• 1
  • 2
2022-01-04, 16:30
Medlem
Mystiken och ovissheten om hur "allt" förhåller sig är det enda som inbringar hopp om att det någonstans finns en slags mening med allt.
Oförmågan att förstå sig på allt är snarare en välsignelse än en stor nöt som måste knäckas. Vissa av oss har gjort det till en livsuppgift att försöka knäcka nöten, och skulle den dagen komma (även om det aldrig kommer att ske) så är människan ett minne blott. Då skulle det definitivt inte finnas nåt kvar som skulle få oss att kliva ur sängen igen.
Så var glad över att du inte vet, och glädjs åt ovissheten och hoppet det ger dig.
Hoppas dessa tankar får dig att sova bättre 😉
Citera
2022-01-04, 18:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Kan inte sluta konfunderas över hur mycket tid vi lägger på oväsentligheter såsom youtubers, a o b-kändisars privatliv. Saker som egentligen saknar total mening. Det vi ger en mening, som sakerna jag tog upp, har det en mening? Vad är mening för något överhuvudtaget?

Jag är inte nihilist, jag tror det finns saker som har en mening. Saker som jag tillsammans med massa andra människor som tycker likadant, ger en mening. Jag tror på att en Gud finns, jag tror han är god. Men samtidigt kan allting sakna mening, det finns ingenting som säger att universum inte kommer att "utplånas" inom tio minuter. Den imploderar till sin ursprungliga form precis såsom det var i "tidens" begynnelse. För att sedan återigen explodera och expandera (big bang) all materia som fanns i det tidigare utplånade universumet - är på exakt samma plats och det ser exakt likadant ut, återställt till så som det en gång var. Vårt solsystem med sol och planeter med deras månar, är på millimetern likt det tidigare universumet (det vi lever i nu alltså) och här på jorden händer exakt samma saker som hänt tidigare. Jag har skrivit det här inlägget oändligt många gånger innan. Och ni som svarar i tråden, har skrivit era inlägg på exakt samma sätt som nu.

Varför skulle det inte kunna vara så? Den tanken skrämmer mig mer än den om evig icke-existens. För om det är på det sättet så finns det ingen mening alls.

Bara en hypotes som säkert har formulerats av andra och kanske - till och med mig tidigare.

Du gör det vanliga tankefelet att flytta abstrakta begrepp utanför sin kontext så att de förlorar sin betydelse.
Om du spelar en fotbollsmatch, siktar du då på att vinna så att du kan dela glädjen med dina lagkamrater, eller står du med nedsänkt huvud och gnäller över att spelet inte har någon betydelse?
Om du spelar ett VM, säger du då att VM är en meningslös upprepning som återkommer år efter år?
Det är frågan.
Citera
2022-01-04, 18:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Utan det handlar väl mest om att det inte finns någon fri vilja och även den tanken leker jag med här. Jag är ingen övertygad determinist - men jag är öppen för att deras

Fri vilja är en lågupplöst deterministisk modell.
Allt annat är vanliga mänskliga missuppfattningar till höger och vänster.
Citera
2022-01-14, 10:29
Medlem
FlashbackGods avatar
Man man antingen stoppa tiden eller låta den fortgå. Vem bestämmer det då? Är det atomerna som bygger solarna?
Framtiden är oklar...lite som PI:s decimaler. Dom slutar aldrig och är/VERKAR slumpmässiga.

Vem bestämmer hur snabbt tiden ska gå? Enligt mig är det relativt. Men maximalt kan den gå så snabbt som du vill i ditt sinne kanske, men inte i den verkliga atomvärlden?

DEt verkar som det alltid behövs 2 (+nåt annat?) för att få fram 1. Det kräver tid och energi? Eller då gårSsss åt tid och energi vet jag inte tillräckligt mycket.

Vi kanske bygger en större universum, genom att vårat solsystem och galax skulle vara någon sorts partikel i en större värld och universum.. Men går tiden lika fort där än här isf.? Jag skulle på gissa, att det kanske varierar....för attt evighet är en llåånngg tiiiiid. I promise you. Så om evigheten inte har gränser kan den bli så stor ... eller vänta...är den evigt stor redan? Men vi väntar på att gå dit? Vilket verkar för oss en evighet?

En evighet jag kan komma på som verkar rimlig och oklar är pi:s decimaler. Läs lite om det i google.
Senast redigerad av FlashbackGod 2022-01-14 kl. 10:45.
Citera
2022-03-16, 23:36
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du gör det vanliga tankefelet att flytta abstrakta begrepp utanför sin kontext så att de förlorar sin betydelse.
Om du spelar en fotbollsmatch, siktar du då på att vinna så att du kan dela glädjen med dina lagkamrater, eller står du med nedsänkt huvud och gnäller över att spelet inte har någon betydelse?
Om du spelar ett VM, säger du då att VM är en meningslös upprepning som återkommer år efter år?
Det är frågan.

Ganska meningslös fråga som inte svarar på någonting av min frågeställning.
Det där är ju bara en ordlek, jag har lekt med de där tankarna förr.
Citera
2022-03-17, 08:06
Medlem
Loop definieras av vad som händer vid slutet (att det går tillbaka till början).

Oändlighet definieras av att det saknar slut.

Vad menar du med oändlig loop?

För du kan inte gärna mena något som i bokstavlig bemärkelse både är en loop och är oändligt på samma gång.
Citera
2022-03-17, 08:43
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ganska meningslös fråga som inte svarar på någonting av min frågeställning.
Det där är ju bara en ordlek, jag har lekt med de där tankarna förr.

Det är en analogi.
Du flyttar nämligen begreppet mening utanför sin naturliga kontext så att det förlorar sin betydelse. Sedan betraktar du resultatet och utbrister; "-det finns ingen mening!"
Citera
2022-03-17, 12:28
Medlem
Religious man experiences two kinds of time, profane and sacred. The one is an evanescent duration, the other a "succession of eternities," periodically recoverable during the festivals that made up the sacred calendar. The liturgical time of the calendar flows in a closed circle; it is the cosmic time of the year, sanctified by the works of the gods. And since the most stupendous divine work was the creation of the world, commemoration of the cosmogony plays an important part in many religions. The New Year coincides with the first day of Creation. The year is the temporal dimension of the cosmos. "The world has passed" expresses that a year has run its course. At each New Year the cosmogony is reiterated, the world recreated, and to do this is also to create time that is, to regenerate it by beginning it anew. This is why the cosmogonic myth serves as paradigmatic model for every creation or construction; it is even used as a ritual means of healing. By symbolically becoming contemporary with the Creation, one reintegrates the primordial plenitude.

...

For religious man, reactualization of the same mythical events constitutes his greatest hope; for with each reactualization he again has the opportunity to transfigure his existence, to make it like its divine model.

...

The perspective changes completely when the sense of the religiousness of the cosmos becomes lost. This is what occurs when, in certain more highly evolved societies, the intellectual elites progressively detach themselves from the patterns of the traditional religion. The periodical sanctification of cosmic time then proves useless and without meaning. The gods are no longer accessible through the cosmic rhythms.

The religious meaning of the repetition of paradigmatic gestures is forgotten. But repetition emptied of its religious content necessarily leads to a pessimistic vision of existence. When it is no longer a vehicle for reintegrating a primordial situation, and hence for recovering the mysterious presence of the gods, that is, when it is desacralized, time becomes terrifying; it is seen as a circle forever turning on itself, repeating itself to infinity.
― Mircea Eliade, The Sacred and the Profane: The Nature of Religion
Citera
2022-03-18, 08:06
Medlem
Citat:
Kan inte sluta konfunderas över hur mycket tid vi lägger på oväsentligheter såsom youtubers, a o b-kändisars privatliv. Saker som egentligen saknar total mening. Det vi ger en mening, som sakerna jag tog upp, har det en mening? Vad är mening för något överhuvudtaget?
Mening är att något har ett mål, en funktion eller ett syfte. Utan oss levande skulle inget ha någon mening.

Det krävs medvetande för att ge något ett syfte. Man måste kunna planera och värdera olika framtidscenarion. Allt skulle vara outnyttjad potential annars.
Citera
2025-04-08, 19:17
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det är en analogi.
Du flyttar nämligen begreppet mening utanför sin naturliga kontext så att det förlorar sin betydelse. Sedan betraktar du resultatet och utbrister; "-det finns ingen mening!"

Du har gravt missuppfattat min frågeställning och övertolkar mig. Du och jag pratar helt olika språk.
Citera
2025-05-04, 07:32
Medlem
Muppetys avatar
Vårat universum kan vara inuti ett svart hål, i ett annat universum. Nya observationer visar att 2/3-delar av alla galaxer roterar medurs o bara 1/3-del moturs. I ett slumpmässigt universum skulle det vara runt 50/50. Har nått med att göra att vi kan leva inuti ett roterande svart hål, men det är bara en teori än så länge...
https://www.youtube.com/watch?v=sIGTPBra7JU
https://www.popularmechanics.com/spa...-a-black-hole/

Så det kanske finns ett helt annat universum i det som vi ser som svarta hål, i nån form av evigt system...?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in