• 2
  • 3
2021-10-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ett svenskt gossebarn vid namn Brian, hur reagerar ni? Jag vill döpa min framtida son efter Brian Jones, från Rolling Stones då han har varit en stor förebild för mig.

på svenska blir det briiiAnnn....

Inte direkt så sexigt
Citera
2021-10-12, 16:53
Medlem
Merwinnas avatar
Nej, gör inte det. Uttalet stämmer ju inte med stavningen. En massa människor kommer att kalla honom "BRII-an". Han kommer att få rätta folk hela livet. Det är så onödigt tycker jag, att skapa sådana problem.

Dessutom tänker jag att en namn ska visa på en människas verkliga ursprung. Det finns förstås anglosaxiska namn som redan har blivit etablerade i Sverige, men då har de funnits här längre och anpassats till svensk stavning och svenskt uttal, så att de UPPLEVS som normala svenska namn. Brian däremot är EXTREMT ovanligt i Sverige, bland människor som inte har brittisk anknytning. Jag kan inte komma på att jag har träffat eller hört talas om en enda.
Citera
2021-10-13, 15:42
Medlem
Enligt SCB så heter 1 424 män och 2 kvinnor Brian i förnamn varav 923 av männen har det som tilltalsnamn. https://www.scb.se/hitta-statistik/s...rchInput=Brian
Citera
2021-10-13, 19:51
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Jones hade varit coolare Nä men tänker inte så mycket gällande det, bara att jag hatar namn som inte går att säga på svenska.
Citera
2021-10-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ett svenskt gossebarn vid namn Brian, hur reagerar ni? Jag vill döpa min framtida son efter Brian Jones, från Rolling Stones då han har varit en stor förebild för mig.

Du får väl döpa ditt ättelägg till det om du nu vill det. Själv skulle jag nog inte göra det. Låter kanske lite konstigt med en unge som heter Brian Jönsson t.ex.

Själv tänker jag på monte pythons film "Life of Brian" när jag hör namnet.
Citera
2021-10-14, 19:08
Medlem
I Danmark bruger man udtrykket "Det er en rigtig Brian", til at beskrive folk der går for meget op i deres bil. Men Brian har tidligere været et populært navn i Danmark, og er det vel også stadigt, på trods af stereotyperne
Citera
2021-10-15, 09:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanegan
I Danmark bruger man udtrykket "Det er en rigtig Brian", til at beskrive folk der går for meget op i deres bil. Men Brian har tidligere været et populært navn i Danmark, og er det vel også stadigt, på trods af stereotyperne

Jaså? Hur uttalas det då? Speciellt i:et.
Citera
2021-10-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså? Hur uttalas det då? Speciellt i:et.
https://youtu.be/_r7C-qikTrs

Første ord der kommer ud af hendes mund i denne video

Men altså, det er jo nok samme måde en svensker vil udtale Brian, udover at i ruller lidt på R'et
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in