Citat:
Ursprungligen postat av
PeterJihadi
Kan inte sluta konfunderas över hur mycket tid vi lägger på oväsentligheter såsom youtubers, a o b-kändisars privatliv. Saker som egentligen saknar total mening. Det vi ger en mening, som sakerna jag tog upp, har det en mening? Vad är mening för något överhuvudtaget?
Jag är inte nihilist, jag tror det finns saker som har en mening. Saker som jag tillsammans med massa andra människor som tycker likadant, ger en mening. Jag tror på att en Gud finns, jag tror han är god. Men samtidigt kan allting sakna mening, det finns ingenting som säger att universum inte kommer att "utplånas" inom tio minuter. Den imploderar till sin ursprungliga form precis såsom det var i "tidens" begynnelse. För att sedan återigen explodera och expandera (big bang) all materia som fanns i det tidigare utplånade universumet - är på exakt samma plats och det ser exakt likadant ut, återställt till så som det en gång var. Vårt solsystem med sol och planeter med deras månar, är på millimetern likt det tidigare universumet (det vi lever i nu alltså) och här på jorden händer exakt samma saker som hänt tidigare. Jag har skrivit det här inlägget oändligt många gånger innan. Och ni som svarar i tråden, har skrivit era inlägg på exakt samma sätt som nu.
Varför skulle det inte kunna vara så? Den tanken skrämmer mig mer än den om evig icke-existens. För om det är på det sättet så finns det ingen mening alls.
Bara en hypotes som säkert har formulerats av andra och kanske - till och med mig tidigare.
Du gör det vanliga tankefelet att flytta abstrakta begrepp utanför sin kontext så att de förlorar sin betydelse.
Om du spelar en fotbollsmatch, siktar du då på att vinna så att du kan dela glädjen med dina lagkamrater, eller står du med nedsänkt huvud och gnäller över att spelet inte har någon betydelse?
Om du spelar ett VM, säger du då att VM är en meningslös upprepning som återkommer år efter år?
Det är frågan.