google pay/Apple pay och dylika tjänster för sina kort. Jag vill ju kunna betala i butik med mobilen. Gjorde även ett mindre kryptoköp för några år sedan för ett par tusenlappar. Jag tror inte jag blir spärrad på grund av detta, men med tanke på de skräckhistorier jag läst så är jag inte säker.
Min tanke var då att ha ett mobilt bankid från bank A på telefonen och BankID från bank B på datorn. Tyvärr har jag ingen surfplatta. Vore det bättre att skaffa ett nytt mobilt BankID från bank B? Bankerna kommunicerar ju inte med varandra, och bank B kan därmed inte härleda något kryptoköp till mig?
Jag oroar mig förmodligen bara i onödan. Men det framstod som en enkel lösning innan jag förstod att bank B slutat utfärda BankID för dator.