Citat:
Ursprungligen postat av
dampskalle
Men sedan har jag varit med om mer svårförklarade saker. Även där tror jag inte på en mening utan mer att vi råkat krascha med en annan dimension. För vetenskapen säger att det finns massa dimensioner annars stämmer inte deras matte.
Alltså att det är vetenskapligt men svårt att fatta eftersom vi inte vill tro på flera dimensioner. Bara för vi kan inte göra en bild av det i vår hjärna.
Vet inte exakt vad det är du syftar på här men jag tror många missuppfattar vad det handlar om när det talas om fler dimensioner och liknande i vetenskapliga sammanhang.
Ta som exempel strängteoring. Det är en vetenskaplig teori som det i nuläget inte finns någon evidens för men som fungerar på papperet, teoretiskt. Det som krävs är dock flertalet extra dimensioner, närmare bestämt 10 till 11 stycken och i en annan version hela 26 stycken.
Dessa dimensioner är
inte, som det känns som att vissa tror, några alternativa verkligheter som vi skulle kunna halka in i och uppleva. I dagsläget har vi tre rumsdimensioner, längd, bredd och höjd plus tiden som är kopplad till rumsdimensionerna. Det handlar alltså om riktningar som vi kan röra oss i. Därför är det väldigt problematiskt när vi börjar tala om fler dimensioner då vi som bekant bara kan röra oss i våra tre rumsliga dimensioner samt framåt i tiden.
De är här extra dimensionerna, om de skulle existera, skulle i så fall enligt vetenskapen vara mikroskopiska, ihopvecklade och så små att vi inte skulle kunna se dom med blotta ögat. Alltså inte några alternativa verkligheter som skulle kunna förklara några paranormala fenomen.