2006-06-07, 22:41
Medlem
D3ans avatar
jaha då hade man en snabb liten fråga, en kompis ska skriva ut en bild till en broschyr imorgon bitti så det är en aningen bråttom.

Dpi ska ju vara 300 för utskrift nu är det två bilder det handlar om varav den ena är på 72 den andra på 180 funkar det att ändra till 300 bara rakt av eller hur löser men en sådan sak ?

tackar på förhand för alla snälla FBare som hjälper till.
Citera
2006-06-07, 22:53
Medlem
systems avatar
Funkar o funkar...
Kort svar: skit in - skit ut.

En enkel förklaring:
300 ppi (pixlar/tum) är ett riktvärde för vad som normalt blir bra vid offsettryck. Nu är det i ditt fall samma värde som gäller för en bra utskrift. Så långt är du med? Bra, då går vi vidare.

Om bilden bara föreställer en homogent färgad blå himmel, så spelar det ju ingen roll om bilden består av en miljard pixlar eller 12 pixlar. Resultatet blir detsamma. Om bilden är väldigt detaljerad och kontrastrik, ja då är kravet högre på att det finns tillräcklig upplösning.

- Hur ser dina bilder ut?

Att bara öka upplösningen till 300 ppi kan förvisso hjälpa något, men resultatet blir nog inte vad du önskar ändå. Ett trix som ibland kan funka är att öka upplösningen lite i taget, gärna i steg om 10 ppi i taget. Exempelvis från 150, till 160, 170, 180 o.s.v.. Prova om du vill.
Citera
2006-06-07, 23:05
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Funkar o funkar...
Kort svar: skit in - skit ut.

En enkel förklaring:
300 ppi (pixlar/tum) är ett riktvärde för vad som normalt blir bra vid offsettryck. Nu är det i ditt fall samma värde som gäller för en bra utskrift. Så långt är du med? Bra, då går vi vidare.

Om bilden bara föreställer en homogent färgad blå himmel, så spelar det ju ingen roll om bilden består av en miljard pixlar eller 12 pixlar. Resultatet blir detsamma. Om bilden är väldigt detaljerad och kontrastrik, ja då är kravet högre på att det finns tillräcklig upplösning.

- Hur ser dina bilder ut?

Att bara öka upplösningen till 300 ppi kan förvisso hjälpa något, men resultatet blir nog inte vad du önskar ändå. Ett trix som ibland kan funka är att öka upplösningen lite i taget, gärna i steg om 10 ppi i taget. Exempelvis från 150, till 160, 170, 180 o.s.v.. Prova om du vill.

tackar dig så mycket, och så som du beskriver är de bästa min vän kan göra för att lösa situationen ?
Citera
2006-06-07, 23:11
Medlem
systems avatar
För det första utgår jag ifrån att upplösningen (72 resp 180) i dina bilder gäller för den storlek de ska användas - allt annat är ointressant.

Om din vän använder Photoshop (vilket jag gissar), be denne att öka upplösningen lite i taget till rätt upplösning nåtts, precis som jag skrev ovan. Se även till att valet "Bikubisk, mjukare" är valt - det brukar ge bäst resultat.
Citera
2006-06-07, 23:16
Medlem
D3ans avatar
ok sjysst, tack har vidarebefodrat ditt svar och hoppas de löser sig, skickas till tryckeriet imorgon bitti
Citera
2006-06-07, 23:18
Medlem
systems avatar
Lycka till. Jag hoppas det blir bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in