• 1
  • 2
2021-10-04, 19:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Västerviks Gräddost

https://kund.arla.se/produkter/produ...st-38-ca-5-kg/
Korrekt, väldigt många pizzerior använde just Västerviks gräddost.
Citera
2021-10-04, 19:49
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
När man åt på italienska pizzerior på 70-80 talet använde dom alltid nån sorts ost som blev långa trådar när man tog en bit .. Den va samtidigt väldigt lättflytande och smakade betydligt bättre än den idag.
Den hade nog ganska hög fetthalt för det va alltid små sjöar av fett på pizzan..
Även calzonen som svämmade över hela tallriken av fett när man satte kniven i den ..men smakade hur bra somhelst ..
Funderar på vilken sort jag ska köpa om jag gör pizza själv ? Blir bara anus och skit av den där "pizzamix " osten som är färdigriven ..

Tämligen övertygad om att det är Svecia.
Bättre förr nu kass äter aldrig pizza ute längre.
Citera
2021-10-04, 19:52
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
När man åt på italienska pizzerior på 70-80 talet använde dom alltid nån sorts ost som blev långa trådar när man tog en bit .. Den va samtidigt väldigt lättflytande och smakade betydligt bättre än den idag.
Den hade nog ganska hög fetthalt för det va alltid små sjöar av fett på pizzan..
Även calzonen som svämmade över hela tallriken av fett när man satte kniven i den ..men smakade hur bra somhelst ..
Funderar på vilken sort jag ska köpa om jag gör pizza själv ? Blir bara anus och skit av den där "pizzamix " osten som är färdigriven ..
Det minns jag att pizzeria Capri på Nybrogatan hade. Riktigt seg ost som verkligen trådade sig. Även Östergök borta vid Karlaplan hade riktigt fin och seg ost.

Varför används en sådan inte numera?

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Idag använder de vanligaste en produkt som kallas 'pizza topping', då den inte får kallas ost eftersom det inte är en ost. Lite ost med mjölk och potatisstärkelse, anpassad för att efterlikna ostens konsistenser och bli billig.
Där fick jag svaret på min fråga.
Senast redigerad av BIB3l 2021-10-04 kl. 19:57.
Citera
2021-10-04, 21:40
Moderator
Kraftkarls avatar
Förr så var det gräddost som många pizzerior köpte direkt ifrån mejerierna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in