• 1
  • 2
2021-10-10, 21:18
Medlem
Tjena!
Jag går i tankarna på att skaffa mig en speldator, dock har jag inte ägt en speldator på säkert 10år så för mig är allt en djungel där ute.

Vad ska man ha, en laptop som är lätt och smidig eller en stationär ?
Tänkte mig en budget runt 10-15k +-0, jag vet att man inte får de bästa av de bästa för dom cashen men något bra lär de ju finnas?
Vill ifall ha Windows installerat då jag hade pirat-windows förut och de vill jag inte ha igen.
Jag kan inte bygga heller men vet att man kan betala lite extra för att dom ska skruva ihop den om man inte köper en färdig monterad.
Jag hade tänkt spela Cs-go, Battlefield 2042, Red dead Redemption 2, Fifa och lite blandat, och om de skulle gå in i budgeten så får de gärna vara så att man kan små-bryta lite coins av olika slag. (Om det ens är värt)

Snälla ge mig lite förslag på datorer och försök att va lite snäll då jag inte vet så mycket om datorer.
Citera
2021-10-10, 21:25
Medlem
Om du har tänkt att spela spel så köper du en stationär dator, har du tänkt att sitta med mysbånge vid datorn köp en laptop. Jag är inget proffs med datorer men stationär dator är ett måste.
Citera
2021-10-10, 22:47
Medlem
Du har betydligt fler möjligheter att uppgradera i framtiden och modifiera din dator om den är stationär. Det är enklare att felsöka och byta ut komponenter som krånglar också. Men det bästa av allt är att får bättre grejer för pengarna. Med din budget kan du lätt köra de spelen du vill.

Fördelen med en gaming-laptop är att den är smidig. Om du är ute och reser mycket och vill spela så är det ett bra val. Men om du spenderar den mesta tiden hemma när du spelar så är en laptop inte ett bra val. Jag trodde förut att det skulle vara gött med en spellaptop, och jag köpte en. Det var inge fel med den men efter ett rätt kort tag så var den utdaterad och kunde inte spela nya spel. Dessutom så utnyttjade jag den inte lika myket som jag trodde jag skulle göra. Det var knappt så att jag spelade när jag väl reste bort. När jag reste så var det för att träffa någon eller vara på semester, och då hann jag inte med att spela.

Så jag rekommenderar en stationär. Ring Inet och berätta om dina behov och budget så fixar de det.
Citera
2021-10-11, 12:00
Medlem
Tack för svar
Om de finns någon snäll själ som skulle vilja plocka ihop en dator eller skicka länk på en redan "färdig" dator så uppskattas det
Citera
2021-10-11, 12:07
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hel-vete
Tjena!
Jag går i tankarna på att skaffa mig en speldator, dock har jag inte ägt en speldator på säkert 10år så för mig är allt en djungel där ute.

Tänkte mig en budget runt 10-15k +-0, jag vet att man inte får de bästa av de bästa för dom cashen men något bra lär de ju finnas?
Vill ifall ha Windows installerat då jag hade pirat-windows förut och de vill jag inte ha igen.
Jag kan inte bygga heller men vet att man kan betala lite extra för att dom ska skruva ihop den om man inte köper en färdig monterad.
Jag hade tänkt spela Cs-go, Battlefield 2042, Red dead Redemption 2, Fifa och lite blandat, och om de skulle gå in i budgeten så får de gärna vara så att man kan små-bryta lite coins av olika slag. (Om det ens är värt)

Snälla ge mig lite förslag på datorer och försök att va lite snäll då jag inte vet så mycket om datorer.
Jag köpte en laptop för gaming för typ tre år sedan. Stort misstag.

Även om den kanske klarade ett par spel så var kylningen så dålig att det kvittade.
Aldrig ångrat ett köp så mycket som just en "gaming"laptop.

Sen har den inte överlevt nå bra heller genom dessa tre år. Kaputt just nu.
Haft en rad olika problem med den för att inte tala om kylningen.

Mitt tips är att om du ska spela så satsa på stationär. Gaminglaptops är ett skämt tycker jag iaf.
Citera
2021-10-11, 13:51
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Vet inte om det är så bra att köpa nu innan Black Friday nästa månad men det är Gamingkampanj på HP Pavilion Gaming TG01-0136no nu som borde klara spelen du tar upp bra.
Vill du ha något för ca 10k att börja med så kan ARIES V vara hyfsad med gott om lagring också ...Vad är det för problem med pirat-Windows? Har inte själv märkt något.
Citera
2021-10-11, 17:27
Medlem
B-19s avatar
Ingen köper en färdigbyggd stationär datorn till sig själv, eller jo, om det till sitt barnbarn på 8 år då man själv inte kan något om datorer.
Kan du inget om datorer själv så ska du ta hjälp av någon du känner som kan eller prata med Inet direkt som någon nämnde ovan.

"Gaming-laptops" bör vara förbjudet att köpa. Rent skräp.
Citera
2021-10-11, 18:10
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Tack för svar
Om de finns någon snäll själ som skulle vilja plocka ihop en dator eller skicka länk på en redan "färdig" dator så uppskattas det

Slängde ihop lite snabbt.. Grafikkort kan du köpa lite senare när marknaden lugnat ner sig.

https://komponentkoll.se/bygg/qrcFG

7590kr..
Citera
2021-10-11, 18:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Beror på dina behov. Det är ju inte som att en sådan här dator kommer bli gammal i första läget: https://www.komplett.se/product/1182...156-fhd-144-hz

Men samtidigt kommer en bärbar speldator innebära välkända kompromisser - hög ljudnivå, kort batteritid, hög vikt, liten skärm (jämfört med en stationär dator), få möjligheter att uppgradera komponenterna och så på det högt pris.

Med det sagt så har det hänt mycket med bärbara speldatorer sista 6-7 åren. När man tidigare fick kompromissa ordentligt med allt - storlek, prestanda och pris - går det idag att att köpa ett system som är så mycket bättre. Och prisskillnaden för en viss prestandanivå skiljer nu inte tiotusenlappar utan tusenlappar.

Samtidigt har priserna på vanliga bärbara också fallet samtidigt som kvaliteten ökat, och det är idag inga bekymmer att både bygga ihop ett snabbt stationärt system och köpa en liten smidig bärbar och ändå komma billigare undan än med en ordentlig dedikerad bärbara speldator.
Citera
2021-10-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
Ingen köper en färdigbyggd stationär datorn till sig själv, eller jo, om det till sitt barnbarn på 8 år då man själv inte kan något om datorer.
Kan du inget om datorer själv så ska du ta hjälp av någon du känner som kan eller prata med Inet direkt som någon nämnde ovan.

"Gaming-laptops" bör vara förbjudet att köpa. Rent skräp.

Det jag menade med färdigbyggd är att man köper allt som behövs och komplett/Inet bygger den åt en så slipper man sitta där själv och föröka lösa ett pussel.
Byggde ihop min förra gaming dator men det tog många timmar så jag inte kan så mycket.
Citera
2021-10-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Slängde ihop lite snabbt.. Grafikkort kan du köpa lite senare när marknaden lugnat ner sig.

https://komponentkoll.se/bygg/qrcFG

7590kr..

Hehe grafikkort måste man ju ha om man ska kunna använda datorn, att skippa grafikkort är som att köpa en bil utan fälgar då fälgarna kommer gå ner i pris om några månader
Citera
2021-10-20, 18:12
Medlem
Tack för alla svar uppskattas enormt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem