• 5
  • 6
2025-01-03, 17:17
Medlem
Jag tänkte att jag skulle ha en ett backup-bankID på min dator från annan utfärdare (annan bank) än min nuvarande. Varpå jag hittade denna tråden, då ingen av de två bankerna jag har utfärdar bankID för dator(?). Innebär då detta att jag måste ha en backup-telefon för att ha två mobila bankID?
Citera
2025-01-03, 17:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Självklart har jag starka åsikter om något som mer eller mindre påtvingas mig, men som de förefaller gjort omöjligt för mig att använda.

Hur svårt kan det vara att ge mig ett ssh-shell som alternativ där jag kan knappa in en hederlig skrapkod eller vad som helst?

Hur svårt kan det vara att identifiera mig precis på samma sätt som jag identifierar mig med en bankdosa utan sladd?

Hur svårt kan det vara att införa en riktig standard istället, som inte kräver något jävla hokus pokus i någon stängd exe-fil, utan som kan släppas i form av en specifikation, och eventuellt en referensimplementation som öppen källkod, och som kan kodas från scratch i valfritt språk om man så vill?

Inte särskilt svårt. Men då skulle du ju inte tvingas böja dig framåt och dra ner brallorna, och hur skall du då göras medveten om ditt stånd, din plats i världen?

Men frihet kostar, så ger du bankid fingret tillbaka för att du anser avtalsvillkoren oskäliga, får du avstå från en del. Så är frihet är inte något för alla människor heller.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-01-03 kl. 17:54.
Citera
2025-01-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det där är helt enkelt falskt. Jag kan inte använda det.

Vad sägs om vi byter dator, då kan du använda BankID då det är din dators fel som gör programmet inte fungerar?

Eller kan det vara så du är ett troll som bara provocerar med din låga iq?
Citera
2025-01-03, 18:05
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Vad sägs om vi byter dator, då kan du använda BankID då det är din dators fel som gör programmet inte fungerar?

Eller kan det vara så du är ett troll som bara provocerar med din låga iq?

Lågt iq kanske, för nu förstod jag inte riktigt.

Vilka är "vi"?

Vilken datortillverkare och datormodell ska "vi" byta till?

Jag tror inte det är något fel på min dator, då andra program fungerar.
Citera
2025-01-03, 20:15
Medlem
RostigHinks avatar
Man behöver inte ens ett abbonnemang på telefonen, det räcker att man har tillgång till ett trådlöst nätverk den kan koppla upp mot. Jag loggade nyss in med den äldre telefonen hos Kivra bara för att kolla så jag inte svamlar. Den telefonen har inte ens ett SIM-kort. OS android 13.

Jag har 2 telefoner till, en är min vanliga med abbonnemang och android 14 och en reserv med kontantkort och android 13. Alla 3 har varsitt bankID vilket är maximalt vad man får ha. En fjärde telefon har android 6 och används som väckarklocka och har ett kontantkort men bankID i den är avinstallerat.

Alldeles bortsett från en kortläsare med bankID på kort som jag ytterst sällan använder numera.
Citera
2025-01-06, 14:28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Jag tänkte att jag skulle ha en ett backup-bankID på min dator från annan utfärdare (annan bank) än min nuvarande. Varpå jag hittade denna tråden, då ingen av de två bankerna jag har utfärdar bankID för dator(?). Innebär då detta att jag måste ha en backup-telefon för att ha två mobila bankID?
Du kan ha BankID på surfplatta också, men kan behöva besöka ett bankkontor för att få det aktiverat.

Att ha en backup förstår jag, men varför vill du ha BankID från annan bank?
Citera
2025-01-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du kan ha BankID på surfplatta också, men kan behöva besöka ett bankkontor för att få det aktiverat.

Att ha en backup förstår jag, men varför vill du ha BankID från annan bank?

Lite orolig för att bli spärrad. Inte för att risken är så hög egentligen, men eftersom konsekvenserna är såpass tråkiga. Mitt bankkort blev spärrat mot Revolut utan förklaring (det är dock möjligt att de spärrade alla, vad vet jag). Vilket är trist, eftersom jag enbart använt Revolut för att min nuvarande bank inte stödjer Google pay/Apple pay och dylika tjänster för sina kort. Jag vill ju kunna betala i butik med mobilen. Gjorde även ett mindre kryptoköp för några år sedan för ett par tusenlappar. Jag tror inte jag blir spärrad på grund av detta, men med tanke på de skräckhistorier jag läst så är jag inte säker.

Min tanke var då att ha ett mobilt bankid från bank A på telefonen och BankID från bank B på datorn. Tyvärr har jag ingen surfplatta. Vore det bättre att skaffa ett nytt mobilt BankID från bank B? Bankerna kommunicerar ju inte med varandra, och bank B kan därmed inte härleda något kryptoköp till mig?

Jag oroar mig förmodligen bara i onödan. Men det framstod som en enkel lösning innan jag förstod att bank B slutat utfärda BankID för dator.
Citera
2025-01-18, 14:44
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Lite orolig för att bli spärrad. Inte för att risken är så hög egentligen, men eftersom konsekvenserna är såpass tråkiga. Mitt bankkort blev spärrat mot Revolut utan förklaring (det är dock möjligt att de spärrade alla, vad vet jag). Vilket är trist, eftersom jag enbart använt Revolut för att min nuvarande bank inte stödjer Google pay/Apple pay och dylika tjänster för sina kort. Jag vill ju kunna betala i butik med mobilen. Gjorde även ett mindre kryptoköp för några år sedan för ett par tusenlappar. Jag tror inte jag blir spärrad på grund av detta, men med tanke på de skräckhistorier jag läst så är jag inte säker.

Min tanke var då att ha ett mobilt bankid från bank A på telefonen och BankID från bank B på datorn. Tyvärr har jag ingen surfplatta. Vore det bättre att skaffa ett nytt mobilt BankID från bank B? Bankerna kommunicerar ju inte med varandra, och bank B kan därmed inte härleda något kryptoköp till mig?

Jag oroar mig förmodligen bara i onödan. Men det framstod som en enkel lösning innan jag förstod att bank B slutat utfärda BankID för dator.
Om man blir spärrad för BankID så gäller det alla banker. Att ha en backup är bra ifall mobilen går sönder. Alltså två enheter med NFC och ett nationellt ID-kort/pass är vad som behövs. BankID på fil är obsolet, och en bank som inte har support för Google Pay är otänkbart. En alternativ betalningsmöjlighet är också att föredra, själv har jag Klarna-kort för det.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in