2021-10-14, 23:38
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Däremot är det tabu att ha lucka i CV:et och det är sannolikt det som dragit det största lasset.

Haha...ja lucka i en CV är nog bara oerfarna eller rent sagt idioter som lämnar, luckor i CV döljer man snyggt och det finns olika sätt man göra det på, sen gäller det att man kan sälja sig på intervjun och skapa relation med den andra personen.
Citera
2021-10-14, 23:40
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Nä tyvärr är det så. Men samtidigt tror jag att det är det bästa TS kan göra, har man varit arbetslös "länge" är det inte lätt att få jobb.

Gick en del år arbetslös själv efter IT-bubblan sprack, enda sättet när man gått ett tag är att bara blåljuga rakt ut på intervjuerna, känns inte bra men täck dina luckor, täck dina referenser som kan backa dig, finns massor med sätt men om man gått några år har man inget förlora och det är så jag tog mig tlllbaka för snart 20 år sen....
Citera
2021-10-15, 10:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Haha...ja lucka i en CV är nog bara oerfarna eller rent sagt idioter som lämnar, luckor i CV döljer man snyggt och det finns olika sätt man göra det på, sen gäller det att man kan sälja sig på intervjun och skapa relation med den andra personen.

Håller med, mer eller mindre alla har någon form av lucka i CV:et men det får man ju släta över på något sätt. Det kan t.ex. vara så att man testat ett visst jobb som man inte trivdes på och snabbt bytte, då är det knappast relevant att ta med den erfarenheten på CV:et, och då har man ju en lucka på några månader. Man får välja att lyfta fram det som är relevant för tjänsten, har man mindre luckor kan det bero på helt naturliga orsaker (man har letat jobb, man har testat ett jobb, provat en utbildning, osv.) så man får bara vara lite strategisk.
Citera
2021-10-15, 10:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Gick en del år arbetslös själv efter IT-bubblan sprack, enda sättet när man gått ett tag är att bara blåljuga rakt ut på intervjuerna, känns inte bra men täck dina luckor, täck dina referenser som kan backa dig, finns massor med sätt men om man gått några år har man inget förlora och det är så jag tog mig tlllbaka för snart 20 år sen....

Tyvärr är det väl så.
Citera
2021-10-19, 14:28
Medlem
ja
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
den röda flaggan direkt vid hantering av anställningsärendet automatiskt. .

Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Finns gott om mid size och mindre företag som inte använder HR-och registertjänster, alls.
mkt intressant info. var hittar man dessa bolag. så ser det inte ut när jag söker på jobbsafari, ams, monster, Linkedin. Nästan alla som har annonser är stat kommun landsting och större bolag. Små och midzise annonserar nog inte utan skaffar anställda på mer informella vägar. Men om du vet var man hittar "gott om mid size och mindre företag som inte använder HR-och registertjänster, alls" så är jag intresserad till 100% . jag börjar inse att jag kan höja min livskvalité med ett jobb istället för a-kassa. Det kan skilja ganska mycket sålänge man inte jämför med lägst betalda jobben på marknaden. då är a-kassa nästan samma.
Citera
2021-10-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Sverige är ett extremt moraliserande land där stora gruppen tycker det är Nice att slå ut den lilla gruppen.

Jag har en liten registergrej från 2009 jag skulle aldrig få jobba i Sverige. I Norge tjänar jag 850.000 om året.

Ni förtjänar det eländet ni skapar genom era extrema trösklar in I samhället.

Jag har många kollegor i Norge som i Sverige blivit gängkriminella mördare.

Tacka er själva!

det värsta är att du har tyvärr rätt
Citera
2021-10-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Onödigt att skylla på människor som sitter på flashback. Ganska B måste jag säga, då gillar mycket av vad du har att skriva men här tycker jag du är idiot.
Inte många som sitter här sitter i beslutandeställning. Inte jag heller för den delen. Och då är det vårt fel att skiten ser ut som den gör? Right.

Förr arbetade politikerna efter landets och medborgarnas bästa. En politiker i riksdagens lön uppgick som mest till de bästa betalda lärarna i skolan. Jag förstår ditt resonemang med att bara för man röstar på ett parti så väljer man inte alla beslut det fattar men i slutändan är det uppenbarligen för få i sverige som vill ha ett fungerande land där inte avarter som detta finns. det är dock lite OT
Citera
2021-10-19, 14:34
Medlem
Citat:
Nja, utifrån det första inlägget kan man ju dra slutsatsen att TS söker relativt enkla jobb och då har man nog inte en HR-avdelning som sköter rekryteringen som i mellanstora/stora bolag. Då är det snarare chefen som har kollat upp på egen hand, men som sagt är det troligen luckan i CV:et som har varit det största problemet.

Jag söker allt. Allt från lagerarbetare , kyrkovaktmästare, butikschef, div akemiska yrken inom mitt område. allt. Även om de inte har en HR avdelning så har jag MRKOLL och LEXBASE anmärkning som friad. Detta ser vem som helst som googlar. Hur många hoppar över att googla någon de ska anställa idag ?
Citera
2021-10-19, 14:36
Medlem
Citat:
troligen luckan i CV:et som har varit det största problemet.

ok, så du menar om man har några års lucka i CVt och är arbetslös och söker 500 jobb så ska man förvänta sig ca 0 intervjuer kanske 2-3 st ? Detta säger de inte på AMS eller hos facket. Då vet du mer än de vet.
Citera
2021-10-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalmackmyra
Jag förstår. Men kan de ändå se ens domar trots att de gallras så att säga? Ex om jag blir dömd för ringa narkotikabrott idag och om 5 år så är det borta, kan något system ändå se det?

Vår rekryteringsavdelning har inga sådana möjligheter, de begär endast registerutdrag. Vid höga tjänster så gör man en gedigen bakgrundskontroll, och det är endast då det blir tal om att rota i kandidatens bakgrund mer detaljerat. De har inget system för det, utan det är mer att de kollar Lexbase, ekonomi etcetera.

Inget vet
Inte AMS, inte facket, inte någon på Flashback.
Ingen vet hur en anmärkning och rödflagga eller post i ett belastningsregister beter sig och hur den påverkar. De allra flesta får aldrig i livet någon sådan anmärkning men tex om man är ihärdig och får rekommendation av myndigheterna (Allmänna reklamationsnämnden) att stämma en hantverkare och gör det så hamnar man i tvistemålsregistret och det finns fällande dom. Det är inte ens omöjligt att det stoppar en från en massa jobb då det kommer att finnas något i registren istället för att det inte finns något. Det är inte alls omöjligt heller att detta ligger kvar i 10 år, 20 år. ingen vet nånting om nånting knappt
Citera
2021-10-19, 14:42
Medlem
En lucka i cv:et kan se ut på många olika sätt, men är en allvarlig indikation att personen som söker har personliga problem. Man är inte normalt funtad om man är arbetslös i mer än ett halvår.

Märk väl att det inte alltid behöver handla om att man har en inkomst utan det kan vara studier också.

Vad jag menar är att normalt funtade människor har alltid någon aktivitet och sitter inte 6+ månader och gör ingenting.

Finns där inte något jobb att få söker man utbildning eller startar eget företag.

Inget företag vill anställa någon som satt i soffan och gjorde ingenting i 6+ månader.
Citera
2021-10-19, 14:43
Medlem
Citat:
Problem är att arbetslösa försöker hitta anledningar hela tiden.

fast där har du fel. Ring själv facket och fråga hur det ligger till. De talar numera öppet om gruppen "registerhaverister" . arbetssökande som blockas från stor del av arbetsmarknaden pga datasystemen och registeruppgifter. Gamla uppgifter , nya uppgifter , sanna uppgifter , falska uppgifter o s v

Tex är ca 1/6 av alla med Mrkoll.se anmärkning aldrig fällda för brott fastän de presenteras såsom de fällda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in