2021-10-12, 12:40
Medlem
Om jag har en tomatplanta som jag sått från fröer köpta i butik och ser till att denna självpollinerar... kan jag då förvänta mig liknande frukt feån nästa generations fröer?
Eller kan arvsmassan förändras vid självpollinering?
Citera
2021-10-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brevvan
Om jag har en tomatplanta som jag sått från fröer köpta i butik och ser till att denna självpollinerar... kan jag då förvänta mig liknande frukt feån nästa generations fröer?
Eller kan arvsmassan förändras vid självpollinering?
Den inavlar med sig själv. Vissa recessiva gener visar sig medan andra genvarianter försvinner.
Citera
2021-10-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppruckare
Den inavlar med sig själv. Vissa recessiva gener visar sig medan andra genvarianter försvinner.

Haha, kul signatur.
Okej, hmm. Sökte på nätet och fann följande citat:

Asexual reproduction produces plants that are genetically identical to the parent plant because no mixing of male and female gametes takes place."
Källa.

Det är alltså inte helt sant?
Citera
2021-10-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brevvan
Haha, kul signatur.
Okej, hmm. Sökte på nätet och fann följande citat:

Asexual reproduction produces plants that are genetically identical to the parent plant because no mixing of male and female gametes takes place."
Källa.

Det är alltså inte helt sant?
Asexuell reproduktion och självbefruktning är två olika saker. I asexuell fortplantning ingår inga gameter, men det gör det i självbefruktning.
Citera
2021-10-12, 23:45
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppruckare
För att förtydliga.

Plantan inavlade sig själv så de flesta plantorna blir ganska lika föräldraplantan.

Recessiva gener är icke dominanta, så det behövs nedärvdas från både pollen (manligt) och pistillens (kvinnligt) könsceller, fröämnen.

Har man bara en planta producerar den båda formerna av könsceller. Plantan kan vara anlagsbärare för en eller flera recessiva gener utan att man vet det, men även dessa gener hamnar i vissa av könscellerna, pollen och fröämne.

Om plantan har recssesiva anlag:
I en del av alla befruktningar av pollen pluss fröämne har både pollen och fröämne anlaget för det recessiva anlaget.
Dessa plantor kan bli ganska annorlunda, beroende på vad anlaget har för effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in