• 1
  • 2
2021-10-07, 00:14
Medlem
Har påträffat skjutvapen i närområdet där jag bor, och söker åsikter/råd om hur jag kan hantera den kännedomen.

Jag har under 5 tillfällen hjälpt en invandrad person (som är över 40 år) med svenskan, eftersom denne vill kunna få jobb genom att klara av kurser och nationella provet. Personen ifråga har yrkeskunskaper och yrkeserfarenhet inom ett tekniskt område ifrån sitt hemland och jag kan bekräfta att denne verkar veta vad hen talar om, eftersom jag kan en del om sånt själv. Men för att få tillstånd att jobba inom det måste svenskan sitta tillräckligt.

Vid senaste 2 tillfällena jag hjälpt personen, har jag observerat en fuckin' pistol, som ligger relativt väl synlig i rummet. Det är en svart modern automat-modell som ser dyr ut. Visst, kan vara en dyr luftpistolmodell som ser verklig ut, men varför skulle personen ifråga ens ha införskaffat ett sånt? Jag lyfte på den lite lätt medan med änden av en penna, medan personen ifråga hade ryggen emot mig, och kan meddela att den är fett tung.

Jag blev hyfsat ställd när jag såg den, men jag tog inte upp det med personen, eftersom jag inte hade beslutat mig hur jag skulle hantera det hela än.

Personen ifråga lever mycket på bidrag plus vad denne kan skrapa ihop via privata angelägenheter som pant och enklare möbelåterförsäljning via blocket m.m. men är en genomsnäll och känslosam personlighet. Vi har även talat personliga saker under mötena, och alla personliga problem denne nämner rör enklare kärleksproblem med motsatta könet. Ingenting annat. Har även träffat 3 av dennes vänner och dom verkar också hur lugna som helst. Rätt vanligt folk liksom. Absolut noll 'badboy' feeling ifrån någon av dom.

Det här rör inte Malmö eller Södertälje, utan en stad vars invånar-antal ligger på ca 20-25 plats i Sverige. Bostadsområdet är inte heller känt för en massa knark, brott och annan skit.

Jag själv har aldrig rört droger i någon form, aldrig ens funnits i närheten av sånt (som jag visste om), har noll incidenter med polis eller andra fulheter i bagaget. Har högskoleutbildning och jobbar inom specialicerat område. Inte så att jag går i kyrkan varje söndag och spottar i glaset, definitivt inte. Men .. ja äh, ni fattar.

Jag får bara en jäkligt dålig känsla i magen av det hela. Gillar inte alls att ha sånt där skit i min närhet, eller i kvarteren där man bor, och har god lust att göra polisanmälan om saken, mest för att få bort vapnet. För jag kan aldrig tänka mig att det är lagligt införskaffat vapen, eller att personen ifråga har vapenlicens ens.

Gör jag anmälan och polisen knackar på hos personen så finns det förstås uppenbar risk att denne räknar ut vem det som troligast är som har ringt in ärendet.

Skulle önska lite åsikter om olika klyftiga/förståndiga sätt hur man kan hantera den här vetskapen.
Skulle ni agerat på något sätt, och i så fall hur? Eller hade ni bara struntat i det och tänkt att det kommer inte drabba er ändå?

Tackar för åsikter och rekommendationer
Senast redigerad av Valentin90 2021-10-07 kl. 00:19.
Citera
2021-10-07, 00:28
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Jag skulle sköta mitt eget, för att vara helt ärlig. Om du inte totalt missbedömt personen så måste vapnet vara för självförsvar. Om du vill HJÄLPA personen så frågar du om vapnet och om det ens är ett riktigt vapen så kan du berätta hur det känns för dig. Förstår att det känns knivigt och det hade det gjort för mig med.
Citera
2021-10-07, 00:47
Medlem
franges avatar
Hur vet du att det inte är en vanlig djävla softairgun för 199kr från Hobbex?
Citera
2021-10-07, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hur vet du att det inte är en vanlig djävla softairgun för 199kr från Hobbex?
Vet inte säkert. Är inte vapenkunnig.
Baserar mest på att den kändes mycket tung, ser metalliskt glansig ut 'på rätt sätt' i taklampans sken, så att säga, plus att jag tycker det känns i princip lika orimligt att personen skulle ha endera pistol eller låtsasvapen hemma.
Citera
2021-10-07, 00:54
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
Vet inte säkert. Är inte vapenkunnig.
Baserar mest på att den kändes mycket tung, ser metalliskt glansig ut 'på rätt sätt' så att säga, plus att jag tycker det känns i princip lika orimligt att personen skulle ha endera pistol eller låtsasvapen hemma.

Du kan köpa replikor för under tusenlappen som polisen måste skicka till NFC för undersökning för att avgöra om de är riktiga vapen eller inte. Helt i metall och med rörliga delar.

Om det vore en riktig pistol - tror du denne skulle ha den liggandes framme och fullt synlig för vem som helst som besöker denne, verkligen?
Citera
2021-10-07, 01:02
Medlem
Det som tyder på det inte är en riktig pistol är att han har den liggande synlig. Men även om det är så kanske han har den som självförsvar?

Sen om du skulle anmäla det är det lite som att tjalla på en kompis... Utöver det så kan du vara i fara om du gör det.

Ett sätt vore att ta upp det med killen men svårt att se vad det kan hjälpa. Är det en riktig pistol kommer han knappast anmäla sig till polisen för olaga vapeninnehav.

Alternativ till riktig pistol kan vara någon form av kolsyrepistol eller skrämsel-pistol alternativt replika. Det finns även softair av metall...
Citera
2021-10-07, 01:11
Medlem
Citat:
Du kan köpa replikor för under tusenlappen som polisen måste skicka till NFC för undersökning för att avgöra om de är riktiga vapen eller inte. Helt i metall och med rörliga delar.

Om det vore en riktig pistol - tror du denne skulle ha den liggandes framme och fullt synlig för vem som helst som besöker denne, verkligen?

Hallå godmorgon det gällde en invandrare? Vapen = status? Annan syn på vapenhantering än svenska? I Afrika bär en riktigt man alltid en kniv tex.

TS bör fråga sig varför han skulle vilja skydda denna individ? Är det någon han känner bra? Har han sett dig se pistolen? Nog bättre att ringa in anonymt, för när han inte får godkänt efter dina lektioner så kanske du får den uppkörd någonstans. Det är tack vara feghet och rädsla som vi nu ser grovt våld och en flod av vapen i vårt samhälle. Hade ni sagt ifrån från början så hade du aldrig blivit rånad på din mobil och förnedrad.
Citera
2021-10-07, 01:11
Medlem
Upperkutts avatar
Fråga?

Typ såhär: "oj, är det där en pistol!?"

50/50 att det är en eller inte.

Case closed.

Vad fan är problemet?
Citera
2021-10-07, 01:12
Medlem
Citat:

Njae, det där med NFC köper jag inte. Om inte ens polisens egen lokala vapentekniker kan skilja dom rörliga delarna från "en riktig", då är det ju isf en teknisk anordning som är kapabel att antända en patron och kan avlossa skott med.

Omdömesfrågan har jag funderat på däremot. Och jag tycker nog det är omdömeslöst att låta den ligga framme oavsett, med tanke på hur det kan tolkas. Personen ifråga är inte så pass blåst att denne inte kan förstå det. Den låg på exakt samma plats, relativt synlig bland andra saker.

Huruvida den är äkta eller inte bli ju spekulation åt båda hållen. Men om vi istället antar att du känner att det mycket väl kan vara- eller är ett riktigt vapen, hur tror du att du hade agerat i så fall?
Senast redigerad av Valentin90 2021-10-07 kl. 01:16.
Citera
2021-10-07, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det som tyder på det inte är en riktig pistol är att han har den liggande synlig. Men även om det är så kanske han har den som självförsvar?

Sen om du skulle anmäla det är det lite som att tjalla på en kompis... Utöver det så kan du vara i fara om du gör det.

Ett sätt vore att ta upp det med killen men svårt att se vad det kan hjälpa. Är det en riktig pistol kommer han knappast anmäla sig till polisen för olaga vapeninnehav.

Alternativ till riktig pistol kan vara någon form av kolsyrepistol eller skrämsel-pistol alternativt replika. Det finns även softair av metall...
Mm. Folk kan surna till rätt bra, mot alla potentiella som kan tänkas ha nämnt det.
Och tar jag bara upp det, så ... lär han förstås fån-le och säga 'det är bara en leksak' - oavsett den är riktig eller inte. Men sen lär han .. förhoppningsvis antingen stoppa undan den och känna att han har ögonen på sig, och i bästa fall göra sig av med den. Och då får man bara hoppas den isf inte hamnar i orätta händer därefter. Det är lite av ansvars-delen i frågan för mig. Men jag hör hur du menar. Tackar.
Citera
2021-10-07, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
Omdömesfrågan har jag funderat på däremot. Och jag tycker nog det är omdömeslöst att låta den ligga framme oavsett, med tanke på hur det kan tolkas. Personen ifråga är inte så pass blåst att denne inte kan förstå det. Den låg på exakt samma plats, relativt synlig bland andra saker.

Huruvida den är äkta eller inte bli ju spekulation åt båda hållen. Men om vi istället antar att du känner att det mycket väl kan vara- eller är ett riktigt vapen, hur tror du att du hade agerat i så fall?

Det låter som du tycker det är normalt att människor har vapen som ligger huller om buller?
Om det hade varit ett automatvapen som låg framme då? Eller en bazooka? För helvete är folk så avtrubbade idag att de inte förstår allvaret i situationen?
Citera
2021-10-07, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
TS bör fråga sig varför han skulle vilja skydda denna individ
Bra fråga. Jag har nog inga anledningar alls egentligen. Känner att den som kör med verkliga attraper - som ju i princip bara kan användas för en sak - eller en riktig, är i vilket fall en person som behöver en check. Det är ett ganska långt steg i fel riktning. Det är ingen storstadsmiljö vi talar om här.

Enda baksidan är väl att jag är en av ett fåtal som besökt dennes hem senaste tiden, så jag hamnar ju direkt på misstänkta listan för denna, som vet vem jag är och var jag bor. Jag tror däremot inte denne skulle göra något värre än att bli förbannad och skälla, tycka jag är skitstövel osv. Möjligen lägga in ett socialt sabotage eller två tillbaka som nån slags hämnd kanske, om han den typen.

Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Det låter som du tycker det är normalt att människor har vapen som ligger huller om buller?
Om det hade varit ett automatvapen som låg framme då? Eller en bazooka? För helvete är folk så avtrubbade idag att de inte förstår allvaret i situationen?
Just med Frange så vart det sån fokus på frågan om äkthet eller inte, så jag förstår att jag kan ha låtit passiv i mitt inlägg du citerade. Men du sätter fingret på spiken: det är definitivt inte normalt att folk över 40 i icke-storstadsmiljö har vapen liggande framme hemma - äkta eller 'realistiska', och det är det som ger mig så jäkla dålig feeling för läget. Känner att det här behöver styras upp, på något sätt.
Senast redigerad av Valentin90 2021-10-07 kl. 01:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in