2021-10-08, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Nu har vi fångat dig, någon smart flashbackare kanske kan lösa uppgiften som länkas i inlägg 101 och förklara lösningen (som sannolikt inte överensstämmer med citerad förklaring ovan).

Tror inte det finns några smartare på Flashback
Citera
2021-10-08, 20:07
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
https://drive.google.com/file/d/1Qly...ew?usp=sharing

Guldstandard matristest för att mäta G (IQ).

Användes tidigare av Psykologer (även inträdesprov för svenska Mensa tidigare) men de har gått över till nyare versioner pga exponering online.

Du har 40min på dig och följ det under bra omständigheter och du får ett professionellt resultat.

Äntligen ett seriöst IQ-test. Där skiljer man på stolpskotten och dom som besitter logisk slutledningsförmåga. Borde vara ett tvång för samtliga politiker.
Citera
2021-10-09, 08:08
Medlem
Citat:
https://drive.google.com/file/d/1Qly...ew?usp=sharing

Guldstandard matristest för att mäta G (IQ).

Användes tidigare av Psykologer (även inträdesprov för svenska Mensa tidigare) men de har gått över till nyare versioner pga exponering online.

Du har 40min på dig och följ det under bra omständigheter och du får ett professionellt resultat.
Någon som gjort testet och kan förklara varför uppgift 27 blir som den blir? Sedan har jag frågetecken kring uppgift 33, är det i den uppgiften bara meningen att man ska se att det alltid finns en spegelbild av en annan figur?
Strax över topp 20% av generella populationen 1993, jag vet att IQ-testerna tenderar att bli svårare med tiden, finns det något sätt att transformera IQ från 1993 till idag? Otippat att poliser är/var smartare än oxfordstudenter.
Citera
2021-10-09, 08:26
Medlem
magpests avatar
Citat:
Någon som gjort testet och kan förklara varför uppgift 27 blir som den blir? Sedan har jag frågetecken kring uppgift 33, är det i den uppgiften bara meningen att man ska se att det alltid finns en spegelbild av en annan figur?
Strax över topp 20% av generella populationen 1993, jag vet att IQ-testerna tenderar att bli svårare med tiden, finns det något sätt att transformera IQ från 1993 till idag? Otippat att poliser är/var smartare än oxfordstudenter.
Du har cirkel, triangel och fyrkant. Du ska vika den "utdragna" figuren av varje sort över sig själv. Triangeln och fyrkanten är redan gjorda. Du ska alltså vika den "utdragna" (tillplattade) cirkeln. Därför blir svaret 7. Det är inte svårare än så.
Citera
2021-10-09, 13:16
Medlem
Citat:
Nu har vi fångat dig, någon smart flashbackare kanske kan lösa uppgiften som länkas i inlägg 101 och förklara lösningen (som sannolikt inte överensstämmer med citerad förklaring ovan).

Ni förlorar.

Han svarade rätt och kom med riktig förklaring.

gemenerVERSALER är smartast i tråden.
Citera
2021-10-09, 13:37
Medlem
Citat:

Meh.. C.

Två översta prickarna rör sig båda ett steg åt höger. Nedre vänstra pricken vandrar medsols mellan hörnen.

Pricken i den tredje raden kan man nog forcera ett antal sekvenser som förklarar varför den hör hemma där den gör. Tänk att den rör sig i en bana i de nedre två raderna. 6, 1, 4, 1 osv
Citera
2021-10-09, 13:40
Medlem
Citat:

Ingen betydande förändring för en västerlänning sedan 1993 (Flynn effekten har avtagit)

33 är addition och subtraktion i det horisontala planet. Bild 1 + Bild 2 = Bild 3.

Lika prick på lika sida = plus
På annan sida = minus
Citera
2021-10-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenerVERSALER
Nice, gav den ca 30 sekunder i kylan ute och löste det tydligen. Har dock löst innan men kom inte ihåg svaret om jag ska vara ärlig. Fick lösa om.

Du ska bara följa mönstren som innehåller störst volym.

Enkelt att se om man kan se men svårt att förklara i ord.

Det här var dock ett ganska bra svar.
Citera
2021-10-09, 13:55
Medlem
Vill ni gnugga era grå pågår det f.n en tävling av en förhållandevis bra testskapare. Den är gratis och finns ett antal svenskar med på topplistan.

https://hriqtests.com/international-contest-2021/
Citera
2021-10-09, 15:09
Medlem
Citat:
Meh.. C.

Två översta prickarna rör sig båda ett steg åt höger. Nedre vänstra pricken vandrar medsols mellan hörnen.

Pricken i den tredje raden kan man nog forcera ett antal sekvenser som förklarar varför den hör hemma där den gör. Tänk att den rör sig i en bana i de nedre två raderna. 6, 1, 4, 1 osv
Nu misstänker jag att ni har gått igenom provet och konstaterat att C är korrekt. Är dock missnöjd med förklaringen av hur den tredje pricken rör sig. Hur ska man kunna veta att den rör sig i banan 6,1,4 och sedan 1 istället för säg t.ex 3 (frånsett att svarsalternativet saknas)? En konsekvens av oklarheten i förklaringen av den tredje prickens rörelser blir att det blir tveksamt om ni verkligen korrekt tolkat/identifierat övriga prickar. Jag håller med om att samtliga övriga prickars rörelser förklaras alldeles utmärkt av din förklaring. I och med att det finns en prick som rör sig till synes slumpmässigt i nedre halvan av figuren så uppstår det tveksamheter om det verkligen är en och samma pricks rörelser vilket renderar tveksamheter avseende övriga prickars rörelser.
Citera
2021-10-09, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Ni förlorar.

Han svarade rätt och kom med riktig förklaring.

gemenerVERSALER är smartast i tråden.
gemenerVersaler skrev att det var svårt att förklara i ord, förklaringen (bästa förklaringen än så länge) var att 2 prickar rör sig åt höger samt en motsols mellan hörnan, oklart exakt hur den sista pricken rör sig men är begränsad till nedre halvan. 3 av 4 prickar vara ganska lättförklarade (förutsatt att förklaringen är korrekt).
Citera
2021-10-09, 16:25
Medlem
Citat:
gemenerVersaler skrev att det var svårt att förklara i ord, förklaringen (bästa förklaringen än så länge) var att 2 prickar rör sig åt höger samt en motsols mellan hörnan, oklart exakt hur den sista pricken rör sig men är begränsad till nedre halvan. 3 av 4 prickar vara ganska lättförklarade (förutsatt att förklaringen är korrekt).

Tar mitt svar här och jag har inte kollat något ö.h.t på testet förutom den frågan. Det finns andra att sätt att förklara hur punkten rör på sig men om du inte köper det så köper du inte det.

Gemena versalers lösning är ganska smart men väldigt abstrakt.

Ett grovhugget sätt att förklara det är tänk att fyrkanterna avgränsar ett område. Se dem som en diagonal linje som färdas snett upp mot höger. Detta kommer innebära en sekventiell förändring av ytan som är inom "gränserna" som ger C som svar.
Senast redigerad av charmed 2021-10-09 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in