2021-10-08, 13:11
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag fick också 124. Det var dock inget test jag gillade och det kändes inte helt logiskt.

Gör istället detta test. Där fick jag 131.

https://www.mensa.org/public/mensa-iq-challenge

Sen att Illustrerad vetenskaps test är bluff. Nej, jag har gjort två irl-test och fått närliggande resultat. På det testet fick jag 128 men hade missat vissa saker nog skulle göras så fort som möjligt.
Okej, jag ska göra det här testet. Jag har inte fuskat på något sätt och jag har ingen anledning att inte vara ärlig. Nej nu ringer det. Så. Ungefär där jag kunde förvänta mig av det andra testet.

Sluttestat. Jag har skärmdump men har jag någon anledning att dela den?
Citera
2021-10-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaartinReez
Vilka gratis svenska eller engelska IQ-test kan man göra på nätet som mäter mer än nördighet/snabbhet i mönster?
Illustrerad Vetenskaps test är en glädjemätare gjord för att man ska prenumerera på tidningen.

Jag vill mäta logik och matematik, och om svenska även språk. Ev. engelska. Var gör man det? Länkar?

https://drive.google.com/file/d/1Qly...ew?usp=sharing

Guldstandard matristest för att mäta G (IQ).

Användes tidigare av Psykologer (även inträdesprov för svenska Mensa tidigare) men de har gått över till nyare versioner pga exponering online.

Du har 40min på dig och följ det under bra omständigheter och du får ett professionellt resultat.
Citera
2021-10-08, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Du hävdar att ett gratis IQ-test, som knappast är normerat för höga IQ-nivåer och dessutom inte lyckats fnula ut om du är ca 1 på 2300 eller 1 på 185000, är "korrekt".

Gör ett seriöst, övervakat, IQ-test, ta enkelt hem din 132+ eller 136+ eller var fan nu de kommer ha för normeringsgräns, var glad och fundera inte så mycket mer på det.

Det är fullständigt poänglöst att sitta och tjöta om huruvida man har 155, 165 eller 195 IQ. Det är givetvis en jävla skillnad att vara en på 2300 eller en på miljarden, men du kommer inte få veta vart du är.

Vidare är IQ tämligen värdelöst om det inte används och översätts till framgång. Få personer blir så bittra som personer med hög IQ som, på grund av att de är latmaskar, efterblivna på något annat sätt eller bara allmänt keffa, får sitta på något idiotjobb och se hur personer de själva ser som idioter gör bättre ifrån sig i livet.

Vill du att folk ska tycka att du är smart? Bli partikelfysiker, lös något jävla knepigt och kamma hem Nobelpriset. Då behöver du inget IQ-test. Eller bli techentreprenör eller något annat kul. Gör något riktigt svårt som man måste vara smart som fan för att klara och klara det bra.

Det finns inga Nobelpristagare i fysik som springer runt på internet och tjatar om att något internettest gav dem 155 i IQ, om vi säger så.

Och det finns inga 200 IQ som fått Nobelpriset.

Och jag har 150 IQ och jag skryter hur mycket jag vill. Dessutom är jag tydligen en neger, ha det i åtanke
Citera
2021-10-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Hur är det med den logiska förmågan? Både A och C påstår sig vara spionen. B måste alltså vara Knight (talar alltid sanning). A sa att han hette Murdoch och Knight höll med, ergo A är spionen.
Kunde du inte ordnat med spoilertaggar, nu saboterade du gåtan för mig.
Citera
2021-10-08, 13:53
Medlem
peterZiipens avatar
https://imgur.com/a/7xUaW4g

Fastnade på den här^ Hur ska man tänka?
Citera
2021-10-08, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
https://imgur.com/a/7xUaW4g

Fastnade på den här^ Hur ska man tänka?

Tror svaret är C. Om du inte försvårar så är den inte så svår.
Citera
2021-10-08, 14:46
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenerVERSALER
Tror svaret är C. Om du inte försvårar så är den inte så svår.

Svaret är C, men hur ska man tänka? Har nämligen inte 150IQ som du.
Citera
2021-10-08, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Svaret är C, men hur ska man tänka? Har nämligen inte 150IQ som du.

Nice, gav den ca 30 sekunder i kylan ute och löste det tydligen. Har dock löst innan men kom inte ihåg svaret om jag ska vara ärlig. Fick lösa om.

Du ska bara följa mönstren som innehåller störst volym.

Enkelt att se om man kan se men svårt att förklara i ord.
Citera
2021-10-08, 14:54
Medlem
Mönstring är ett bra test var du ligger bland befolkningen.
Citera
2021-10-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaartinReez
Vilka gratis svenska eller engelska IQ-test kan man göra på nätet som mäter mer än nördighet/snabbhet i mönster?
Illustrerad Vetenskaps test är en glädjemätare gjord för att man ska prenumerera på tidningen.

Jag vill mäta logik och matematik, och om svenska även språk. Ev. engelska. Var gör man det? Länkar?

IQ mäter Abstrakt Logiskt Tänkande.

Finns inget test som "testar lite av varje".

Börja plugga Matematik på Universitetet och du får svaret rätt snabbt hur bra grundbegåvning du har i Symbolism och Abstraktion som det handlar om givet regler av samband.

Aritmetisk Matematik tänker du nog på men det är inget en Matematiker håller på med.
Citera
2021-10-08, 15:27
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
IQ mäter Abstrakt Logiskt Tänkande.

Finns inget test som "testar lite av varje".

Börja plugga Matematik på Universitetet och du får svaret rätt snabbt hur bra grundbegåvning du har i Symbolism och Abstraktion som det handlar om givet regler av samband.

Aritmetisk Matematik tänker du nog på men det är inget en Matematiker håller på med.
Jag har ibland suttit på rättegångar och lyssnat. Jag vet inte vilken form av intelligens domare har men deras resonemang är obefläckat.
Det är sakfrågorna som gäller och inget annat. Det är kallt och strikt tänkade. Sådana ser jag upp till. Det är kanske snarare en form av viss moral om att rätt ska bli rätt. Detta säger lagen och därför ska det bli si och så. Inget tjafs.
Citera
2021-10-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenerVERSALER
Nice, gav den ca 30 sekunder i kylan ute och löste det tydligen. Har dock löst innan men kom inte ihåg svaret om jag ska vara ärlig. Fick lösa om.

Du ska bara följa mönstren som innehåller störst volym.

Enkelt att se om man kan se men svårt att förklara i ord.
Nu har vi fångat dig, någon smart flashbackare kanske kan lösa uppgiften som länkas i inlägg 101 och förklara lösningen (som sannolikt inte överensstämmer med citerad förklaring ovan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in