• 1
  • 2
2021-10-13, 01:10
Medlem
NukeTheWhaless avatar
En 18-årig flicka ska ha blivit knivrånad på sin mopedbil i Högsby, uppger Polisen på sin hemsida.

Rånaren körde sedan iväg i mopedbilen.

BO uppger att rånaren är en äldre kvinna.

Enligt anmälaren har okänd gärningsperson tilltvingat sig hennes mopedbil. Anmälaren blev hotad med ett knivliknande föremål och sen hoppar personen in i mopedbilen och kör iväg. Rånet har inträffat på en parkering vid 18-tiden. Inga personskador är inrapporterade.

Polispatrull är på plats för kontroll och anmälningsupptagning.
https://polisen.se/aktuellt/handelse...31-ran-hogsby/
En 18-årig tjej har rånats på sin mopedbil i Högsby utanför Kalmar.

Hon ska ha blivit hotad med ett knivliknande föremål och efter det ska gärningspersonen hoppat in i mopedbilen och kört i väg.
– Hon beskriver den misstänkta gärningspersonen som en äldre kvinna, säger polisens presstalesperson...
https://www.expressen.se/kvallsposte...-sin-mopedbil/

Någon som vet vem rånaren är?
Citera
2021-10-13, 01:17
Medlem
arnand-fejsplantiss avatar
Kan lova dig att hon är betydligt mer osäker och rädd för att uppfattas som en läskig pantertant som jagar lammkött
Citera
2021-10-13, 01:22
Medlem
Detta kan förstås vara en falskanmälan, möjligen ett försäkringsbedrägeri. Men om tjejen verkligen blivit rånad av "en äldre kvinna" borde detta vara ytterst enkelt att klara upp.

Det finns inte många äldre kvinnor som begår väpnade rån överhuvudtaget. Och definitivt inte i syfte att komma över en mopedbil. Och alldeles särskilt inte i lilla Högsby med knappt 2000 invånare. Om detta rån verkligen skett måste gärningsdamen vara någon lokal kändis, typ gammal pundare/psykfall.
Citera
2021-10-13, 01:37
Medlem
BoxInBags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Detta kan förstås vara en falskanmälan, möjligen ett försäkringsbedrägeri. Men om tjejen verkligen blivit rånad av "en äldre kvinna" borde detta vara ytterst enkelt att klara upp.

Det finns inte många äldre kvinnor som begår väpnade rån överhuvudtaget. Och definitivt inte i syfte att komma över en mopedbil. Och alldeles särskilt inte i lilla Högsby med knappt 2000 invånare. Om detta rån verkligen skett måste gärningsdamen vara någon lokal kändis, typ gammal pundare/psykfall.
Det här är så korkat att jag inte finner några ord.

Nej, det kanske inte finns många äldre kvinnor som begår väpnade rån, men betyder det att det inte finns några sådana kvinnor alls? Ska vi då bara skita i sådana anmälningar och avskriva dem som falska anmälningar?

Sedan så, om det var en falsk anmälan och försök till försäkringsbedrägeri, vore det inte jävligt korkat i så fall att påstå att den påhittade rånaren var en kvinna? Enligt ditt eget resonemang om att det uteslutande är män som begår den typen av brott.

Snarare så talar det för att det verkligen har hänt.

Din kommentar om att kvinnor inte rånar och "definitivt inte i syfte att komma över en mopedbil".

Hur vet du det? Vad rånar de för något då, du som är expert på kvinnliga vapenrånare?
Senast redigerad av BoxInBag 2021-10-13 kl. 01:46.
Citera
2021-10-13, 01:49
Medlem
BoxInBags avatar
Citat:
Men om tjejen verkligen blivit rånad av "en äldre kvinna" borde detta vara ytterst enkelt att klara upp.
Varför skulle det vara "ytterst enkelt att klara upp"?

Dela med dig av dina råd då så att polisen kan klara upp fallet.
Citera
2021-10-13, 02:12
Medlem
Europes avatar
Citat:

Jag håller med. Jag tänker mig dock ett ytterligare scenario, nämligen att någon tog den från henne, hon vet vem gärningsmannen är, men vågar inte anmäla denne och hittar på en fiktiv rånare. Nu ska man inte övertolka citerade uttalanden, men polisens uttalande om att man får se vad det landar i skulle kunna tolkas som tvekan om vad som verkligen har hänt.

Men om det nu har skett som det här angivits, så är även min tanke också en äldre pundare/psykfall. Det är överhuvudtaget ovanligt att äldre kvinnor begår liknande brott, så jag håller med om att andelen misstänkta på en mindre ort är ju sannolikt få. Om det har skett, så är det sannolikt att flera direkt gissar vem det är.
Citera
2021-10-13, 02:18
Medlem
BoxInBags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag håller med. Jag tänker mig dock ett ytterligare scenario, nämligen att någon tog den från henne, hon vet vem gärningsmannen är, men vågar inte anmäla denne och hittar på en fiktiv rånare. Nu ska man inte övertolka citerade uttalanden, men polisens uttalande om att man får se vad det landar i skulle kunna tolkas som tvekan om vad som verkligen har hänt.

Men om det nu har skett som det här angivits, så är även min tanke också en äldre pundare/psykfall. Det är överhuvudtaget ovanligt att äldre kvinnor begår liknande brott, så jag håller med om att andelen misstänkta på en mindre ort är ju sannolikt få. Om det har skett, så är det sannolikt att flera direkt gissar vem det är.
Det är inte bara uppenbara psykfall som begår brott. Jag vet inte vad du lever på för planet men jag tycker det är sorgligt att det är möjligt att vara så här naiv.

Om det har skett, vilket jag tror att det har, jag vet inte varför ni tror er veta något som inte polisen vet, så är det nog rätt osannolikt att flera direkt gissar vem det är, om det är en kvinna som i övrigt verkar normal och inte tidigare dömts för några brott.
Citera
2021-10-13, 02:19
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoxInBag
Varför skulle det vara "ytterst enkelt att klara upp"?

Dela med dig av dina råd då så att polisen kan klara upp fallet.

För att en äldre kvinna med så pass avvikande beteende är sannolikt redan allmänt känd på en sådan liten ort. Visst, det är ju inte 100% omöjligt att en äldre kvinna plötsligt agerar så pass avvikande utan att ha gjort det tidigare, men det är extremt ovanligare än att någon med redan tidigare avvikande beteende skulle göra det, samt som vi skrev, så är ju redan ovanligt att äldre kvinnor med en historia av avvikande beteende knivrånar tonåringar på deras mopedbilar.
Citera
2021-10-13, 02:23
Medlem
BoxInBags avatar
Citat:
För att en äldre kvinna med så pass avvikande beteende är sannolikt redan allmänt känd på en sådan liten ort. Visst, det är ju inte 100% omöjligt att en äldre kvinna plötsligt agerar så pass avvikande utan att ha gjort det tidigare, men det är extremt ovanligare än att någon med redan tidigare avvikande beteende skulle göra det, samt som vi skrev, så är ju redan ovanligt att äldre kvinnor med en historia av avvikande beteende knivrånar tonåringar på deras mopedbilar.
Jag tycker att du resonerar idiotiskt.

Hon kan ha agerat avvikande tidigare och kommit undan med det av precis den anledning som du och stolpskottet ovan tar upp.

Finns det inga kända kriminella kvinnliga brottsligar i närheten som kan tänkas vara skyldiga till brottet så avskriver man det istället för att göra noggranna utredningar.
Citera
2021-10-13, 02:24
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoxInBag
Det är inte bara uppenbara psykfall som begår brott. Jag vet inte vad du lever på för planet men jag tycker det är sorgligt att det är möjligt att vara så här naiv.

Om det har skett, vilket jag tror att det har, jag vet inte varför ni tror er veta något som inte polisen vet, så är det nog rätt osannolikt att flera direkt gissar vem det är, om det är en kvinna som i övrigt verkar normal och inte tidigare dömts för några brott.

Det är enligt befintlig brottsstatistik ovanligt att äldre kvinnor begår väpnade rån. Liknande brott begås i första hand av pojkar/män, samt i första hand av yngre. Avvikande beteende korrelerar med missbruk och psykiska problem. Du får gärna förklara vad som är känt inom kriminologi har att göra med att vara "naiv" och vad du yrar om planeter.
Senast redigerad av Europe 2021-10-13 kl. 02:27.
Citera
2021-10-13, 02:31
Medlem
BoxInBags avatar
Citat:
Det är enligt befintlig brottsstatistik ovanligt att äldre kvinnor begår väpnade rån. Liknande brott begås i första hand av pojkar/män, samt i första hand av yngre. Du får gärna förklara vad som är känt inom kriminologi har att göra med att vara "naiv" och vad du yrar om planeter.
Jag vet att det är ovanligt med äldre kvinnor som begår väpnade råd (och framförallt med kvinnor som åker dit för brotten de begår - tack vare ljushuvuden som dig).

Har inte påstått något annat.

Är det inte väldigt korkat att anta att något inte har hänt bara för att det inte händer särskilt ofta? Ska vi resonera på samma sätt om alla "ovanliga" brott, att de troligtvis bara är påhittade?
Senast redigerad av BoxInBag 2021-10-13 kl. 02:45.
Citera
2021-10-13, 03:14
Medlem

Pensionärerna strikes back!

Nej men allvarligt talat. Vad har tjejen lämnat för signalement på tanten? Det kan väl inte finnas alltför många potentiella tantrånare på en sådan liten ort.

Någon lokal psyksjuk eller alkoholisttant möjligen. Förmodligen någon med ganska avvikande utseende och beteende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in