Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Fråga: Är det möjligt rent tekniskt att förfalska covid-pass med QR-koder och hur skulle det gå till isåfall?
Kort svar nej.
Svar där jag tar höjd för bristande kontrollmekanismer... Ja.
Enklare förklarat kommer du igenom en kontroll om du endast behöver vifta med din telefon och bara visa något som liknar ett pass.
Du kommer också igenom om den som kontrollerar QR-koden inte reagerar på att passet är utfärdat till en "Lisa", fast du egentligen tveklöst är en "Stefan", men med sveriges syn på könsidentitet är chansen att ingen vågar ifrågasätta.
Om kontrollen inte följs upp med kontroll av bild-id kan man nog klara den också.
(Det undrar mig att man inte kopplat ihop den med något nationellt bild-id, som t.ex. körkortet, det vore enkelt)
(Är det värt att pröva hör nog hemma i annan tråd, men gissningsvis kan det vara tal om urkund, men i sverige är väl Corona inte klassad som samhällsfarlig, varför straffet antagligen ligger innanför vad de flesta "fuskare" har råd med... Om jag var du skulle jag nog vara väldigt försiktig med att försöka sådant ett nummer i resten av europa.)