Citat:
Ursprungligen postat av
killing.fields
Om allt ska bli som det var igen, kräver en deterministisk världsbild. Detta är inte förenligt med fysiken, i dagsläget. En ny big Bang ger inte samma universum.
Just det, determinism är ordet jag sökte. Men en determinist, behöver ju inte tro på att deras medvetande återföds i en evig loop i symbios med universum. Utan det handlar väl mest om att det inte finns någon fri vilja och även den tanken leker jag med här. Jag är ingen övertygad determinist - men jag är öppen för att deras beskrivning av tillvarons beskaffenhet är reel. Jag skiftar mer mellan att vara agnostiker och teist.
Citat:
Drar man allt till sin spets är existensen meningslös. Men jag tänker att man bör fylla sitt liv med saker man gillar, och undvika saker man ogillar.
Jo, det är det jag menar när jag skriver att "man ger saker en mening." Dock så tror jag att saker har en mening. Jag tror på det på grund av upplevelser jag haft i form av astralresor och böner som gått i uppfyllelse. Allt kan ju givetvis också förklaras vara manifestationer av en komplex hjärna.
Citat:
Jag är inte religös så det är rätt skralt om efterliv i min begreppsvärld.
Ok. Men en sak som jag tycker är lite tänkvärd i sammanhanget, nu när vi ändå spånar. Är hur ofta man hör personer yttra sig om - hur döden är det enda säkra. Men det stämmer ju inte, för att någonting överhuvudtaget ska kunna dö så krävs det ju en existerande livsform. Alltså finns det två saker som är säkra - existensen och döden.