Dagens förhandling i tingsrätten.
Det är en lång artikel, jag har kortat ner den en hel del. Trots det blev det många citat.
https://www.st.nu/2021-12-16/13-arin...ce=sharebutton
Citat:
Kvartetten som nu står inför rätta i Sundsvall hävdar att de inte hade en aning om att det fanns stora mängder narkotika i bilen när den stoppades i september i år.
Under ett inspelat förhör säger sig även 13-åringen ha varit helt ovetande om att det låg cannabis och kokain i hans dataväska.
– Vad ska jag ha cannabis till? Jag är 13 år. Jag visste ingenting om drogerna, säger han.
Citat:
Ingen av de äldre männen säger sig känna till var narkotikan kom ifrån. Under ett av förhören med de misstänka frågar åklagaren om mannen verkligen tror att en 13-åring kan ha fått tag på knark som är värt 90 000 kronor.
– Varför inte? får han till svar.
– Därför att han är så ung, man kommer lite längre i världen när man är i 20-årsåldern, kontrar åklagaren.
Rättegången rör olika grader av narkotikabrott, olaga hot och två fall av rattfylleri. Ett tiotal unga åhörare gästar förhandlingen, varav några tidigare har dömts för narkotikarelaterad brottslighet. De flesta av dem som ST pratar med är vänner till 19-åringen från Sundsvall, som även har pekats ut som medlem i det kriminella nätverket Dödspatrullen. Mannens vänner skrattar när den kopplingen kommer på tal.
Citat:
Medan de äldre pojkarna som färdades i bilen hävdar att 13-åringen följde med dem från Söderhamn upp till Sundsvall, säger han själv att han tog tåget upp för att besöka en kompis som han hade lärt känna på sociala medier. Den kompisen har inte rätten kunnat få tag på eftersom 13-åringens uppgifter är ytterst sparsamma. Enligt 13-åringen blev han sedan upplockad av Söderhamnsborna, vilka bara skulle ge honom skjuts tillbaka till tågstationen.
Vad gäller knarket som påträffades säger han sig inte förstå någonting.
– Jag är chockad, säger han.
Citat:
Två 17-åriga tjejer som sitter bland åhörarna är vänner till Sundsvallsbon och de tror fullt och fast på hans oskuld. Samtidigt beklagar de att det är så mycket narkotika i omlopp i stan.
– Allt handlar om narkotika nu, säger en av dem.
De säger att deras vänner kan ha börjat med narkotika för att det är svårt att få jobb för unga i dag.
– Många har svårt att se en framtid, det är svårt att fixa pengar, säger en av dem.
– Många börjar också med narkotika för att lindra sin ångest, för att de har svårt för att prata med vuxna och veta hur de ska vara. Det är klart att det går att ta sig ur det, men man måste vilja också, och en del tycker att det är lite coolt att hålla på, säger den andra kvinnan.