Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2021-10-08, 01:50
  #49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bzsx0809
För att badhusen endast är en nödvändig investing av staten/kommunen för främja folkhälsan. Det ska alltså vara så kostnadseffektivt som möjligt.

Önskar ni något annat, så får ni antingen driva det politiskt i er kommun eller helt enkelt bygga er egna simhall.

Nåja, man kan väl kombinera trivsam (enligt gemene man, inte modernistiska arkitektstudenter) arkitektur med nytta. Bättre folkhälsa om folk trivs och pallrar sig dit. Förövrigt är väl inte Sverige direkt kända på att vara världsbäst i att förvalta skattepengar såatt..

Sverige är fullt av betongklumpar, ingick i "modernismen" och den socialdemokratiska ingenjörskonsten. Lite kommunism light, ut med kyrka, familj, traditioner, in med arbete och den nya människan.
Citera
2021-10-08, 08:21
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzsx0809
För att badhusen endast är en nödvändig investing av staten/kommunen för främja folkhälsan. Det ska alltså vara så kostnadseffektivt som möjligt.

Önskar ni något annat, så får ni antingen driva det politiskt i er kommun eller helt enkelt bygga er egna simhall.

Eftersom det är en nödvändighet skall det vara så trist och fult som möjligt?

Samhället har ju närmast oändliga resurser i form av typ en miljon arbetslösa eller vad det är, som skulle kunna skapa trivsel.

Ioförsig så skulle badhusen Eka tomma om det inte inte fanns arbetslösa för att fylla dem.
Citera
2021-10-08, 15:20
  #51
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Eftersom det är en nödvändighet skall det vara så trist och fult som möjligt?

Samhället har ju närmast oändliga resurser i form av typ en miljon arbetslösa eller vad det är, som skulle kunna skapa trivsel.

Ioförsig så skulle badhusen Eka tomma om det inte inte fanns arbetslösa för att fylla dem.

Vad som är trist och fult är något som är väldigt subjektivt, men som tidigare nämnt, det är för att vara kostnadseffektiv. Samma färg och lampor kostar mindre vid inköp och underhåll.

Arbetsmarknadsmässiga frågor hör till ett annat forum.
Citera
2021-10-08, 17:24
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Jag fattar också att det är skattefinansierat och bla bla.

Men det måste inte vara totalt anskrämligt, otrivsamt och fult för det, anser jag. Man kan faktiskt med rätt små medel, göra det lite mer trivsamt. En annan mer inbjudande färg än grått, inblandat i dekoren. Lite avskilda enkla bås-väggar i enkel plast i duschen (som de ändå har påkostat klinkers osv i….).

Samt lite trevligare ljus än just ”lysrör som man har i förhörs-rum”, typ. Alternativt om de propsar på just ”blåvita” lysrör, kanske sätta in bara hälften så många, så man inte blir bländad iaf… 🤣

Edit:
Som exempel på det med ”små medel”, när jag var liten så fanns det faktiskt på en hel del badhus diverse små trivsamma inslag. Några vilstolar i ett hörn, bredvid stod några stora krukväxter/plantor (typ små ”träd”) osv.

Hur ska det gå till? All kostar pengar.

Du man anlita designers eller arkitekter som glider omkring ideellt och fixar till med ”små medel”?

Eller ska man ta random folk från gatan?

Kvaliteten blir vad man betalar för. Oavsett hur man beter sig.
Citera
2021-10-09, 07:43
  #53
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Det är massor med betongkommunister som styr i Sverige.
Därav att det ser ut som det gör, de har ingen smak och ingen större hjärnkapacitet mer än att förstöra.

Man får det man röstar på helt enkelt, röstar man på betongkommunister (Åttaklövern) så får man sån här skit.
Citera
2021-10-10, 00:03
  #54
Medlem
Härregud! I duschen och och i bastun är man naken. Om det inte är ett nudistbad så sätter man på sig badtöjet när man ska bada i poolen.. Vad är det inte folk fattar?

I andra länder så har man en helt annan uppfattning. Tyskland, Danmark bara för att ta 2 exempel. Självklart att man bastar tillsammans, gubbar och kärringar. Har man nåt problem med det så avstår man.

Allt är frivilligt.

Om man på en bubbelpool i ett svenskt kommunalt eller privat bad upplever obehag så sätter man sig givetvis inte där. Tråkigt, javisst. Men språka då ut vad det beror på! Va inte så jävla PK så ni inte vågar snacka om det. Jag svensk och mina kompisar, också svenska, skulle aldrig förödmjuka eller störa en tjej i samma badtunna. Aldrig! Never! Finns inte på kartan.
Citera
2021-10-10, 00:37
  #55
Medlem
Enkla svaret på frågorna är för att de är uppförda i första hand som en utbildning och träningsanläggning i andra hand för motion och tävling och i sista hand som SPA.

Samt så byggs det för att priserna ska vara så att det är hyfsat tillgängligt för flertalet.

Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Lysrör
Billigare och framförallt jämnare ljus så personal ser vad som händer i bassängen utan risk för skuggor.
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Stor byggnad. Opersonlig,
Ett resultat av att man ska få in flera bassänger och speciellt om de ska vara full längd för tävling är att det ofta blir en hyfsad stor byggnad.
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
I duschen:
Har sett duschar även med skiljeväggar men spontant skulle jag gissa på flera anledningar, lättare att städa, mindre saker att slå sig i om man faller (golvet kan vara halt), översikt från skolpersonal att alla elever verkligen duschar. Bara för att nämna några.
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Bubbelpool
Vet inte varför detta badhus tog bort det så det blir bara gissningar. Men kan vara för att det blev diskussion då mixade sällskap ville använda dem att de helt enkelt lessnade på att krångla med det.
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Restaurangen
Att de inte serverar alkohol på ett badhus låter i min mening ganska vettigt då alkohol och bad lätt leder till problem.
__________________
Senast redigerad av pajas357 2021-10-10 kl. 00:42.
Citera
2021-10-10, 00:50
  #56
Medlem
Sedan blir det lite efter vad man betalar för.

Centralbadet (just nu stängd för renovering) har en entré på 200 för engångsbesök eller 1300 i månaden. Detta medan de kommunala baden i Stockholm stad har en entré på 80 eller 10 beroende på simhall eller en årsavgift på 2600, det vill säga vad Centralbadet hade kostat för 2 månader.
Citera
2021-10-10, 00:57
  #57
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Hoppas det passar här, annars får mod gärna flytta!

Ganska lång post men viktigt med alla detaljer! Hade en mardrömsupplevelse nyss, när jag skulle frekventera en kommunal simhall! Jag trodde jag hade vaknat upp i forna DDR:s simhall, (alternativt simhall för lumpen).

Bakgrund: det privata bad jag annars frekventerar, är stängt för renovering. (Mysigt, intim stämning, civiliserade människor. Vacker byggnation. Utformat för avslappning, på alla sätt).

Idag på kommunala badet:

- Lysrör. Precis överallt. Skarpa! Extremt skarpa. Både i badet, samt i omklädningsrummet. Som utformat för att vara obehagligt och få en att inte slappna av…. utan göra det man ska snabbt och ge sig av.

- Stor byggnad. Opersonlig, ful arkitektur. Allt i grått. Och vitt. Inga färger överhuvudtaget.

Även om stort: Ändå ingenstans för oss vanliga betalande att vara? 80% av byggnaden/banorna är konstant reserverade för specialsim + föreningar.

Ändå har vi skattebetalare betalat för byggnaden via skatt + att vi alltså även betalar inträde… men får bara ett litet hörn att simma i?

- I duschen: Inga som helst ”skiljeväggar” öht. Du är alltså tvungen att ogenerat visa upp din nakna kropp för din duschgranne, när du tvagar dig. Samt se din granne tvaga sitt kön, osv. I ”närbild”. (Känns som lumpen? Även om jag aldrig gjort den, som kvinna). Rakt igenom vidrig ”design”.

- Bubbelpool. Finns ett par små bubbelpooler. Men dessa ”finns” ändå inte, dvs för avslappnat/trevligt bruk, för alla…

En av bubbelpoolerna är upptagen av ett gäng skolungar.

Den andra är upptagen av ett par män som inte ser så trevliga ut. (Hockeyfrilla och suspekt look. Passar iofs in i DDR-tidens look). Trots att det ursprungligen fanns ”separat” bubbelpool för kvinnor, så har man tagit bort det. I sann DDR-anda.

Nu tvingas kvinnor alltså gå ner i samma bubbelpool som okända, äckliga män… allt för att ”man kan inte särbehandla kvinnor och män”, enligt en världsfrånvänd politiker, som tvingat simhallen till dessa regler. Mot besökarnas vilja… (Då kan man väl lika gärna ha samma omklädningsrum för kvinnor och män?? Kanske blir nästa steg!)

Plus att det tidigare dessutom varit ett stort, dokumenterat problem just med många fall av sexuella ofredanden i bubbelpoolen, upprepade gånger! Varav man gjorde separata pooler.. Men det bryr man sig inte om längre, här i DDR…

- Restaurangen. Slafsig mat. Ingen riktig mat. Inga rättigheter. Ingen möjlighet att ta ett glas bubbel en fredag efter en härlig simkväll, inte.

Självklart osar även det flottiga matoset ut precis över den lilla, lilla del där allmänheten får simma.. Bra design..

Jag kunde fortsätta i evighet. Men ni kanske börjar få en bild…

Självklart kommer jag aldrig gå tillbaka till det här kommunala badet. Eller något annat kommunalt bad. Det är absolut inte värt inträdet, även om jag som skattebetalare ju ”redan” tycker mig ha betalat en hel del för det. Kul att simklubbar har nytta av det iaf... eller nåt. Varsågoda. Jag bjuder….

När jag går och badar/simmar, vill jag ha en trevlig, mysig miljö. Fin belysning. Avslappnande. Bra design så man inte känner sig uttittad och/eller upplever risk för ofredande osv, i badmiljöerna.

Inga jäkla skarpa lysrör i ansiktet över hela anläggningen, som om jag satt i ett förhörsrum.

Jag vill inte känna det som om jag går in i en simhall uppförd av DDR. Där allt är opersonligt, grått. Där designen samt regler, gör att man som kvinna skall behöva känna sig obekväm. Att man skall behöva visa upp sitt kön/sin nakna kropp obefogat mycket i duschen för kreti och pleti, samt tvingas åse andras kön, helt utan privat utrymme alls.

Fråga: Varför är kommunala bad uppförda, både i design och regler, precis som nåt slags DDR-komplex? Typ ”simma och håll käften, gå helst så fort som möjligt”, enligt ovan beskrivning jag gett?

Varför nöjer sig folk med detta? Det vi betalat för, med skattepengar? Det är ju sinnessjukt, i min värld….

Vad har ni för erfarenheter? Är ni nöjda med dessa monstrositeter till ”kommunala bad”? 🤔 Varför tror ni att det är på det här viset?

Jag kommer så klart gå tillbaka till mitt privata alternativ så snart jag kan men detta ämne fascinerade mig ändå! Enormt.

Huvudet på spiken.

Handlar väl egentligen mest om att ha ett bad där gamlingar kan motionera och skolklasser kan lära sig simma.

Så inte så konstigt att du får dessa känslor.

Finns väl vissa kommunala bad som är bättre än andra så jag skulle väl inte dra alla över en kam.

Däremot har baden alltid varit en plats för diverse perversa och rent störda individer.
Våldtäktsgubbar, fluktare samt nu för tiden råstirrande invandrare som inte badar knappt.

Kommunala bad är väl som samhället är mest, skitiga, råa och en reflektion av samhället i stort.

Lite till alla, med nackdelen att alla lider.

Men dyrt har det blivit. Men det är väl en spiral av fördärv. Lite hönan eller ägget.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback