Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Det är självklart bluff precis som alla andra påstådda spökfångarfilmer….
Om man inte tror på att spöken alls så kan jag förstå att det är lätt att avfärda allt, det finns helt enkelt inte. 98% är förklarligt skulle jag säga, sen finns det 2% som håller idén levande, iaf för mig, och det är bland annat historier ifrån människor som är fullt normala med inget som helst intresse för det paranormala, bland annat ifrån bekanta, eller ifrån historier som HippieKiller t.ex. När folk som jobbar på gamla slott berättar om lakan som ändras om, och diverse skumma grejer så känns det väldigt trovärdigt.
Jag kan tycka att hypotesen/teorin, eller idén om en andevärld där det finns människor som kan förnimma eller känna av andar är en helt OK idé. Om man ger idén en chans så finns det mycket som kan kännas trovärdigt, men hela idén faller oftast pladask så fort det kommer till kritan. Vad heter anden? Namnet börjar på A, efternamnet på K. Inget namn kan uppges även om Mediumet tidigare kunde säga vad anden sa till honom. Ett lik eller en försvunnen person ska hittas? Spår hittas oftast, men något person eller lik hittas aldrig. Varför hjälper inte någon ande personen att hitta liket?
Mycket med spök-fenomenet faller så fort det är nära på att fångas, det vill sig aldrig, och alla uppenbarelser och döda människor folk ser fångas aldrig på rullande kamera. Även om folks historier är intressanta, så talar det mycket emot att det är just spöken.
Om andevärlden/spöken finns så känns det som att allt är skapat för att den levande människan inte ska ha någon chans att få konkreta bevis på att det finns. Mest sannolika är då att det inte finns helt enkelt, för varför skulle en andevärld finnas och som skriker efter levandes hjälp när hela idén inte vill fångas ifrån första början. Mycket av det är helt enkelt orationellt.