2022-06-29, 07:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Sannolikt inte. Men det skulle ju inte förklara varför däcket gick sönder innan sladden.

Skjuter man på ett däck blir det samma antar jag.
Citera
2022-06-29, 10:40
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Inte ens i Hollywood skulle man kunna dikta ihop ett händelseförlopp där en pansarvagn av akt. typ dundrar över ett mitträcke, flyger vidare och i "rätt tusendels" sekund kolliderar med en lastbilstrailer som kör i motsatt riktning.
Sååå....lägg ner fantiserandet, om att det faktiska händelseförloppet i smb med Vilks död var något som några "hade regisserat". Fria fantasier....

Jag håller med dig fullständigt och tror verkligen inte att det var någon attack - jag bara ifrågasatte varför det inte kunde varit muslimer lika väl som någon annan bakom ett sådant hypotetiskt scenario.
Citera
2022-06-29, 10:40
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Skjuter man på ett däck blir det samma antar jag.

Då borde polisen rimligen sett spår av skott i hjul och hjulhus.
Citera
2022-06-29, 13:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliehattmakare
Det är mycket prestige i muslimska kretsar med lyckade attacker mot otrogna. Vad är det för attacker du menar att al quaida har smugit med?

Nästan alla attacker de utförde under 90- och 00-talet genomfördes utan att de tog på sig skulden. I efterhand (runt 2004) tog de dock tills slut på sig ansvaret för ett flertal av dem.
Deras syfte var helt enkelt att ingjuta fruktan och osäkerhet hos sina fiender - en oberäknelighet som innefattar att man inte bara är osäker på när, utan även vem som kan tänkas slå till.
Syftet stod högre än organisationens prestige.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_al-Qaeda_attacks
Citera
2022-06-29, 13:38
Medlem
Citat:
Nästan alla attacker de utförde under 90- och 00-talet genomfördes utan att de tog på sig skulden. I efterhand (runt 2004) tog de dock tills slut på sig ansvaret för ett flertal av dem.
Deras syfte var helt enkelt att ingjuta fruktan och osäkerhet hos sina fiender - en oberäknelighet som innefattar att man inte bara är osäker på när, utan även vem som kan tänkas slå till.
Syftet stod högre än organisationens prestige.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_al-Qaeda_attacks

Ok, visste inte det. Dock, vore inte just den här måltavlan något man velat basunera ut? Ett så högprofilerat mål ger mycket cred bland muslimer. Och om alla tror att det var en olycka så har dådet inte direkt bidragit till att ingjuta fruktan hos fienden.
Citera
2022-06-29, 14:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliehattmakare
Ok, visste inte det. Dock, vore inte just den här måltavlan något man velat basunera ut? Ett så högprofilerat mål ger mycket cred bland muslimer. Och om alla tror att det var en olycka så har dådet inte direkt bidragit till att ingjuta fruktan hos fienden.

Jo du kan nog ha en poäng där, och eftersom om jag knappast tror att han ansågs som ett särskilt högprofilerat mål i arabvärlden längre så vore det nog ännu viktigare att vara tydliga med ett sådant dåd.
Citera
2022-06-29, 14:11
Moderator
25 inlägg infogade från tråden (FB) Markaryd: Lars Vilks och två poliser döda i bilolycka (2021-10-03) i "Olyckor och katastrofer".

/Moderator
Citera
2022-06-29, 19:26
Medlem
Intressant sak. Finns en rapport om "osynlig spikmatta" från Expressen. Det är en svart väska som med fjärrkontroll skjuter ut en spikmatta. Ingen koll på om någon polis använder eller har denna variant. Skulle vara intressant med en tidslinje från det där vittnet som citeras. Hur snabbt gick bilen av vägen, hur långt bakom låg andra bilar etc.

Här är manualen. https://squid-technologies.com/wp-content/uploads/2017/03/PacSci-EMC-NightHawk-User-Manual_3.pdf

https://www.expressen.se/motor/se-polisens-nya-vapen--osynlig-spikmatta/

Citat:
Denna typ av "osynlig" spikmatta anser vara mycket säkrare än den gamla spikmatte-typen. detta eftersom inga poliser behöver befinna sig i direkt anslutning till vägen - varken när spikmattan slungas ut eller dras in igen.

Dessutom sägs spikarna i den nya spikmattan vara mer effektiva mot punkteringssäkra, så kallade runflat-däck, tack vare spikarnas utformning

Detta är givetvis spekulation deluxe.

Citat:
Launching spike strips produces a very loud noise (similar to a .38 caliber round).
Make sure there are no people within 10 feet of the unit when it is activated.

Vi kan kalla det här för "polisspåret"
Citera
2022-06-29, 20:35
Medlem
Jag tror att någon la en bomb i bilen.. Och precis när lastbilen kom smällde bomben
Citera
2022-06-29, 20:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Jag tror att någon la en bomb i bilen.. Och precis när lastbilen kom smällde bomben

Borde man inte hittat rester av sprängämnen då?
Citera
2022-06-29, 21:32
Medlem
Citat:
Borde man inte hittat rester av sprängämnen då?
Det kanske dom. H r hittat. Men lägger locket på
Citera
2022-06-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Det kanske dom. H r hittat. Men lägger locket på

Exakt! Jag skrev mitt inlägg i fel tråd för 10 dar sen...
(FB) Konstnären Lars Vilks död i trafikolycka på E4 (2021-10-03)

Heder åt privatpersonen som släppt inspelningen från villan i närheten! Det är ju helt uppenbart att laddningarna som hörs är det som skickade bilen åt pipan. Faktumet att beviset på att detta var ett attentat kommer ut först nu gör det ju också helt uppenbart att man försökt tysta ner det!! Frågan är: hur och när har sprängladdningarna placerats där? Och hur har de utlösts? Har någon placerat sig på den lilla avtagsvägen från industriområdet? Vilken typ av laddningar var det? Något som skickat hjulen åt sidan eller har de sprängt hela hjulhuset?

Citat:
mitt inlägg 19 juni:
Vilket jäkla skämt detta med olyckan alltså. Stackars islamister som inte fick äran för sitt attentat. Bilen hade explosionsfria däck och sannlolikheten att detta pansarfordon plötsligt skulle dra rakt över mitträcket åt vänster på en så rak motorväg med en såpass tränad förare är så gott som noll. Däremot är vägen förbi Markaryd det absolut perfekta stället att sätta upp en dödsfälla om man riggat styrsystemet på bilen antingen mekaniskt eller elektroniskt. Alldeles strax norr om platsen finns en bro varifrån man kan sätta span på södergående fordon. Sedan finns en liten sidoväg in från ett industriområde där någon kan stå med fjärrutlösare. Det var också just exakt där som bilen helt plötsligt slog med fullt rattutslag åt vänster. Titta på kartan och verifiera det själva! Att den gick rakt in i en mötande långtradare kan ju ha varit en "lyckoträff". Även om bilen bara gått i diket vilket kanske var planen med attentatet så hade man nog säkerligen uppnått "resultat" eftersom man också visste att de som vanligt lär dra upp i 180 km/h på denna raksträcka. Frågan för mig handlar bara om huruvida riggningen av styrsystemet på bilen var mekanisk med en fjärrutlöst laddning som trycker hjulen åt sidan eller elektroniskt via CANbus eller hur det nu funkar på dessa nyare bilar, alltså exakt hur de lyckades få hjulen att plötsligt vrida åt vänster. Hjälp mig gärna att förstå detta. En liten laddning fjärrutlöst via radiosändare med kort räckvidd, vars tryck t.ex. skjuter ut en mekanisk stång som tvingar hjulen åt sidan och bilen käpprätt åt vänster, är givetvis tekniskt enklare och mer IQ-befriat än att hacka sig in i en modern bils elektroniska system, så jag skulle faktiskt tippa på att det gjordes mekaniskt. Att någon med såpass hög IT-kompentens att kunna hacka sig in i en bil också skulle bli islamist är väl inte så troligt, eller?

Polisen och undersökningsledningen vet naturligtvis i övrigt exakt vad som hänt. Frågan är vad anledningen är att ljuga folket rakt upp i näsan om saken. Är det dödshot eller är det mutor eller är det helt enkelt insikten om att det faktiskt är bäst för Sverige ifall pöbeln inte förstår att Islamister faktiskt lyckats rigga en av säkerhetsbilarna och ha ihjäl både två poliser och en skyddsperson. Det är för rikets säkerhet som man ljuger? "Lars Vilks särbo Maj" (fingerat namn) "poängterar att hon inte skuldbelägger någon för dödskraschen." Det är ju som ett skämt att hon säger detta. Som att hon var fått en instruktion med ett dödshot. Och samma med "Det som skedde på motorvägen är en tragisk olycka, säger chefsåklagare Per Nichols."

Det roliga nu är att vraket kommer att förstöras så att ingen oberoende ska kunna utföra någon teknisk undersökning, samt att alla ljudupptagningar som påstås finnas kommer att hemligstämplas eller raderas. Det kommer att tjatas i evighet om dessa "slitna däck", som givetvis inte har med skiten att göra överhuvudtaget.

Blir man censurerad nu eller? Det finns ju en annan tråd om saken annars:
(FB) Lars Vilks död, olycka eller mord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in