2021-10-11, 11:57
Medlem
Håller på med att bygga en dator, kommer att köpa hårdvara under en längre tid för att jag har dålig budget..

Det finns väl Cpu som även fungerar som grafikkort? Men det borde vara mycket bättre med ett riktigt grafikkort. Och kostar mer.. Men jag kan alltid använda Cpu som grafikkort tills jag har råd att köpa ett grafikkort... Ja kommer att använda dator som en media dator, ha filmer och serier på... Ska klara att kunna spela upp 4 K med HDR10+. Som jag koppar till tv..

Ja har redan hårddiskar, Chassi,, så det jag behöver köpa är moderkortet, Cpu, och ram minne...

Om jag köper begnat så borde det inte kosta jätte mycket?
Citera
2021-10-11, 14:02
Medlem
Clint Ruins avatar
Ja, både Intel och AMD har CPU:er med inbyggd grafik.

Jag skulle kolla in AMD Ryzen 5600G och ett billigt B550-moderkort.
Citera
2021-10-11, 15:36
Medlem
Behövs ett moderkort med HDMI 2 (minst) och HDCP 2.2 plus en processor med inbyggd grafik som klarar det.
Citera
2021-10-11, 20:14
Medlem
Använd chassit och hårddiskarna till att bygga en NAS med tex Openmediavault och spela upp därifrån över nätverket med en Nvidia Shield Pro, den spelar upp 4k 10bit HDR+ utan problem, kostar omkring 2000 kr. Det enda som krävs då är en Ultrahighspeed certifierad kabel, typ https://noerdic.se/collections/hdmi-...ket-hdmi-n1011
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in