Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-14, 10:19
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evil.drunk.clown
Vet inte hur det är uppbyggt i Sverige men här i Finland så är QR-koden länkad till din profil i den nationella databasen. Har inte analyserat systemet närmare men utgående från hur läget är nu så vågar jag påstå att det inte är möjligt att ha ett falskt Covid-pass. QR-koden i sig innehåller väl endast personnummer?

Om det inte är det redan i Sverige så kommer QR-koden definivt länkas till den nationella datasen. Både Finland, som du skriver, och Litauen har det upplägget.

Hmm...jävligt oroväckande det här alltså.
Citera
2021-11-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Här är en skrämmande artikel hur vardagen för folk i Litauen blivit efter att de infört covid-pass. Det land som infört de hårdaste restriktionerna i världen gällande Covid.
https://txti.es/covid-pass/images

Alla måste i princip ha ett covid-pass annars är du helt utesluten från samhället.

Covidpasset är en QR-kod på mobilen eller på papper.

Fråga: Är det möjligt rent tekniskt att förfalska covid-pass med QR-koder och hur skulle det gå till isåfall?

Holland använder QR-kod i mobil för restaurangbesök, klubbar, och biografer. Framöver även QR-kod även i normala butiker. Det cirkulerar gott om falska QR-koder till salu här så uppenbarligen går det att göra.
Citera
2021-11-14, 10:50
Medlem
Citat:
Vet inte hur det är uppbyggt i Sverige men här i Finland så är QR-koden länkad till din profil i den nationella databasen. Har inte analyserat systemet närmare men utgående från hur läget är nu så vågar jag påstå att det inte är möjligt att ha ett falskt Covid-pass. QR-koden i sig innehåller väl endast personnummer?

I Holland har vi QR-kod i app. QR-koden genererad från ens status i nationell databas. Det säljs gott om QR-koder svart här. Delvis rör det sig om kopior på någon annans kod. Tanken är att cafe t.ex. ska kolla ens QR + legitimation, men leg kollas aldrig så det fungerar. Delvis rör det sig om att folk i vårdapparaten genererar falska QR-koder.

Det cirkulerar även fejk appar för kontroll av QR-kod som då alltid visar grönt.
Citera
2021-11-14, 11:12
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Fråga: Är det möjligt rent tekniskt att förfalska covid-pass med QR-koder och hur skulle det gå till isåfall?

Kort svar nej.

Svar där jag tar höjd för bristande kontrollmekanismer... Ja.

Enklare förklarat kommer du igenom en kontroll om du endast behöver vifta med din telefon och bara visa något som liknar ett pass.

Du kommer också igenom om den som kontrollerar QR-koden inte reagerar på att passet är utfärdat till en "Lisa", fast du egentligen tveklöst är en "Stefan", men med sveriges syn på könsidentitet är chansen att ingen vågar ifrågasätta.

Om kontrollen inte följs upp med kontroll av bild-id kan man nog klara den också.
(Det undrar mig att man inte kopplat ihop den med något nationellt bild-id, som t.ex. körkortet, det vore enkelt)

(Är det värt att pröva hör nog hemma i annan tråd, men gissningsvis kan det vara tal om urkund, men i sverige är väl Corona inte klassad som samhällsfarlig, varför straffet antagligen ligger innanför vad de flesta "fuskare" har råd med... Om jag var du skulle jag nog vara väldigt försiktig med att försöka sådant ett nummer i resten av europa.)
Senast redigerad av konstit 2021-11-14 kl. 11:34.
Citera
2021-11-14, 11:22
Medlem
I Grekland, i alla fall i Athen så kollar dom vaccinations pass, dom scanar qr-koden och ibland vill dom se ett id-kort. Det gäller restauranger, klädesbutiker osv.. Men inte i matbutiker, än så länge
Citera
2021-11-14, 12:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Skannar dom QR-koden så är dom antagligen uppkopplade mot databasen och då lär dom ju se om det är en falsk kod. Vaccinpassen är vä EU-gemensamma så lagras Finlands koder i databasen så lär Sveriges också göra det. Skulle vi i Sverige inte göra det så skulle vi nog få pass som inte skulle godtas någon annanstans än i Sverige. Om man kommer med en annan människas kod så lär ju skanningen i sig själv inte reagerar men man lär ju åka dit om dom också kollar leg.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-11-14 kl. 12:18.
Citera
2021-11-14, 14:27
Medlem
godboys avatar
Som redan sagts så är svaret både ja och nej. Chansen att komma genom en passkontroll där det samtidigt kollas pass och covidpass får väl ses som liten om man har ett falskt covidpass.

Att komma in på caféer och barer och möjligen event kommer nog vara lättare att fuska sig till då det nog kan bli en del slarv vid kontrollerna då det är resurskrävande plus att folk är struliga rent generellt och kontrollanterna inte orkar tjafsa.
Citera
2021-11-14, 14:30
Medlem
Jag tog vaccin för jag reser så mycket men är generellt emot tvånget av så framhastat skit.

Ingen, absokut ingen, har någonsin scannat min QR kod.

Varken vid check-in på Arlanda eller något av alla länder jag varit i sen passet kom.

I vissa länder har man krävt att få se det för att komma in i restauranger.

Det enda alla kollar på är datumet för sista sprutan.

Har funderat på detta länge nu hur enkelt det är att skap eget dokument bara på Svenska som ingen kan eller vill läsa.

Helt övertygad att detta redan sker i ganska stor omfattning.
Citera
2021-11-14, 17:05
Medlem
Verkar inte som majoriteten i den här tråden är särskilt insatta?

EUs green pass har ju redan knäckts. Ja, det går att förfalska vaccinpassen på flera olika sätt.

Antingen genom att du har någon på insidan som kan läcka krypteringsnycklarna till dig så att du kan generera egna certifikat alternativt att du tar fram ett eget certifikat och en egen "version" av appen som är förfalskad.

Notera dock att det senare alternativet knappast tar dig genom några passkontroller eller förbi någon som aktivt kontrollerar certifikats äkthet. Men den här typen av kontroll är inte genomtänkt för fem öre och skulle ett införande ske i Sverige skulle majoriteten av ställena endast göra en okulär kontroll. Dessa kan du fejka, precis som folk tidigare fejkade SLs QR-koder.

Dessutom skulle det växa en marknad för falska pass där folk på insidan som sitter på nycklarna troligen skulle använda dessa för att generera egna certifikat som man säljer svart.

Money talks, som vi alla vet.
Citera
2021-11-14, 17:29
Medlem
EU Corona passet som vi laddar ner via https://covidbevis.se/vaccinationsbevis-web/
innehåller data som är pki signerat av e-hälsomyndigheten.
Så läser man det med en riktig läsare så verifieras att data är signerat mot certifikatet.

Däremot har andra länder utanför EU andra metoder som kan ha sämre kvalitet.

Det finns diverse appar för android och Apple som testar EU certifikat på ett korrekt sätt,jag har en schweizisk app som gör verifiering på ett korrekt sätt.
Senast redigerad av Fiber-Twist 2021-11-14 kl. 17:45.
Citera
2021-11-15, 21:45
Medlem
Åkte Finlandsfärja nyss...
Vid gränskontroll i Helsinki kollade de endast namnet på mitt vaccinpass och sen leg.
Ingen QR-scan. Så det hade gått att förfalska passet mycket lätt.
Helt värdelöst med tanke på hur lätt det är att verifiera en QR/kryptosignatur med en risig smartphone för 20 dollar. Man tycker ju att gränskontrollen borde ha tillgång till det.
Citera
2021-11-15, 21:56
Medlem
Citat:

Det är visst möjligt med ett falskt Covidpass. Men inte en ren teknisk manipulation, utan man får börja steget innan. Hitta vårdpersonal som fejksprutar in vaccinet, och två stämplar på att du "har fått det", som du sedan konverterar om till ett pass. Så har två släktingar till mig gjort i två olika EU länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in