2021-10-07, 20:01
Medlem
Vad gäller psykisk ohälsa så är ju 90-talisterna ganska kända för det. Inget framtidshopp, kommer aldrig kunna äga bostad osv. Men vad gäller deras uppväxter har jag mindre att säga till om.
Citera
2021-10-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Bredband slog igenom på bred front runt ca 2002 när du var 3 år. Jag kan inte se att du surfade mycket på ett gammalt telefonmodem.

Snarare lanserades?
Citera
2021-10-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waltersund
Garanterat inte 70-talisterna som växte upp med Vilse i pannkakan och stor potäten! 😂
.
Vilse i pannkakan är från 1975. Tror inte många 70-talister såg den. Sen har den förstås gått i repris och så...
Citera
2021-10-07, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Du snor flera saker som inte hör till er 90 talister. American pie var en gammal film när du var gammal nog att se den det samma gäller flera saker du nämner. Sen gäller nog att "sweetspot" alltid är när just DU själv var ung (allt var bättre förr, som det brukar låta)

Dessutom tar du flera gånger upp aga, detta förekommer naturligtvis fortfarande även om det inte är satt i system som tidigare.
Är född tidigt 60-tal. Jag har aldrig upplevt aga. Har inte heller hört att andra i min generation varit utsatt för det, möjligen förekom det i dysfunktionella hem och bland skadat klientel.

Att det tidigare var satt i system som du säger är bullshit!
Citera
2021-10-07, 20:33
Medlem
Skulle vilja påstå att TS exemplifierar det största problemet med 90talister, dvs bristen på självinsikt och verklighetsuppfattning...
Man tror att åsikt = fakta, att ts hat mot 00talister skulle vara en objektiv vetskap och att 80 och 90 talister på något sätt skulle vara lika...

Den stora amerikaniseringen och globaliseringen skedde på 90talet, vilket såklart påverkat de efterblivna 90talisterns.
De födda senare är naturligtvis lika efterblivna men de vet iaf om det...
Citera
2021-10-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Priapus27
Min syn:

Jag känner inte till så mycket om 60-talisternas uppväxt men eftersom aga förbjöds 1979 och säkert fortsatte bakom stängda dörrar av tradition så tror jag att ni har haft det sämre än andra. Ni växte dock upp i ett svenskt och tryggt samhälle långt innan sociala medier eller ens datorer fanns i varje hushåll. Ni umgicks på ett kvalitativt sätt med varandra och var närvarande utan att pilla med någon telefon. Ni har däremot missat att kunna spela TV-spel och annat tillsammans med era kompisar och jag tror att ni hade en hel del dötid när ni mest satt och hade tråkigt.

70-talisterna tror jag har haft det bättre. Aga var ute ur bilden och jag själv som 90-talist har en delvis romantiserad syn av hur ni hade det, mycket för hur folk i omgivningen födda på 70-talet har beskrivit er uppväxt. Ni levde också i ett svenskt och tryggt samhälle men jämfört med 60-talisterna har ni som sagt sluppit aga i högre utsträckning och ändå varit unga när saker och ting började bli mer moderna. Tror därför att er uppväxt var bättre än 60-talisternas.

80-talisterna har vad jag tror haft en ännu bättre uppväxt än 70-talisterna. Ni har haft det ungefär som vi 90-talister men lite mer socialt under stora delar eftersom datorer och annan teknik först blev tillgängliga i mångas hem under era (kanske sena) tonår. Ni har haft en svenskare och mer trygg miljö än oss 90-talister men det känns som ni varit mer involverade och kanske utsatta för huligankulturen som fanns i mitten/sena av 90-talet med (som jag upplevde det) en hel del bråk och stök. Ni har dock haft den väldigt bra uppväxt mycket lik min egen.

90-talisterna (the sweetspot). Vi växte upp och var små vid millenieskiftet och samtidigt som Internet exploderade. Min barndom/ungdom går att dela upp i två helt olika epoker. När jag var riktigt liten och Internet ännu inte slagit igenom levde jag ungefär som er 80-talister. Inga smartphones utan simpla mobiler som man ringde och smsade med, ingen satt och pillade hela tiden osv, klassisk svensk uppväxt från 1900-talet (utan aga också givetvis). Vid millenieskiftet blev Internet verkligen stort och jag var i precis rätt ålder (kanske lite ung men ändå) för att spela sånt som Tibia, WoW, Red Alert med mer vilket var fantastiskt. Så förutom en till hälften klassiskt svensk 1900-talsuppväxt så upplevde vi 90-talister den gyllene tiden av gaming, filmer (Harry Potter, Sagan om ringen, Starwars, American Pie) med mer i en ålder där sånt är som allra häftigast. Skulle säga att fram till vi var 15 så var vi mer utomhus än vi var hemma och game:ade, även om vi gjorde även det sistnämnda en hel del. Väldigt socialt och man lekte ute hela tiden. Mot slutet av mina tonår började alla ha smartphones och det sociala började försvinna, men jag anser fortfarande att vi har haft det bästa av två världar med att både umgås massor utomhus men också game:a. Sverige var fortfarande relativt tryggt också även om det mot slutet av 00-talet började finnas en del invandrargäng som stökade.

00-talisterna. De har haft den absolut sämsta uppväxten av oss alla. De hade en smartphone i handen sedan tidig ålder, de leker aldrig utomhus såsom vi gjorde, de är generellt extremt otåliga och helt beroende av skitspel på både mobil och dator (fortnite, overwatch) och annat skräp, och på det missade de också den gyllende eran av gaming. I deras klasser har hälften inte kunnat svenska, de har ingen aning hur det är att gå i en svensk skola där det är stor samhörighet och relativt få bråk.

Det här var min syn som säkert inte är objektiv fullt ut. Nu vill jag att ni andra fyller på och ger eran syn på vilken generation som hade den bästa uppväxten. Jag anser följande ordning: 90-talister, 80-talister, 70-talister, 60-talister, 00-talister. Ge eran syn och motivera

Kortfattat tror jag att varje generation fått det bättre. Dock är vi inte anpassade för modernt leverne, speciellt inte efter "IT-revolutionen" så i verkligheten mår våra unga sämre än någonsin.

Det hela återspeglas på min arbetsplats mycket väl. För 20 år sedan var de ungdomar vi anställde mycket drivna och motiverade. De var sällan sjuka.

Idag är våra ungdomar "sjuka" 20 ggr per år gärna 5 dagar åt gången. Samt många av dem är borta långa perioder pga diffusa symptom. 90% av dem har ADHD också. Det är väldigt bekvämt att ha ADHD för då har man alltid en ursäkt. Sin ADHD berättar man om första dagen som anställd! "Hej jag heter Plopp, jag har ADHD"
Citera
2021-10-07, 20:37
Medlem
lemmy124s avatar
80-talet sög. Fanns ju knappt något uteliv alls. Dessutom började folk vara väldigt anti-droger.
Restauranger var till för gamla människor. Stockholm var halvtomt på människor. Helt öde vissa platser.
Man såg bara pensionärer ute. Dom flesta lyssnade på skit som Modern Talking, Milli Vanilli och Europe.
Sen fanns det såklart många subkulturer. Fast det var små tighta klickar där i stort sett alla kände varandra.

Det fanns kickersgäng i stort sett överallt, dom brukade storma ungdomsgårdar och fester bara för att spöa på folk och sno ägodelar.
Fanns även skinnskallar, vilka var värst. Tunnelbanan kunde åka in till Medis samtidigt som det stod hundra av dom på perrongen.
Folk lade sig ner på golvet, fan skrämmande.
Kommer ihåg det som att det alltid var slagsmål inne där ungarna hängde i stan, sånt ser man ju aldrig längre.

Dock var det kul med konserter.
Att kunna se Motörhead, Accept och Maiden under sina bästa år.

90-talet var en friare tid, inte lika konformistisk.
Citera
2021-10-07, 20:52
Medlem
Jag, född på mitten på 70-talet, växte upp utan internet och mobiltelefoner. Var nog inte så dumt. Visst hade vi tråkigt emellanåt men det är karaktärsdanande också. Framförallt fick vi gå i skolan på den tid faktiska kunskaper värderades högre än en massa åsikter.

Var även spännande när vi skaffade parabol i början på 90-talet och man som tonåring fick kolla på tysk gladporr på nätterna.

Var även en friare tid. Tjejerna badade topless och det var inte så ängsligt. Och eftersom det inte fanns sociala medier kunde man göra bort sig utan att det dokumenterades och lades ut på nätet.
Citera
2021-10-07, 20:58
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Nu är man själv uppväxt på 00 talet och även 10 talet och med internet, Skyrim, GTA, Minecraft osv. Har väl den fördelen. Ska även nämnas att jag fick min första iphone först som 10 åring tror jag så inget sjukt ändå. Min brorson har haft en nu i över ett halvår han är bara 7! Men folk födda på sent 80 tal tidigt 90 tal som min äldsta bror född 89 gjort är nog bäst. Då har man fått uppleva gamla Sverige och har haft möjlighet att lämna landet med 10-15 års marginal innan det brakar ihop. Fram till jag var runt 11-12 hade vi hemtelefon och alla kompisar också. Så man kunde ringa varandra. Har studsat mycket studsmatta genom åren och när det vart klassbollen hade vi några år ”After Klassbollen”. Där vi samlades både barn och vuxna och lekte runt på studsmattan och åt gött. Lirade även lite ps3. Har även litat ps2 hos en kompis. Var rikigt kul. Man spelade ett spel där alla styrde varsin dinosaurie där man hade de där avlånga kontrollerna men en stor röd knapp längst fram sen fyra färger under det. Det var tider det.

Saknar min barndom. Är ju ung men bara att kunna gå tillbaka till nian när vi alla tog mopparna till gympan och körde race tillbaka till skolan var kul. Fan va saker man gjort på rasterna osv.

Man saknar verkligen det man vart med om. Stackarn ungar födda sent 00 tal, 10 tal eller nutid. De får inte alls samma uppväxt. Har även växt upp med tjock tv tills vi skaffade en platt tv när jag var typ 9 eller nåt sånt. Ingen ipad förrän jag var typ 10 men fick min alldels egna när jag var typ 12. Ser 4 åringar idag kunna använda ipads utan problem. Skrämmande ändå.

Bästa minnet var i sjuan när vi var vid Universum med alla klasser. Vi körde ta där. En person som förlorade på sick sack sugg och sedan sten sax påse fick räkna och vi andra tog hissarna upp. Skapligt adrenalin. Fan vad kul det var.

Liseberg i sexan där jag strosade runt med 2 polare jag idag knappt känner. Bästa dagen av mitt liv.

Eller när det serverade pannkakor i skolan och alla lastade på 10-15 st och åt som hungriga monster! Haha fyfan! Ingen rolig matkoma efter det. Vi körde alltid fotboll eller ta på rasterna. Förökningsta. Runt en vitt hus. Nu har de byggt så man inte kan springa runt det längre. Sen när 2 tog var det på hela skolgården.

Brasse körde vi oftast när det vankades fotboll. Ni vet när man bara får nudda bollen en gång förrutom i luften där får du nudda den hur ofta du vill. Maradona var 4 prick, klackspark 3, volley eller nick 2. Annars 1. Rövning var 5. Vid 5 prick skulle målvalten ta bollen och springa till stolpen sen säga ”stopp”! Ta 3 steg sen rulla den mot någon eller kasta från mål. Ifall ingen blir träffad fortsätter det och vid 6 prick är det rövning som gäller. När jag gick i typ fyran och skulle bli rövad kom en jävla fitta minns jag som rövade mig som gick i åttan. Slapp rövning några år efter det dock så var väl ändå bra så sätt. Läraren gav han bara en liten arg utskällning förstås. Han hånflinade bara.

Porto var utslagsturnering eller så körde man lagporto. Hamnde i ett lag med en ok kille som iallafall var atletisk och en annan som var värdelös och är inte jättebra själv. Mirakulöst vann vi. Finns mycket goa minnen från barndomen fyfan
Citera
2021-10-07, 21:08
Medlem
RudyardKiplings avatar
Garanterat 60-talisterna. Räknar du med 20, 30,40 och 50-talisterna så blir det däremot svårare. Flera äldre jag talat med säger att 50 och tidigt 60-tal var den allra bästa tiden i Sverige, vilket betyder att 20-40-talisterna hade det allra bäst. Jag tror i och för sig att det var tufft för en hel del på 20 och 30-talet, men när bättre bostäder, bättre sanitära omständigheter, bättre arbetsförhållanden kom så fick alla det bättre. Tänk att vara 15-20 på 50-60-talet. Jag har alltid känt att jag växt upp i fel tid. Önskar jag hade fått växa upp tidigare och sluppit det vansinne landet besudlats med nu.
Citera
2021-10-07, 21:16
Medlem
Braindeaths avatar
Fick se glansen(ej latin) med att vara tonåring på 80talet, blir så sårat av att se dagens få svenska ungdomar i samhället.
Citera
2021-10-07, 21:18
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
80-90. Fick uppleva det sociala innan smartphones, hade inga gröna vågen-föräldrar och Sverige var ganska balanserat. Juggar, albaner, iranier... ja, det fanns problem men de anpassade sig ganska bra. Iranier är riktigt jävla folk.

Allt fött efter 2000 är hopplöst. Dock verkar en ny generation växa fram då en (kanske minoritet) medvetna föräldrar återtar ansvaret och uppfostrar ungarna.

Hoppas och tror försiktigt att nästa generation av rediga människor föds runt 2030-2035.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in