2022-02-25, 08:17
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men förstod du själva grejen, vad jag menade?

Att jag tog upp just Labero och att jag kallade honom för just trollkarl är oviktigt om du kan ta dig till grejen att bara för att något händer som du inte förstår så är det inte något övernaturligt.

Edit: Känner du att NE är en bättre källa? https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/trollkarl-(trollkonstn%C3%A4r)

Ja ok, du får tro att han är trollkarl, det är din åsikt.

Jag har en annan.
Citera
2022-02-25, 08:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ja ok, du får tro att han är trollkarl, det är din åsikt.

Jag har en annan.
Du accepterade inte NE som källa heller?
Citera
2022-02-25, 08:28
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du accepterade inte NE som källa heller?

Nä, gör inte det, en trollkarl är i min mening besittning av en resurs, han kan alltså påverka saker endast med en bön.

Joe labero besitter ingen resurs, han lurar ditt sinne.

Men nu är vi långt ifrån topic.
Citera
2022-03-23, 06:57
Medlem
Indweller108s avatar
Enligt forskare kom vårt universum till från en enda punkt (singularitet) och var i början en het soppa på tiotals miljoner grader. Från den här soppan har galaxer, stjärnor och planeter kommit till, därefter tillkom allt liv inklusive människan. Hur kan nånting uppstå från i stort sett ingenting?

Vårt universum tros också expandera (galaxers flykt från varandra) med nästan ljusets hastighet.

Vårt universum kanske har ett slut, men vad finns bortom vårt universum, för vårt universum måste väl befinna sig inom nånting, ett utrymme, för ingenting kan väl vara oändligt!?

Jag säger inte att jag tror på spöken men har heller inte kunskap för att kunna förneka detta, men om man ser till universums och livets tillkomst så är ju detta fenomen mera otroligt och oförklarligt än ett spökfenomen.
Citera
2022-03-23, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indweller108

Jag säger inte att jag tror på spöken men har heller inte kunskap för att kunna förneka detta, men om man ser till universums och livets tillkomst så är ju detta fenomen mera otroligt och oförklarligt än ett spökfenomen.

Nej det är det ju inte alls, därför att även om vi inte alls kan förklara allt om vår världs skapelse eller universum, så har vi ändå extremt mycket mer samlad fakta som vi kan påvisa förklara och demonstrera om detta, än vi har om spökfenomen där man aldrig kunnat ens påvisa något sådant över huvud taget någonsin, men däremot vet en hel del om hur människors sinnen lätt kan missledas så man kanntycma sig uppleva en massa konstigt fast det är just bara fantasier etc.
Citera
2022-03-23, 16:32
Medlem
Indweller108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej det är det ju inte alls, därför att även om vi inte alls kan förklara allt om vår världs skapelse eller universum, så har vi ändå extremt mycket mer samlad fakta som vi kan påvisa förklara och demonstrera om detta, än vi har om spökfenomen där man aldrig kunnat ens påvisa något sådant över huvud taget någonsin, men däremot vet en hel del om hur människors sinnen lätt kan missledas så man kanntycma sig uppleva en massa konstigt fast det är just bara fantasier etc.

Så du menar att vetenskapen kan förklara universums uppkomst ur en singularitet!? Det måste jag ha missat. Kan du kanske återge hur vetenskapen förklarar detta, vart vi och vårt universum kommit ifrån!?

Forskarna kan ju inte ens förklara vad gravitation är, eller vad mörk materia och mörk energi är. Dessa fenomen är ju nästan som spöken. De finns där men går inte att påvisa.

Einstein påstod att allt i vårt universum är energi och att energi aldrig kan förstöras, bara övergå till en annan form. Så varför skulle inte spökfenomenet kunna läggas i den kategorin?
Citera
2022-03-23, 16:40
Medlem
Citat:
Så du menar att vetenskapen kan förklara universums uppkomst ur en singularitet!? Det måste jag ha missat. Kan du kanske återge hur vetenskapen förklarar detta, vart vi och vårt universum kommit ifrån!?

Forskarna kan ju inte ens förklara vad gravitation är, eller vad mörk materia och mörk energi är. Dessa fenomen är ju nästan som spöken. De finns där men går inte att påvisa.

Einstein påstod att allt i vårt universum är energi och att energi aldrig kan förstöras, bara övergå till en annan form. Så varför skulle inte spökfenomenet kunna läggas i den kategorin?

Så gravitation går inte att påvisa…? Är det vad du menar…? Då säger jag, goddag yxskaft…

Fakta är att vetenskapen har en massa kunskap om hur jorden etc skapade, som de kan påvisa etc. Det finns däremot inte ett enda exempel på att något paranormalt har påvisats på ett seriöst vetenskapligt sätt. Anekdoter kryllar det dock av, och deras bevisvärde är…. Just det, NOLL….
Citera
2022-03-23, 18:54
Medlem
Citat:
Vetenskapen kan visa att det har skett.
Kan du visa att det finns spöken?

Hur eller varför något sker är separata frågor, som inte måste besvaras för att kunna bevisa att något har skett.

Citat:
Gravitation - att massor attraherar varandra - är i allra högsta grad påvisat.

Det är ju först efter att något påvisats existera som vi kan hävda att det finns. Hur skulle vi kunna veta att något finns om dess existens inte kan påvisas menar du?
Även om man inte kan direkt observera vissa saker som existerar så kan vi mäta dess effekt på omgivningen. Kan vi inte varken direkt observera ett fenomen eller upptäcka dess effekt på omgivningen så är det ju per definition ett rent påhitt.

Citat:
Vilket spökfenomen? Vi måste först konstatera vetenskapligt att något sådant fenomen överhuvudtaget finns. Först därefter kan vi diskutera förklaringar till fenomenet.
Citera
2022-07-02, 00:03
Avslutad
"Hur kan vuxna människor tro på spöken?" Det kan vuxna per definition inte göra då det endast är barn och psyksjuka som tror på spöken. Nånstans handlar det i övrigt om kritiskt tänkande och logik.
Med tillräcklig logik kan du inte göra våld på dig själv och tro varken på gudar eller spöken. Du mäter och beräknar världen utifrån vad som är troligt och rimligt. Du kan inte trolla in magiska siffror.

Vuxna kan spekulera kring spöken och gudar men inte genuint tro något som övergår deras förstånd. Det mest rimliga är att universum alltid funnits och att spöken inte finns. Inget annat är troligt.
Citera
2022-07-02, 00:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Ni har säkert alla sett videoklipp på youtube som handlar om spöken, eller så har ni en bekant som hävdar att dom verkligen varit med om något paranormalt. Dom har sett det ena och det andra. "Jag lovar det var såhär och det här och det där hände!". Jag har aldrig brytt mig om dessa diskussioner, men nu när jag är vuxen (18 år) så märker jag att vissa människor pratar fortfarande i dessa termer. Det är som att dom utan ironi faktiskt tror på spöken.

Vad beror detta på? Är det någon mental sjukdom från barndomen eller är det något globalt skämt som vissa autistiska människor vägrar släppa?

Nej, du har aldrig varit med om något paranormalt, du har aldrig sett ett spöke, du har aldrig sett ett objekt sväva fritt i luften utan förklaring som om en osynlig hand lyfte det så bry dig inte om att posta sådan skit i denna tråd, alla andra pekar och skrattar åt dig.
Förmodligen mental sjukdom, men det gäller alla som TROR! oavsett vad dom tror på.
Citera
2022-07-02, 00:13
Avslutad
Ja du...
Vissa människor har väl lite lägre iq..
Det borde väl vara brist på iq logik och sunt förnuft
Citera
2022-07-02, 01:03
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Finns det något vetenskapligt bevis på att Gud existerar?
Bevis på att någon form av Gud eller religion är sann och existerar?
Nej.
Skall vi förkasta all form av religion och trosuppfattning?
Det kommer bli svårt.
Det finns väldigt många med mycket låg iq då.
Säg till alla dessa att det dom tror på saknar vetenskapliga bevis och fakta.

Här nedan ca antal på bekännare
Judendom 14 miljoner
Kristendom 2,1 miljarder
Islam 1,5 miljarder
Buddhism 376 miljoner
Hinduism 900 miljoner
Kinesiska traditionella religioner. 394 miljoner
Naturreligion 300 miljoner
Afrikanska stamreligioner 100 miljoner
Sikhism 23 miljoner
Juche 19 miljoner
Spritism Newage 15 miljoner
Jehovas Vittnen 8.5 miljoner
Rastafari 600 000
Scientologi 500 000

Samma med Universum. Hur kan vi med säkerhet veta allt?
Är vi människor så pass stora i Universum?
Wow Vi måste vara universums Gudar då eller något liknande.
Tänk vad häftigt. Vi är dom enda som vet precis allt.
Jaaa det var vi som uppfann jorden och alla planeter galaxer, dimensioner allt som finns där som vi vet allt om.

Och alla sinnen vi har..?
Vi vet att vi har 5 sinnen.
– hörsel, syn, smak, lukt och känsel. (balanssinnet)
Människans sinnesutveckling... Har den alltid varit dessa 5 eller har vi haft fler?
Har vi tappat förlorat något sinne?
Kan det finnas något som har mer utvecklade sinnen än oss?
Nej säkert inte? Eller?

⬇️
Senast redigerad av Tarmstuvning 2022-07-02 kl. 01:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in