• 1
  • 2
2021-10-07, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
Har påträffat skjutvapen i närområdet där jag bor, och söker åsikter/råd om hur jag kan hantera den kännedomen.

Jag har under 5 tillfällen hjälpt en invandrad person (som är över 40 år) med svenskan, eftersom denne vill kunna få jobb genom att klara av kurser och nationella provet. Personen ifråga har yrkeskunskaper och yrkeserfarenhet inom ett tekniskt område ifrån sitt hemland och jag kan bekräfta att denne verkar veta vad hen talar om, eftersom jag kan en del om sånt själv. Men för att få tillstånd att jobba inom det måste svenskan sitta tillräckligt.

Vid senaste 2 tillfällena jag hjälpt personen, har jag observerat en fuckin' pistol, som ligger relativt väl synlig i rummet. Det är en svart modern automat-modell som ser dyr ut. Visst, kan vara en dyr luftpistolmodell som ser verklig ut, men varför skulle personen ifråga ens ha införskaffat ett sånt? Jag lyfte på den lite lätt medan med änden av en penna, medan personen ifråga hade ryggen emot mig, och kan meddela att den är fett tung.

Jag blev hyfsat ställd när jag såg den, men jag tog inte upp det med personen, eftersom jag inte hade beslutat mig hur jag skulle hantera det hela än.

Personen ifråga lever mycket på bidrag plus vad denne kan skrapa ihop via privata angelägenheter som pant och enklare möbelåterförsäljning via blocket m.m. men är en genomsnäll och känslosam personlighet. Vi har även talat personliga saker under mötena, och alla personliga problem denne nämner rör enklare kärleksproblem med motsatta könet. Ingenting annat. Har även träffat 3 av dennes vänner och dom verkar också hur lugna som helst. Rätt vanligt folk liksom. Absolut noll 'badboy' feeling ifrån någon av dom.

Det här rör inte Malmö eller Södertälje, utan en stad vars invånar-antal ligger på ca 20-25 plats i Sverige. Bostadsområdet är inte heller känt för en massa knark, brott och annan skit.

Jag själv har aldrig rört droger i någon form, aldrig ens funnits i närheten av sånt (som jag visste om), har noll incidenter med polis eller andra fulheter i bagaget. Har högskoleutbildning och jobbar inom specialicerat område. Inte så att jag går i kyrkan varje söndag och spottar i glaset, definitivt inte. Men .. ja äh, ni fattar.

Jag får bara en jäkligt dålig känsla i magen av det hela. Gillar inte alls att ha sånt där skit i min närhet, eller i kvarteren där man bor, och har god lust att göra polisanmälan om saken, mest för att få bort vapnet. För jag kan aldrig tänka mig att det är lagligt införskaffat vapen, eller att personen ifråga har vapenlicens ens.

Gör jag anmälan och polisen knackar på hos personen så finns det förstås uppenbar risk att denne räknar ut vem det som troligast är som har ringt in ärendet.

Skulle önska lite åsikter om olika klyftiga/förståndiga sätt hur man kan hantera den här vetskapen.
Skulle ni agerat på något sätt, och i så fall hur? Eller hade ni bara struntat i det och tänkt att det kommer inte drabba er ändå?

Tackar för åsikter och rekommendationer

Du kan börja med att ta bort personen ur din bekantskapskrets.

Det "lugna" du ser hos dessa personer är avsaknad av samvete. Jag skulle hålla mig så långt borta från dessa personer som jag bara kunde.
Citera
2021-10-07, 02:35
Medlem
mUdajs avatar
Du kan nog vara lugn, är nog med säkerhet bara en airsoft. Man dräller inte med rediga grejer. Om du inte är vapenkunnig och inte vill pilla lite på den kommer du inte se skillnad.
Citera
2021-10-07, 03:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kontakta polisen med ett anonymt tips så gör de en husrannsakan, kanske hittar de mer skit som du inte sett.
Citera
2021-10-07, 07:09
Medlem
1335991s avatar
Fråga honom nästa gång ni ses.

Typ:Jag såg en puffra hos dig
är den riktig?
Säjer han ja,så frågar du vrf har du den...

Är den enbart till självförsvar så
låter du det vara.

Annars kan man anmäla anonymt till polisen.
Citera
2021-10-07, 13:13
Medlem
Niggwards avatar
Tycker folk i tråden anser att det är helt okej att det är en möjlig riktigt pistol han har hemmet eller ”inte mitt problem”.

Ring snuten och säg precis det du skrivit i tråden. Så får de avgöra ifall den är riktigt eller inte.

Idioti svenskar som klagar över vapenbrott och skjutningar samtidigt som man inte bryr sig ett skit om att vara en del av lösningen eller förebygga ytterligare brott med vapen. Jag ser det som en plikt som medborgare.

Oavsett om det är självförsvar eller ej spelar ingen roll. Man får inte inneha skjutvapen på det sättet.

Hans kompis/kusin eller barn kanske snor pistolen när han sover och skjuter någon. Vapnet kan fortfarande användas i brott.

Kanske någon idiot i tråden får en kula i benet
Senast redigerad av Niggward 2021-10-07 kl. 13:20.
Citera
2021-10-07, 15:04
Medlem
dexterss avatar
Jag hade tipsat anonymt. Vet inte riktigt hur polisen egentligen kan spåra "anonyma" samtal så jag hade använt ett av mina kontantkort som inte är reggade och som jag använder kanske någon gång om året.

Anonym är inte riktigt anonym i Sverige om du inte tar försiktighetsåtgärder själv. Förr kunde man ringa från vilken telefonautomat som helst på gatan. Då var du verkligen anonym. Men inte idag.
Citera
2022-09-10, 14:45
Medlem
eltonkebabs avatar
100% att det är en airsoftpistol lol hur dum tror du din granne är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in