2021-10-07, 19:23
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priapus27
Björnes magasin, bananer i pyjamas, sailor moon, sonic, pokémon, simpsons, family guy med mer. Fanns det ännu bättre grejer? Iofs många av dessa kom väl kanske på tidigt 2000-tal.
Simpsons och family guy är ju för vuxna och tonåringar. De básta disneyserierna som Ducktales, darkwing duck, bumbibjörnarna, luftens hjältar kom 1987- 1992 och sändes reglbundet under 90 talet. Bra actionsserier som dinoriders och swat cats var också en stapelvara på 90 talet. För folk födda 1993 förknippar jag mer barndomen med dexter och powerpuffpinglorna. Och björnbröder och atlantis som disneyfilmer.
Citera
2021-10-07, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Simpsons och family guy är ju för vuxna och tonåringar. De básta disneyserierna som Ducktales, darkwing duck, bumbibjörnarna, luftens hjältar kom 1987- 1992 och sändes reglbundet under 90 talet. Bra actionsserier som dinoriders och swat cats var också en stapelvara på 90 talet. För folk födda 1993 förknippar jag mer barndomen med dexter och powerpuffpinglorna. Och björnbröder och atlantis som disneyfilmer.
Jag såg nästan alla de serierna du räknade upp. De fortsatte sändas resten av 90-talet
Citera
2021-10-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Fanns nog en riktigt bra stämning barn behövde inte direkt jobba. Massor av företag och Blomstrande byar med massor av företag. Ren luft och massor av barn. Tror faktiskt åttiotalet var nästa fina period. Förhoppningsvis blir 20 talet magiskt. vad var bra med femtiotalet?
Jag har inte upplevt 50 talet.
Däremot så har 50 talisterna seglat på en räkmacka hela livet och är den sista generationen som får en anständig pension och haft möjligheten att ta ut pensionen tidigt.
Dom har fått sina hus i princip betalda genom inflationen och en tidigare 100% avdragsrätt för räntorna.
Idag kammar dom hem miljonvinster.
För dom som köpte aktier eller fonder har aktieportföljen växt enormt mycket.
Alla fick jobb direkt efter grundskolan om dom ville, dom som läste vidare fick chefstjänster lätt.
Var du en lodis i skolan och hoppade av skolan kunde du i vuxen ålder gå på komvux med betalt.
Jag känner en del som var småkriminella och störiga i ungdomen som tog tag i sitt liv i 25-30 årsåldern och är/var idag chefer inom främst stat och kommun.
Det gick utmärkt att bo och leva på landet med service och jobb.
Och så slapp dom alla araber.
Citera
2021-10-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON
00-talisterna har ju spårat ut totalt med könsbyten, äter piller som godis, hugger varandra med kniv och man får akta sig så inte nån kränkt jävel drar fram en kalasjnikov.
Eller det värsta: uthängd på sociala medier...

Hur ska det se ut 3-4 generationer framåt i tiden?

00-isterna är snälla som lamm. Blanda inte ihop dem med någon ensamkommande med kniv. Det är något helt annat.
Citera
2021-10-07, 19:32
Medlem
holmiums avatar
Det fanns ju en tid när en lastbilschaffis eller industriarbetare eller butiksanställd kunde köpa ett hus eller bygga nytt och ha det betalt på 15-20 år.
Citera
2021-10-07, 19:33
Medlem
Citat:
Tidig 70-talist tycker jag definitivt är för tidigt. Tv3 kom som den tredje kanalen först 1987. Är man född säg 1972 så var man redan 15 år då och hade bara fått se tjeckisk dockteater på svt fram till dess. Vhs kom väl inte heller förrän mitten av 80 talet och tvspel likadant med det första nintendo mitten/andra halvan av 80 talet. Man var 25 år när internet började komma igång och ungdomar skaffade enkla mobiltelefoner. Jag skulle säga att mitten av millenials hade det mer optimalt. Födda ca 1984 till 1991. Då fick man det bästa av två världar.

Jag är född i mitten på 70-talet och vi spelade datorspel under hela uppväxten. På den tiden när inte online fanns samlades man i grupper och vi spelade nästan alltid i grupper tillsammans.

Föräldrarna var dock mer restriktiva på den tiden och barnen spelade totalt sett mindre. Först badade man, sedan spelade man fotboll, sedan lekte man i skogen och sedan spelade man dator. Det var en välbalanserad uppväxt.
Citera
2021-10-07, 19:35
Medlem
Maten var inte kul för oss 60-talister. Skogaholmslimpa, kinakål, fläsk som slumpmässigt smakade galt. I stort sett inga pizzerior, kebab- eller hamburgerställen. Dock gott om korvmojar med pulvermos och smaklösa korvar.
Citera
2021-10-07, 19:35
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priapus27
Min syn:

Jag känner inte till så mycket om 60-talisternas uppväxt men eftersom aga förbjöds 1979 och säkert fortsatte bakom stängda dörrar av tradition så tror jag att ni har haft det sämre än andra. Ni växte dock upp i ett svenskt och tryggt samhälle långt innan sociala medier eller ens datorer fanns i varje hushåll. Ni umgicks på ett kvalitativt sätt med varandra och var närvarande utan att pilla med någon telefon. Ni har däremot missat att kunna spela TV-spel och annat tillsammans med era kompisar och jag tror att ni hade en hel del dötid när ni mest satt och hade tråkigt.

70-talisterna tror jag har haft det bättre. Aga var ute ur bilden och jag själv som 90-talist har en delvis romantiserad syn av hur ni hade det, mycket för hur folk i omgivningen födda på 70-talet har beskrivit er uppväxt. Ni levde också i ett svenskt och tryggt samhälle men jämfört med 60-talisterna har ni som sagt sluppit aga i högre utsträckning och ändå varit unga när saker och ting började bli mer moderna. Tror därför att er uppväxt var bättre än 60-talisternas.

80-talisterna har vad jag tror haft en ännu bättre uppväxt än 70-talisterna. Ni har haft det ungefär som vi 90-talister men lite mer socialt under stora delar eftersom datorer och annan teknik först blev tillgängliga i mångas hem under era (kanske sena) tonår. Ni har haft en svenskare och mer trygg miljö än oss 90-talister men det känns som ni varit mer involverade och kanske utsatta för huligankulturen som fanns i mitten/sena av 90-talet med (som jag upplevde det) en hel del bråk och stök. Ni har dock haft den väldigt bra uppväxt mycket lik min egen.

90-talisterna (the sweetspot). Vi växte upp och var små vid millenieskiftet och samtidigt som Internet exploderade. Min barndom/ungdom går att dela upp i två helt olika epoker. När jag var riktigt liten och Internet ännu inte slagit igenom levde jag ungefär som er 80-talister. Inga smartphones utan simpla mobiler som man ringde och smsade med, ingen satt och pillade hela tiden osv, klassisk svensk uppväxt från 1900-talet (utan aga också givetvis). Vid millenieskiftet blev Internet verkligen stort och jag var i precis rätt ålder (kanske lite ung men ändå) för att spela sånt som Tibia, WoW, Red Alert med mer vilket var fantastiskt. Så förutom en till hälften klassiskt svensk 1900-talsuppväxt så upplevde vi 90-talister den gyllene tiden av gaming, filmer (Harry Potter, Sagan om ringen, Starwars, American Pie) med mer i en ålder där sånt är som allra häftigast. Skulle säga att fram till vi var 15 så var vi mer utomhus än vi var hemma och game:ade, även om vi gjorde även det sistnämnda en hel del. Väldigt socialt och man lekte ute hela tiden. Mot slutet av mina tonår började alla ha smartphones och det sociala började försvinna, men jag anser fortfarande att vi har haft det bästa av två världar med att både umgås massor utomhus men också game:a. Sverige var fortfarande relativt tryggt också även om det mot slutet av 00-talet började finnas en del invandrargäng som stökade.

00-talisterna. De har haft den absolut sämsta uppväxten av oss alla. De hade en smartphone i handen sedan tidig ålder, de leker aldrig utomhus såsom vi gjorde, de är generellt extremt otåliga och helt beroende av skitspel på både mobil och dator (fortnite, overwatch) och annat skräp, och på det missade de också den gyllende eran av gaming. I deras klasser har hälften inte kunnat svenska, de har ingen aning hur det är att gå i en svensk skola där det är stor samhörighet och relativt få bråk.

Det här var min syn som säkert inte är objektiv fullt ut. Nu vill jag att ni andra fyller på och ger eran syn på vilken generation som hade den bästa uppväxten. Jag anser följande ordning: 90-talister, 80-talister, 70-talister, 60-talister, 00-talister. Ge eran syn och motivera

Du snor flera saker som inte hör till er 90 talister. American pie var en gammal film när du var gammal nog att se den det samma gäller flera saker du nämner. Sen gäller nog att "sweetspot" alltid är när just DU själv var ung (allt var bättre förr, som det brukar låta)

Dessutom tar du flera gånger upp aga, detta förekommer naturligtvis fortfarande även om det inte är satt i system som tidigare.
Citera
2021-10-07, 19:37
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Är född 99, så vet inte riktigt om jag ska räknas in i samma veva som 90 talister eller 00talister.

Ska inte argumentera om att jag hade den bästa uppväxten, men det var helt okej uppväxt. Var la 7 första gången jag var på internet, mamma introducerade mig till spela.se eller någon sån där sida. Typ det jag gjorde på internet, men använde det knappt utan spelade mest dataspel som Sims 2 eller Tycoon zoo. Hann typ ha en normal barndom innan internet blev mainstream, det var ju as segt på den tiden och gick via telenätet ("stäng av internet jag måste ringa ett samtal").

Internet gjorde mycket att man kunde t.ex hitta information till presentationer, tyvärr var min lärare en hagga och tvingade oss använda uppslagsverk från tidigt 90 tal med felaktig information.
Citera
2021-10-07, 19:53
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjejenMedLilaSkor
Är född 99, så vet inte riktigt om jag ska räknas in i samma veva som 90 talister eller 00talister.

Ska inte argumentera om att jag hade den bästa uppväxten, men det var helt okej uppväxt. Var la 7 första gången jag var på internet, mamma introducerade mig till spela.se eller någon sån där sida. Typ det jag gjorde på internet, men använde det knappt utan spelade mest dataspel som Sims 2 eller Tycoon zoo. Hann typ ha en normal barndom innan internet blev mainstream, det var ju as segt på den tiden och gick via telenätet ("stäng av internet jag måste ringa ett samtal").

Internet gjorde mycket att man kunde t.ex hitta information till presentationer, tyvärr var min lärare en hagga och tvingade oss använda uppslagsverk från tidigt 90 tal med felaktig information.
Bredband slog igenom på bred front runt ca 2002 när du var 3 år. Jag kan inte se att du surfade mycket på ett gammalt telefonmodem.
Citera
2021-10-07, 19:57
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waltersund
Garanterat inte 70-talisterna som växte upp med Vilse i pannkakan och stor potäten! 😂

Jo, men vi tidiga 70-talister fick med oss det underbara 80-talet, med yuppies, korta italienska kavajer med axelvaddar, jättestora frisyrer, en massa bra musik som rundades av med acid house-vågen på slutet.
60-talisterna hade det också bra. Början på 70-talet var segt, med prog och droger, men sedan lossnade det runt 76-77 när punken kom. Detta blev början på en Gyllene Tid som varade ända fram till -86, kan man säga.
Och vi slapp all press via appar som tiktok och instagram, mångkultur, feminism och annat jävulskap som kommit dom senaste decienerna.
Citera
2021-10-07, 19:58
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Citat:
Bredband slog igenom på bred front runt ca 2002 när du var 3 år. Jag kan inte se att du surfade mycket på ett gammalt telefonmodem.

Kanske det, men vi hade telefonmodem iallafall till någongång i mitten av 00-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in