Citat:
Ursprungligen postat av
Jagskatilltuppen
80-90. Fick uppleva det sociala innan smartphones, hade inga gröna vågen-föräldrar och Sverige var ganska balanserat. Juggar, albaner, iranier... ja, det fanns problem men de anpassade sig ganska bra. Iranier är riktigt jävla folk.
Allt fött efter 2000 är hopplöst. Dock verkar en ny generation växa fram då en (kanske minoritet) medvetna föräldrar återtar ansvaret och uppfostrar ungarna.
Hoppas och tror försiktigt att nästa generation av rediga människor föds runt 2030-2035.
Håller med om detta på många sätt. Vi växte upp i en tid där skärmtid var ytterst begränsad, då gemene familj inte hade tillgång till internet. När man var liten var man ute och byggde kojor, cyklade eller dylikt. Inga smartphones och den första telefonen skaffade man på högstadiet (första telefonen jag köpte själv var en Nokia 3310). Samtidigt fick vi följa med utvecklingen från T9 ordlista till autokorrekt, från 3310 till Android. Något som också gör 80-talister och tidiga 90-talister väldigt digitaliserade och kunniga inom teknik. Det är annat än vad man kan säga om dagens tonåringar som är fullständigt urusla på det. När jag jobbat inom skola är det kanske 1 på 20 som faktiskt kan hantera en dator på annat än fullkomlig nybörjarnivå.
Tilliten var fortfarande hög mellan människor och jag kan inte minnas att jag någonsin låste min cykel under 90-talet. Det var knappt att man låste ytterdörren hemma. Något som är otänkbart idag.
Samtidigt var det fantastiska barnprogram! Det var innan hjärndöda idiotprogram började bli standard. Istället hade man t ex Batman the Animated series, Darkwing Duck och annat. Disney-klubben var fantastiskt. Även på filmduken var slutet av 90-talet och början av 2000-talet fantastiskt. För att inte nämna musiken! ZTV och MTV (som då faktiskt var en musikkanal) var ofta igång och realityserier var extremt ovanligt. Dumhet, bimbo-beteende och allmän intellektuell dekadens var inget man romantiserade och belönade i TV-rutan. Sensationsjournalistik sågs i regel i riktiga blaskor och politisk agenda dominerade inte nyhetsflödet på samma sätt som idag. För att inte nämna att vi besparades från sociala medier, som är ett jävla skit.
Skolan var också lugnare (i alla fall för mig). Min skolgång var på ett personligt plan tuff, men det råder ingen tvekan om att det var lugnare då än nu. Mer respekt för lärare, framför allt.