2021-10-13, 23:36
Medlem
Lova33s avatar
Jag är helt utom mig av chock, vrede och frustration. Allt började med Youtube-videon "Most F*CKED UP interrogation ever caught on tape" där av en av mina favorityoutubers MrBallen berättar om (och visar!) ett av de mest bisarra polisförhören jag någonsin tagit del av. Det kommer hemsöka mig för all framtid...

https://youtu.be/4qMcCXOnEYY

Ryan Waller, en kille i 18-årsåldern, blir förhörd om mordet på flickvännen Heather och det är tydligt att polisen tror att Ryan är gärningspersonen.
Man ser redan initialt att något är väldigt fel med Ryan, trots att förhörsrummets kamera har den sedvanligt dåliga bildupplösningen ser man att han har en rejäl blåklocka och att hans beteende är minst sagt extremt udda. Så man anar verkligen oråd -men när det framkommer att han är skjuten i huvudet är chocken ändå total!🤯

Den stackars pojken sitter alltså med livshotande skottskador i hjärnan och den såkallade polisen ser inte skotthålen i ansiktet! Visst är bilden dålig för oss som ser videon men polishelvetet sitter alltså med offret rakt framför sig och de skottskadorna går fan inte att missa (man får se fotona som tagits innan förhöret och där ser man tydligt skotthålen).

Ryan namnger som tur är gärningspersonerna så de åker in på livstid i slutändan (de är ointressanta för min topic varför jag utelämnar information om avskummen ifråga).

Nu till det värsta av allt från polisens sida: de har alltså "missat" Ryans skottskador och därmed förnekat honom livsavgörande vård och istället satt honom i en polisbil i flera timmar (4-6h, olika enligt olika källor) och därefter tagit in honom på polisförhör i ytterligare 1-2h (även här olika tid från olika källor).

De korrupta snutjävlarna försöker därtill slippa ta ansvar för sitt misstag och har hela tiden mörkat och förvrängt tidslinjen så att det ska verka som att han har blivit skjuten två dagar innan (den 23/12-2006) -allt för att dessa långa timmar av polisens dumtröga försummelse av de livshotande skottskadorna ska framstå som försumbara. Men obduktionsprotokollet på flickvännen samt Ryans färska skottskador är obestridlig fakta och allt hände i själva verket den 25/12-2006!
Av någon anledning har ändå polisen lyckats övertala rättsväsendet om att fallet inte ska tas upp i domstol och det är först nu år 2021 som det äntligen börjar hända saker. Phoenixpolisen står under någon form av utredning och Ryan Waller-fallet har börjat uppmärksammas.

Tyvärr avled Ryan år 2016, endast 28 år ung, pga efterföljande komplikationer (epilepsianfall).

Jag vill kunna diskutera fallet på svenska därför har jag startat denna tråd.

Det finns så många frågor:

Hur är det ens möjligt för en erfaren polis att missa skottskador i ansiktet?

Hur kan samma polis missa de uppebara hjärnskadorna?

Det framkommer i en annan video "Searching For Justice: The Ryan Waller Story"
https://youtu.be/zcZFsy18KZY
att Ryan blev nedslängd i marken vid gripandet (då han inte "samarbetade") vilket minst lär ha försämrat befintlig hjärnskada och sannolikt orsakat ytterligare trauma mot huvud samt bruten käke! Hur kan det inte få konsekvenser för den korrupta Phoenixpolisen?!

Ber om ursäkt för lång och rörig text samt eventuella felstavningar (har inte autocorrekt påslaget).

Edit: Om ämnet passar bättre under "korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet" kan moderator flytta tråden dit.
Senast redigerad av Lova33 2021-10-13 kl. 23:46.
Citera
2021-10-13, 23:40
Medlem
Sho-zs avatar
Jag hörde nåt sånt här men trodde det va skitsnack rakt igenom, taget från nån film. Det e verkligen fucked up! Dom snutarna ska skaka galler framåtböjda!
Citera
2021-10-13, 23:43
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sho-z
Jag hörde nåt sånt här men trodde det va skitsnack rakt igenom, taget från nån film. Det e verkligen fucked up! Dom snutarna ska skaka galler framåtböjda!

Eller hur! Det är helt sanslöst sjukt att de gått fria från ansvar hittills!
Citera
2021-10-14, 00:11
Medlem
Hassebosse47s avatar
Tack för att du uppmärksammade detta, mycket intressant lyssning. Men herregud vad sorgligt för Heather och Ryan.
Citera
2021-10-14, 00:49
Medlem
Ja, fullständigt fucked up. Det enda man skulle kunna säga som försvar är väl att poliserna antagligen ser scener där boyfriend skjutit girlfriend dagligen, och sedan drog förhastade slutsatser.....
Men det som är värst egentligen är väl att de som myndighet inte erkänner att de har gjort fel. Familjen skulle ju haft fett skadestånd och staden borde satt upp ett minne efter honom.
Oerhört tragiskt.
Citera
2021-10-14, 22:08
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassebosse47
Tack för att du uppmärksammade detta, mycket intressant lyssning. Men herregud vad sorgligt för Heather och Ryan.

Varsågod. Det är ett fruktansvärt mörkt fall från början till slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Yax
Ja, fullständigt fucked up. Det enda man skulle kunna säga som försvar är väl att poliserna antagligen ser scener där boyfriend skjutit girlfriend dagligen, och sedan drog förhastade slutsatser.....
Men det som är värst egentligen är väl att de som myndighet inte erkänner att de har gjort fel. Familjen skulle ju haft fett skadestånd och staden borde satt upp ett minne efter honom.
Oerhört tragiskt.

Det är just det som skaver, både de poliser som grep honom på brottsplatsen, den som tog fotona samt förhörsledaren missade fullt synliga skottskador rakt i ett offers ansikte.
Nu vet jag inte hur erfarna de förstnämnda är men förhörsledaren har i vart fall arbetat som kriminalare på mordroteln sedan 80-talet... en sådan borde inte anta saker till höger och vänster kan jag tycka samt att skottskador borde vara välbekanta för vederbörande...
Vi får se vad utredningen av Phoenixpolisen visar och om det blir en rättssak av just det här fallet (Wallers familj har inte fått upprättelse på långa vägar).
Så tragiskt och så jävla frustrerande att eländet aldrig tar slut.
Citera
2021-10-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Varsågod. Det är ett fruktansvärt mörkt fall från början till slut.

Det är just det som skaver, både de poliser som grep honom på brottsplatsen, den som tog fotona samt förhörsledaren missade fullt synliga skottskador rakt i ett offers ansikte.
Nu vet jag inte hur erfarna de förstnämnda är men förhörsledaren har i vart fall arbetat som kriminalare på mordroteln sedan 80-talet... en sådan borde inte anta saker till höger och vänster kan jag tycka samt att skottskador borde vara välbekanta för vederbörande...
Vi får se vad utredningen av Phoenixpolisen visar och om det blir en rättssak av just det här fallet (Wallers familj har inte fått upprättelse på långa vägar).
Så tragiskt och så jävla frustrerande att eländet aldrig tar slut.

Ja. Vi får verkligen hoppas på rättvisa i detta fallet.
Citera
2021-10-14, 22:33
Medlem
ACAB vänstern frånvarande? Kanske fel hudfärg på offret
Citera
2021-10-16, 19:51
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rep0904
ACAB vänstern frånvarande? Kanske fel hudfärg på offret

Hudfärgen på offret var faktiskt fruktansvärt fel -kring ögat. Blåklockan och skotthålen i ansiktet borde fått i vart fall en erfaren kriminalare att inse faktum direkt.

Om vi bortser från mängden pigment hos offret och istället fokuserar på problemet med poliserna i fallet (skit även i deras pigment om du klarar det) så är det långsam och ologisk tankeverksamhet som är den springande faktorn här. Eller vad tror du? Kan de ha förstått att han hade kulor i hjärnan men skitit i det? Varför isåfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in