2021-10-13, 13:57
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vadå, en fot i graven?

Med ditt resonemang så kan man lika gärna ifrågasätta varför ska vi stanna med bilen för de äldsta och skröpligaste på övergångsställen för, de har väl ändå redan en fot i graven?

Dessa gamla och skröpliga har människor som älskar dem och som inte vill att de ska dö flera år innan de måste. Hur kan detta vara så svårt för vissa att förstå?

Var inte en sådan snöflinga och låta dina känslor ta över rationellt tänkande.

1. Du är medveten om att folk dör? .. även innan Covid?
2. Jag har sympatier för den gamla, skröpliga, sjuka individen.. alla (eller de flesta av oss) har både mor och farföräldrar, vänner som vi bryr oss om.. men livet har sin gång. Döden är en naturlig del av livet. Jag tror du behöver sätta dig ner med en vuxen som förklarar detta för dig.

3. De dör inte flera år i förväg än de skulle. Sluta vara så hysterisk
"Rapporten visar att den förväntade medellivslängden under 2020 minskade med 0,69 år för män och med 0,40 för kvinnor jämfört med 2019." https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/97572ae468db4bf2ae3ff6bf68ea95e5/overdodlighet-dodlighet-covid-19-sverige.pdf

Sansa dig och analysera fakta istället
Citera
2021-10-13, 14:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
En enkel fråga; om Mattias Karlsson hade vaccinerat sig, hade hans sjukdomsförlopp då varit lika allvarligt?

Det vet inte jag och inte du heller. Men ska det fungera som utlovat så ska han bli mindre allvarligt sjuk. Dock så har vissa mer glädje av det skyddet än andra.

Har man redan haft covid och är ung och frisk i övrigt har jag svårt att se att det skulle vara någon stress att vaccinera sig.
Citera
2021-10-13, 14:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Var inte en sådan snöflinga och låta dina känslor ta över rationellt tänkande.

1. Du är medveten om att folk dör? .. även innan Covid?
2. Jag har sympatier för den gamla, skröpliga, sjuka individen.. alla (eller de flesta av oss) har både mor och farföräldrar, vänner som vi bryr oss om.. men livet har sin gång. Döden är en naturlig del av livet. Jag tror du behöver sätta dig ner med en vuxen som förklarar detta för dig.

3. De dör inte flera år i förväg än de skulle. Sluta vara så hysterisk
"Rapporten visar att den förväntade medellivslängden under 2020 minskade med 0,69 år för män och med 0,40 för kvinnor jämfört med 2019." https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/97572ae468db4bf2ae3ff6bf68ea95e5/overdodlighet-dodlighet-covid-19-sverige.pdf

Sansa dig och analysera fakta istället
Vad är det med dig? Tror du jag är hysterisk bara för du läser en post hysteriskt?

Jag vet att människor dör, hela tiden. Men om du och jag kan få alla människor att leva ett halvår längre bara för en vaccinering. Ska vi inte göra det då?

Nu är det förvisso många som dött som troligen haft väldigt många år av liv kvar men försöker besvara din post istället.

Sen är det väldigt uppenbart att du inte haft någon i din närhet som dött, eller i varje fall varit nära att dö av Covid. Annars hade du inte betett dig så hysteriskt.

EDIT: Ska ge dig en annan funderare. Om nu dessa 15000 som dött av Covid gjort så att medellivslängden på många år har minskat med ett halvår. Medellivslängden som under de senaste 100 åren ständigt har ökat. Så hade de säkert väldigt många år kvar att leva.
Senast redigerad av Conception 2021-10-13 kl. 14:50.
Citera
2021-10-13, 14:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har man redan haft covid och är ung och frisk i övrigt har jag svårt att se att det skulle vara någon stress att vaccinera sig.
Så är det säkert för många, men högst troligtvis inte för alla.
Citera
2021-10-13, 14:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad är det med dig? Tror du jag är hysterisk bara för du läser en post hysteriskt?

Jag vet att människor dör, hela tiden. Men om du och jag kan få alla människor att leva ett halvår längre bara för en vaccinering. Ska vi inte göra det då?

Nu är det förvisso många som dött som troligen haft väldigt många år av liv kvar men försöker besvara din post istället.

Sen är det väldigt uppenbart att du inte haft någon i din närhet som dött, eller i varje fall varit nära att dö av Covid. Annars hade du inte betett dig så hysteriskt.

Problemet med dessa vacciner är ingen vet hur det påverkar oss långsiktigt och att de är experimentella.

Har man hög risk för att bli sjuk pga dålig hälsa, hög ålder eller övervikt/fetma så kan det vara värt att fundera på. Men för unga, friska och barn? Nej för i helvete. Då kan det vara värt att vänta tills vi vet mer om långsiktiga biverkningar.
Citera
2021-10-13, 14:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så är det säkert för många, men högst troligtvis inte för alla.

Kan inte se vad farligheten skulle vara för barn att få covid. Sannolikt farligare att vara ute och cykla i trafiken. Mycket mycket farligare.
Citera
2021-10-13, 14:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Problemet med dessa vacciner är ingen vet hur det påverkar oss långsiktigt och att de är experimentella.
Så är det, men de studier som finns visar såklart att vaccinet inte är farligt för människor.

Citat:
Har man hög risk för att bli sjuk pga dålig hälsa, hög ålder eller övervikt/fetma så kan det vara värt att fundera på. Men för unga, friska och barn? Nej för i helvete. Då kan det vara värt att vänta tills vi vet mer om långsiktiga biverkningar.

Vänta? Vänta medan fler dör i Covid? Är det den bästa lösningen?

Det är en jättesvår fråga att svara på givetvis. Men jag litar på att de som är mer kunniga i ämnet än vad du och jag är, påtalar att vaccinering är den bästa lösningen.

Statistik världen över har ju ändå visat att i alla länder så är ovaccinerade just nu överrepresenterade på alla IVA. Det tycker jag visar att de har rätt.
Citera
2021-10-13, 14:59
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:

EDIT: Ska ge dig en annan funderare. Om nu dessa 15000 som dött av Covid gjort så att medellivslängden på många år har minskat med ett halvår. Medellivslängden som under de senaste 100 åren ständigt har ökat. Så hade de säkert väldigt många år kvar att leva.

Varför sprider du än en gång desinformation.. hur får du sub-ettår till flera år.
Faktaresistent?

"Rapporten visar att den förväntade medellivslängden under 2020 minskade med 0,69 år för män och med 0,40 för kvinnor jämfört med 2019."
Citera
2021-10-13, 14:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Kan inte se vad farligheten skulle vara för barn att få covid. Sannolikt farligare att vara ute och cykla i trafiken. Mycket mycket farligare.
Varför pratar du om barn? Problemet är att många 40-plussare sitter och har bestämt sig för att vaccin inte är bra (Mattias Karlsson). Det är väl detta som denna tråden handlar om?
Citera
2021-10-13, 15:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Varför sprider du än en gång desinformation.. hur får du sub-ettår till flera år.
Faktaresistent?

"Rapporten visar att den förväntade medellivslängden under 2020 minskade med 0,69 år för män och med 0,40 för kvinnor jämfört med 2019."

Ska jag behöva förklara matematik för dig?

Under 2020 så dog det ca 100 000 människor i Sverige. 85000 av dessa skulle ha gjort att medellivslängden hade varit den förväntade ökande.

Nu gjorde istället 15% av alla döda att medellivslängden minskade med 0.69 år för män och 0.4 år för kvinnor. Förstår du nu nu att dessa 15% troligen hade många år kvar i livet?
Citera
2021-10-13, 15:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Varför pratar du om barn? Problemet är att många 40-plussare sitter och har bestämt sig för att vaccin inte är bra (Mattias Karlsson). Det är väl detta som denna tråden handlar om?

Ja och eftersom han uppenbarligen är överviktig är det ett märkligt beslut. Men det som är mest märkligt är att folk blir ännu fetare istället för att ändra kost och träning.

Man kan sänka sin risk för allvarlig sjukdom på andra sätt än med vaccin.
Citera
2021-10-13, 15:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja och eftersom han uppenbarligen är överviktig är det ett märkligt beslut. Men det som är mest märkligt är att folk blir ännu fetare istället för att ändra kost och träning.

Man kan sänka sin risk för allvarlig sjukdom på andra sätt än med vaccin.
Fast nu finns det relativt sett många fall av vältränade, utåt sett friska individer som också varit nära att dö av Covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in