2021-10-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nja, det är nog sannolikt inte uppgifterna i sig som gjort att du inte kan få nya jobb under så lång tid utan snarare luckan som du fått av att gå arbetslös. Den första tiden när du sökte nya jobb backade nog många pga. registren men långt ifrån alla efter det lär ha haft tid att sitta och slå i sådana register, utan då är det nog luckan i CV:et som har ställt till det.

Ja första 0-6 mån kanske 12 mån ställde registren till det. Nu ställer det till det att jag har lucka på så många år och inte jobbar eller jobbat varken senaste tiden eller ens senaste 1-2 åren.
Citera
2021-10-11, 20:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Ja första 0-6 mån kanske 12 mån ställde registren till det. Nu ställer det till det att jag har lucka på så många år och inte jobbar eller jobbat varken senaste tiden eller ens senaste 1-2 åren.

Du kan ju alltid plugga vidare och sedan söka jobb efter det, alt. säga att du satsat på studier denna tid.
Citera
2021-10-12, 08:05
Medlem
Citat:
Nja, det är nog sannolikt inte uppgifterna i sig som gjort att du inte kan få nya jobb under så lång tid utan snarare luckan som du fått av att gå arbetslös. Den första tiden när du sökte nya jobb backade nog många pga. registren men långt ifrån alla efter det lär ha haft tid att sitta och slå i sådana register, utan då är det nog luckan i CV:et som har ställt till det.

De "slår" inte i register. På mellanstora och stora företag som använder HR-system kopplade till registertjänster kommer den röda flaggan direkt vid hantering av anställningsärendet automatiskt.

Den som har domar på sig, friande eller fällande, eller på något sätt ens varit i kontakt med rättssystemet, t.ex. stämt en hantverkare civilt (sjukt) kan därmed vara rödflaggad och ha betydligt sämre framgång i jobbsöket. Trådskaparen har rätt, men jag betvivlar på att registerförekommandet är den enda orsaken till nekande från 500 sök. Kan snarare tänka mig att i värsta fall ruinerade det 200 av dessa tillfällen. Finns gott om mid size och mindre företag som inte använder HR-och registertjänster, alls.
Citera
2021-10-12, 08:15
Medlem
Sverige är ett extremt moraliserande land där stora gruppen tycker det är Nice att slå ut den lilla gruppen.

Jag har en liten registergrej från 2009 jag skulle aldrig få jobba i Sverige. I Norge tjänar jag 850.000 om året.

Ni förtjänar det eländet ni skapar genom era extrema trösklar in I samhället.

Jag har många kollegor i Norge som i Sverige blivit gängkriminella mördare.

Tacka er själva!
Citera
2021-10-12, 10:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
De "slår" inte i register. På mellanstora och stora företag som använder HR-system kopplade till registertjänster kommer den röda flaggan direkt vid hantering av anställningsärendet automatiskt.

Den som har domar på sig, friande eller fällande, eller på något sätt ens varit i kontakt med rättssystemet, t.ex. stämt en hantverkare civilt (sjukt) kan därmed vara rödflaggad och ha betydligt sämre framgång i jobbsöket. Trådskaparen har rätt, men jag betvivlar på att registerförekommandet är den enda orsaken till nekande från 500 sök. Kan snarare tänka mig att i värsta fall ruinerade det 200 av dessa tillfällen. Finns gott om mid size och mindre företag som inte använder HR-och registertjänster, alls.

Nja, utifrån det första inlägget kan man ju dra slutsatsen att TS söker relativt enkla jobb och då har man nog inte en HR-avdelning som sköter rekryteringen som i mellanstora/stora bolag. Då är det snarare chefen som har kollat upp på egen hand, men som sagt är det troligen luckan i CV:et som har varit det största problemet.
Citera
2021-10-12, 10:56
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Sverige är ett extremt moraliserande land där stora gruppen tycker det är Nice att slå ut den lilla gruppen.

Jag har en liten registergrej från 2009 jag skulle aldrig få jobba i Sverige. I Norge tjänar jag 850.000 om året.

Ni förtjänar det eländet ni skapar genom era extrema trösklar in I samhället.

Jag har många kollegor i Norge som i Sverige blivit gängkriminella mördare.

Tacka er själva!
Onödigt att skylla på människor som sitter på flashback. Ganska B måste jag säga, då gillar mycket av vad du har att skriva men här tycker jag du är idiot.
Inte många som sitter här sitter i beslutandeställning. Inte jag heller för den delen. Och då är det vårt fel att skiten ser ut som den gör? Right.
Citera
2021-10-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Onödigt att skylla på människor som sitter på flashback. Ganska B måste jag säga, då gillar mycket av vad du har att skriva men här tycker jag du är idiot.
Inte många som sitter här sitter i beslutandeställning. Inte jag heller för den delen. Och då är det vårt fel att skiten ser ut som den gör? Right.
Jag menar att det är de gemensamma hållningarna, värderingarna i eran kultur. Om du gör något fel i samhällets ögon i Sverige; då ska du straffas ut från det och du ska inte ha möjlighet att ta dig tillbaka in. Det ska i vartfall inte vara normalfallet, då ska det vara med tydliga stämplar om att du är "föredetta" kriminell/narkoman etc.

Psykologiskt fungerar det bra för den stora gruppen som ser hur den mindre gruppen sliter. Man kan få känna sig lite bättre för Man är iallafall inte en sådan människa som sliter.

Och en sån här ordning med registrering som aldrig försvinner än en del av en stor cocktail saker som leder fram till den enorma arbetslösheten i Sverige. 4e störst i EU.

När jag bodde i Sverige trodde jag att det bara var fel på alla invandrare som bara gick på bidrag, men i jämförelse med Norge så gör man alla invandrare till offer samtidigt som man vill segregera sig från dom och det gör man på många olika sätt även i kultur på arbetslivet. Det är så många trösklar och nyckelhål att passera.

Och från din synpunkt kanske min verkar galen, men det elände jag ser i Sverige idag; det får ni verkligen tacka er själva för.
Citera
2021-10-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bee
jag har varit i kontakt med folk på verifiera.se Deras system innehåller bara domar från 2008 och framåt, så har du fått en dom 2007 eller tidigare förekommer du inte.

Jag förstår. Men kan de ändå se ens domar trots att de gallras så att säga? Ex om jag blir dömd för ringa narkotikabrott idag och om 5 år så är det borta, kan något system ändå se det?

Vår rekryteringsavdelning har inga sådana möjligheter, de begär endast registerutdrag. Vid höga tjänster så gör man en gedigen bakgrundskontroll, och det är endast då det blir tal om att rota i kandidatens bakgrund mer detaljerat. De har inget system för det, utan det är mer att de kollar Lexbase, ekonomi etcetera.
Citera
2021-10-14, 13:48
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Håller med där, inte registerkontrollen, privata företag har ingen laglig rättighet att plocka ut uppgifter om dig från F-kassan osv.....belastningsregistret kräver ditt samtycke för att plocka ut tex.

Söker du på stora företag skiter man i Lexbase och sånt kolla upp, finns inte tid hålla på så om du inte är aktuell för en säkerhetsklassad tjänst, då Säpo ändå bak i din barndom beroende på nivån du ska kollas mot.

Problem är att arbetslösa försöker hitta anledningar hela tiden vilket är förklarligt men oftast beror det på att kompetensen inte matchar det företagen vill ha, så enkelt är det idag, är du inte nischad exakt i den kravprofil de söker så skiter dom i dig.
Citera
2021-10-14, 13:51
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Du kan ju alltid plugga vidare och sedan söka jobb efter det, alt. säga att du satsat på studier denna tid.

Eller bara vara brutalt ärlig och säga som det är, att säga man utbildat sig osv säger alla idag, finns väl inget land i världen som så många använder studier för att dölja sin arbetslöshet som i Sverige.

Jaha du pluggar, alltså du är arbetslös? ja du förstår......
Citera
2021-10-14, 15:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Håller med där, inte registerkontrollen, privata företag har ingen laglig rättighet att plocka ut uppgifter om dig från F-kassan osv.....belastningsregistret kräver ditt samtycke för att plocka ut tex.

Söker du på stora företag skiter man i Lexbase och sånt kolla upp, finns inte tid hålla på så om du inte är aktuell för en säkerhetsklassad tjänst, då Säpo ändå bak i din barndom beroende på nivån du ska kollas mot.

Problem är att arbetslösa försöker hitta anledningar hela tiden vilket är förklarligt men oftast beror det på att kompetensen inte matchar det företagen vill ha, så enkelt är det idag, är du inte nischad exakt i den kravprofil de söker så skiter dom i dig.

Nä exakt, det är ingen som har tid med sådant och som nämnts låter det på TS som att denne söker rätt enkla jobb. Man kollar ju register osv. på t.ex. banker, större företag, myndigheter osv. men då görs det främst för "viktiga" roller och om det är en enskild butikschef som sköter rekryteringen finns inte tid för en djupare research.

Däremot är det tabu att ha lucka i CV:et och det är sannolikt det som dragit det största lasset.
Citera
2021-10-14, 15:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Eller bara vara brutalt ärlig och säga som det är, att säga man utbildat sig osv säger alla idag, finns väl inget land i världen som så många använder studier för att dölja sin arbetslöshet som i Sverige.

Jaha du pluggar, alltså du är arbetslös? ja du förstår......

Nä tyvärr är det så. Men samtidigt tror jag att det är det bästa TS kan göra, har man varit arbetslös "länge" är det inte lätt att få jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in