• 2
  • 3
2021-10-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ett svenskt gossebarn vid namn Brian, hur reagerar ni? Jag vill dpa min framtida son efter Brian Jones, frn Rolling Stones d han har varit en stor frebild fr mig.

p svenska blir det briiiAnnn....

Inte direkt s sexigt
Citera
2021-10-12, 16:53
Medlem
Merwinnas avatar
Nej, gr inte det. Uttalet stmmer ju inte med stavningen. En massa mnniskor kommer att kalla honom "BRII-an". Han kommer att f rtta folk hela livet. Det r s ondigt tycker jag, att skapa sdana problem.

Dessutom tnker jag att en namn ska visa p en mnniskas verkliga ursprung. Det finns frsts anglosaxiska namn som redan har blivit etablerade i Sverige, men d har de funnits hr lngre och anpassats till svensk stavning och svenskt uttal, s att de UPPLEVS som normala svenska namn. Brian dremot r EXTREMT ovanligt i Sverige, bland mnniskor som inte har brittisk anknytning. Jag kan inte komma p att jag har trffat eller hrt talas om en enda.
Citera
2021-10-13, 15:42
Medlem
Enligt SCB s heter 1 424 mn och 2 kvinnor Brian i frnamn varav 923 av mnnen har det som tilltalsnamn. https://www.scb.se/hitta-statistik/s...rchInput=Brian
Citera
2021-10-13, 19:51
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Jones hade varit coolare N men tnker inte s mycket gllande det, bara att jag hatar namn som inte gr att sga p svenska.
Citera
2021-10-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ett svenskt gossebarn vid namn Brian, hur reagerar ni? Jag vill dpa min framtida son efter Brian Jones, frn Rolling Stones d han har varit en stor frebild fr mig.

Du fr vl dpa ditt ttelgg till det om du nu vill det. Sjlv skulle jag nog inte gra det. Lter kanske lite konstigt med en unge som heter Brian Jnsson t.ex.

Sjlv tnker jag p monte pythons film "Life of Brian" nr jag hr namnet.
Citera
2021-10-14, 19:08
Medlem
I Danmark bruger man udtrykket "Det er en rigtig Brian", til at beskrive folk der gr for meget op i deres bil. Men Brian har tidligere vret et populrt navn i Danmark, og er det vel ogs stadigt, p trods af stereotyperne
Citera
2021-10-15, 09:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanegan
I Danmark bruger man udtrykket "Det er en rigtig Brian", til at beskrive folk der gr for meget op i deres bil. Men Brian har tidligere vret et populrt navn i Danmark, og er det vel ogs stadigt, p trods af stereotyperne

Jas? Hur uttalas det d? Speciellt i:et.
Citera
2021-10-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jas? Hur uttalas det d? Speciellt i:et.
https://youtu.be/_r7C-qikTrs

Frste ord der kommer ud af hendes mund i denne video

Men alts, det er jo nok samme mde en svensker vil udtale Brian, udover at i ruller lidt p R'et
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in