Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-07, 13:11
  #1
Medlem
DudeConfuseds avatar
Hej som rubriken lyder så har jag 2x4gb 2666Mhz ramminnen ikopplat i moderkortet. När jag är på enhetshanteraren så visar den att minnena körs på 2133Mhz. La märke till detta idag när jag också switchade ramminnena till rätt plats på moderkortets 4 platser för ramminnen. Byggde ihop datorn själv 2016.

Jag försöker spela Fortnite men laggar och därför försöker jag se om det är något fel på datorn för att datorn ska klara av Fortnite enligt CanYouRunIt, och den ligger bra till där. Iallafall på rekommenderade inställningar. Även när Nvidias egna app anpassar grafikinställningarna så laggar jag enormt. Det spelar heller ingen roll om jag kör på lägsta inställningar, det laggar ändå. Men det är ett annat problem, vet ni nån lösning på det får ni gärna kommentera det också.

Huvudsakligen undrar jag över detta med ramminnena.
Citera
2021-10-07, 13:32
  #2
Medlem
Har du andra minnen i med lägre mhz också? Då körs även snabbare minnen i den lägre mhz.
Eller så stöder ditt moderkort, eller CPUn inte snabbare minnen än 2166mhz.
Eller så måste du ställa om i bios, men det brukar gå automatiskt.
Dock är skillnaden mellan 2166 och 2666 knappt märkbar när du använder datorn. Inte det som gör att spelet går ryckigt iaf.
__________________
Senast redigerad av DjungelJumbo 2021-10-07 kl. 13:35.
Citera
2021-10-07, 13:49
  #3
Medlem
Googla på "Fortnite lags" så hittar du nog saker att testa. Har inte spelat det så jag vet inte.
Citera
2021-10-07, 14:07
  #4
Medlem
DudeConfuseds avatar
Tack för svaren. Jag har kollat runt på olika lösningar men jag är inget data-proffs. Så jag nöjjer mig med hur det redan är på datorn. Tur att jag hittade att Ramminnena var 2666Mhz och datorn bara klarar av att få ut 2133Mhz för jag var nära på att köpa nya Ramminnen som var 2666Mhz men då behövs det ju inte för jag har redan sådanna.

Har surfat timtals timmar för att få fortnite att gå som en klocka med min dator. Men det hänger fortfarande kvar FPS-drops. Lite irriterad på att CanYouRunIt säger att jag kan spela spelet på rekommenderade inställningar utan lagg med min PC men det funkar inte så, och lite irriterad att man ska behöva betala mer än 10.000kr för att kunna spela moderna spel. Datan jag byggt kostade runt 8500kr och den klarar inte ens fortnite. What the heck.
Citera
2021-10-07, 14:33
  #5
Medlem
Du kan ju testa att uppdatera drivrutiner till grafik och ljudkort. Eller installera om grafik drivrutinerna med Ren installation (om du har nvidia)

Defragmentera hårddisken.

Prova att lägga till Fortnite mappen som exclusion/ undantag i antivirus program, då skannas den mappen inte, eller prova kort att spela med antivirus av.

Skanna med Malwarebytes efter reklam och spionprogram.

Stäng av program du inte använder när du spelar.

Kolla så windows inte håller på med uppdate.

Avinstallera spelet, starta om datorn, defragmentera hårddisken, installera spelet på nytt.
Citera
2021-10-07, 14:40
  #6
Medlem
DudeConfuseds avatar
Jag var in i BIOS och försökte höja upp ifrån 2133MHz till 2666Mhz men alternativet som var högst upp, var endast 2133Mhz. Dock är XMP på som har en egen profil med minnena på 2666Mhz, men om det skulle fungera så ska väl enhetshanteraren visa 2666Mhz istället för 2133Mhz?

Någon som har nån aning om vad som kan tänkas göras?


Starta om datorn & Rensa datorn & installera drivrutiner, såna tips är alldeles för basic och behövs inte ens nämnas i denna tråd.
Citera
2021-10-07, 17:32
  #7
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Liknande fråga avhandlades i tråden (FB) För snabbt ram? nyligen.
PeterNoster har lämnat bra förklaring på det hela.
Citera
2021-10-07, 18:58
  #8
Medlem
Paddan1000s avatar
Ladda hem något program som monitorerar hur CPU, GPU, RAM etc belastas medan du spelar och se vilken komponent som utnyttjar 100% av sin prestanda när Fortnight börjar lagga.

Vad har din dator i övrigt för specifikationer?
Citera
2021-10-07, 20:48
  #9
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2021-10-08, 11:00
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Hämta CPU-Z här:

https://www.cpuid.com/

Med det programmet får man reda på moderkortets namn och vilka minnen och vilken timing.

Minnen som är på 2666 MHz körs med klockan 1333 MHz.
Vart du får dina 2133 ifrån förstår jag inte. I enhetshanteraren finns väl inget sånt.
Ställer du klockfrekvensen till 2133 så ska minnet klara 4266 MHz och det tror jag inte de gör.

Att klockan är hälften av minnesfrekvensen beror på att datat klockas ut på både positiv och negativ flank.

SDRAM, Datat kommer både när klockan går från låg till hög som från hög till låg. Vid varje | alltså:

___|----|___|----|___|----|___|


Statiskt RAM eller typ register kommer data bara en gång per cykel. Bara vid |:
___|----|___|----|___|----|___|
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2021-10-08 kl. 11:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback