2021-10-10, 19:42
Medlem
Jag hade en pratstund med facket för en tid sedan och smält intrycken nu. Facket berättar att det nu börjar dyka upp en ny grupp av personer som får problem med arbetsmarknaden. "Register-offren". Han förklarar: tidigare har vi länge haft problemet att företag bränner ut folk och dessa får sjukpenning, blir långtidssjukskrivna, a-kassa, förtidspension o dyl och företagen tar inget ansvar. De betalar bara en uppsägningslön och sedan är de av med problemet.
Nu finns ett växande problem , gruppen "Register-offren", som fungerar på samma sätt i fackets ögon. Deras medlemmar får inga nya jobb mer i denna grupp och ingen tar ansvar.

Jag kan ta mig själv som exempel. Blev arbetslös i samband med att jag stått åtalad för ofredande. Jag svor mig fri, hade inte uppfört mig dåligt, allt lades ner. Jag finns nu i div register pga detta. Mrkoll.se , lexbase.se , olika HR system med personkontroll där man inte gallrar bort friande domar.

Jag har sökt jobb i flera år, omkring 500 jobb och kan trots hyfsat attraktiv ålder (ej lastgammal) och med något som i alla fall då räknades som topputbildning inte få ett jobb. Jag kan inte ens få en intervju.

Jag har under åren fått dessa förklaringar
1) Du behöver nog bara hjälp med CVt. Extern konsult anlitas
2) Det är lågkonjunktur, tappa inte hoppet
3) du är nog inte tillräckligt synlig på Linkedin. kämpa på !
4) Du är inte 25 längre. Kan vara det som spelar in
5) Du söker inga chefsjobb, du söker sånt du är överkvalificerad för. det går inte

Efter min pratstund med facket erkänner de nu slutligen efter alla år det jag misstänkt hela tiden:
6) Det är mina registeruppgifter som sannolikt gör att jag inte får intervju, inte jobb.

Det finns exempel på någon som snattat bh som 19-åring och inte får jobb som 29 åring i klädesaffär. Förmodligen stoppas hon av Rekryteringsfirman som får upp en röd lampa i sitt system och som inte är intresserade av att ta reda på mer eller sedan bli stämda för att de rekryterat och tagit betalt för att tillsätta en f d kriminell.

Gruppen register-offer är:
*) nekas intervju vid jobbsök p.g.a. över 5 år gammal dom
för småsaker som inte gav fängelse och de som friats, aldrig ens dömts för något
*) De som har friande domar men presenteras på samma sätt som dömda av mrkoll.se och Lexbase
Senast redigerad av elmen87 2021-10-10 kl. 20:35. Anledning: förtydligande
Citera
2021-10-10, 19:59
Medlem
Imagoos avatar
Hur länge ligger uppgifterna kvar på lexbase, mr koll etc? Inte for ever, hoppas jag.
Citera
2021-10-10, 20:12
Medlem
Imagoos avatar
"Några lagar eller regler för gallring av information när det kommer till privata aktörer finns inte, och därför kan de i stort sett själva välja hur länge de vill ha kvar uppgifter, som till exempel domar, i sina register och på sina hemsidor. Det innebär att Lexbase och Mr Koll själva bestämmer hur länge de vill ha kvar uppgifter om dig, och det bryter inte mot grundlagen så som lagstiftningen ser ut idag."

https://lawline.se/answers/hur-lange-far-sidor-som-lexbase-och-mr-koll-ha-kvar-uppgifter-om-domar

Ganska sjukt, tycker jag. Tur att jag är ren.
Citera
2021-10-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imagoo
Hur länge ligger uppgifterna kvar på lexbase, mr koll etc? Inte for ever, hoppas jag.

Dom ligger kvar i 5-10 år beroende på brott/straff. Men i HR systemen som verifiera så försvinner dom aldrig.
Citera
2021-10-10, 20:26
Medlem
kyrkstockens avatar
Ts har dåligt definierat dessa register offer. jag förstår inte vilka de skulle vara utefter hans inlägg. Vad som skiljer dessa från andra grupper alltså.

Kunde säkert vara intressant ämne....men jag vet inte vad som diskuteras.

Ok, så det som avses är alltså människor som finns med i typ lexbase?

Vet dock inte om det går att kalla dessa för offer. Man har begått en aktiv handling. "synda-register" vore ett bättre namn. Gamla synder finns nu mer alltså registrerade hos privata aktörer och försvinner aldrig.
Borde kanske finnas en lagstiftning kring detta. Har man suttit tex i fängelse och suttit av sin skuld bör man kunna få en ny chans.
verkar vara fel på lagstidtningen
Senast redigerad av kyrkstocken 2021-10-10 kl. 20:34.
Citera
2021-10-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ts har dåligt definierat dessa register offer. jag förstår inte vilka de skulle vara utefter hans inlägg. Vad som skiljer dessa från andra grupper alltså.

Kunde säkert vara intressant ämne....men jag vet inte vad som diskuteras.

Ok, så det som avses är alltså människor som finns med i typ lexbase?

Gruppen register-offer är de som nekas intervju vid jobbsök pga över 5 år gammal dom för småsaker som inte gav fängelse och de som friats, aldrig ens dömts för något

de register som används för detta är HR-systemens bakgrundskontroller (oftast Verifiera.se)

När det gäller friande domar är det mest mrkoll.se och Lexbase som är i fokus då dessa behandlar dem på samma sätt som att man är fälld för brott. HR-systemens bakgrundskontroller tar ibland/ofta/sällan hänsyn till om domen är friande och man nekas då inte. Hur vanligt detta är att det är okej att ha friande dom känner jag inte till men det är inte alltid så här heller.
Citera
2021-10-10, 20:34
Medlem
Ha ha jag nämnde detta på jobbet i veckan. Är du en gång bränd så ligger det kvar i årtionden.
Citera
2021-10-10, 20:37
Medlem
kyrkstockens avatar
Ja, jag han inte formulera mig. men det verkar vara fel på lagstiftningen.
Citera
2021-10-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ha ha jag nämnde detta på jobbet i veckan. Är du en gång bränd så ligger det kvar i årtionden.
Jag utesluter inte det alls. Verkar kunna vara så. Ett brott för många år sen. Dagsböter. Man ska vara "ren" efter 5 år men är man det ?
Citera
2021-10-11, 10:53
Medlem
Vettefan om det stämmer. En kväll för cirka 15 år sedan när jag var på fest och nyligen blivit frälst av krogvärlden blev jag erbjuden kokain av en riktigt konstig typ. Det hela slutade med att jag spydde ner mig, stapplade runt speedad som fan dränkt i spya.

Polisen tog mig och de fattade direkt att jag inte bara druckit. Aldrig haft problem att få jobb, aldrig behövt visa utdrag från register. Då har jag jobbat med allt från mekaniker till HR-strateg.

Någon som vet om det har att göra med gallringen? Kan systemen ändå se det på något sätt?
Citera
2021-10-11, 19:29
Medlem
bees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generalmackmyra
Vettefan om det stämmer. En kväll för cirka 15 år sedan när jag var på fest och nyligen blivit frälst av krogvärlden blev jag erbjuden kokain av en riktigt konstig typ. Det hela slutade med att jag spydde ner mig, stapplade runt speedad som fan dränkt i spya.

Polisen tog mig och de fattade direkt att jag inte bara druckit. Aldrig haft problem att få jobb, aldrig behövt visa utdrag från register. Då har jag jobbat med allt från mekaniker till HR-strateg.

Någon som vet om det har att göra med gallringen? Kan systemen ändå se det på något sätt?

jag har varit i kontakt med folk på verifiera.se Deras system innehåller bara domar från 2008 och framåt, så har du fått en dom 2007 eller tidigare förekommer du inte.
Citera
2021-10-11, 19:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Jag hade en pratstund med facket för en tid sedan och smält intrycken nu. Facket berättar att det nu börjar dyka upp en ny grupp av personer som får problem med arbetsmarknaden. "Register-offren". Han förklarar: tidigare har vi länge haft problemet att företag bränner ut folk och dessa får sjukpenning, blir långtidssjukskrivna, a-kassa, förtidspension o dyl och företagen tar inget ansvar. De betalar bara en uppsägningslön och sedan är de av med problemet.
Nu finns ett växande problem , gruppen "Register-offren", som fungerar på samma sätt i fackets ögon. Deras medlemmar får inga nya jobb mer i denna grupp och ingen tar ansvar.

Jag kan ta mig själv som exempel. Blev arbetslös i samband med att jag stått åtalad för ofredande. Jag svor mig fri, hade inte uppfört mig dåligt, allt lades ner. Jag finns nu i div register pga detta. Mrkoll.se , lexbase.se , olika HR system med personkontroll där man inte gallrar bort friande domar.

Jag har sökt jobb i flera år, omkring 500 jobb och kan trots hyfsat attraktiv ålder (ej lastgammal) och med något som i alla fall då räknades som topputbildning inte få ett jobb. Jag kan inte ens få en intervju.

Jag har under åren fått dessa förklaringar
1) Du behöver nog bara hjälp med CVt. Extern konsult anlitas
2) Det är lågkonjunktur, tappa inte hoppet
3) du är nog inte tillräckligt synlig på Linkedin. kämpa på !
4) Du är inte 25 längre. Kan vara det som spelar in
5) Du söker inga chefsjobb, du söker sånt du är överkvalificerad för. det går inte

Efter min pratstund med facket erkänner de nu slutligen efter alla år det jag misstänkt hela tiden:
6) Det är mina registeruppgifter som sannolikt gör att jag inte får intervju, inte jobb.

Det finns exempel på någon som snattat bh som 19-åring och inte får jobb som 29 åring i klädesaffär. Förmodligen stoppas hon av Rekryteringsfirman som får upp en röd lampa i sitt system och som inte är intresserade av att ta reda på mer eller sedan bli stämda för att de rekryterat och tagit betalt för att tillsätta en f d kriminell.

Gruppen register-offer är:
*) nekas intervju vid jobbsök p.g.a. över 5 år gammal dom
för småsaker som inte gav fängelse och de som friats, aldrig ens dömts för något
*) De som har friande domar men presenteras på samma sätt som dömda av mrkoll.se och Lexbase

Nja, det är nog sannolikt inte uppgifterna i sig som gjort att du inte kan få nya jobb under så lång tid utan snarare luckan som du fått av att gå arbetslös. Den första tiden när du sökte nya jobb backade nog många pga. registren men långt ifrån alla efter det lär ha haft tid att sitta och slå i sådana register, utan då är det nog luckan i CV:et som har ställt till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in