2021-10-02, 23:19
Medlem
JajoNej666s avatar
Ja så vad innebär egentligen en Demokrati?

Är Demokratin bara lika lång som nästa val?
Citera
2021-10-02, 23:20
Medlem
kristofferGs avatar
Folkstyre.
Citera
2021-10-02, 23:22
Medlem
Mediastyre. Kontrollerar du informationsflödena så kontrollerar du utfallen av "valen".
Citera
2021-10-02, 23:24
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Folkstyre.
Jag förstår att det är folkstyret som bestämmer ödet, men låt oss säga att ett främlingsfientligt parti vinner och tar över riksdagen är det då fortfarande en Demokrati vi talar om?
Hoppas du förstår mig rätt.
Jag som exempel anser att Polen inte är ett land med Demokrati.
Senast redigerad av JajoNej666 2021-10-02 kl. 23:28.
Citera
2021-10-03, 00:08
Medlem
Folkstyre, men det förutsätter att alla medborgare har vissa fri- och rättigheter också. Ett majoritetsparti kan alltså inte bestämma att 20% av befolkningen ska straffas pga hudfärg etc. Eller ja, de skulle kanske kunna göra det men det är då per definition inte längre en demokrati.
Citera
2021-10-03, 08:56
Medlem
Divinations avatar
Pöbelvälde. Massmänniskodiktatur. Idén om ”alla åsikters lika värde” är befängd och uppfunnen av mörka krafter som vill manipulera och exploatera människor.
Citera
2021-10-03, 09:05
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666

Det ursprungliga betydelsen är "Val mellan fria män". Du kan fortfarande hitta den betydelsen i gamla ordböcker. Det är viktigt att förstå just den där delen med "fria" män till skilnad från slavar.

Demokratibegreppet brukade lägga stor vikt vid att man kan inte rösta i beroendeställning. Om jag tex är beroende av staten för min försörjning är jag ingen fri man som kan rösta hur jag vill.

När Sverige införde demokrati var det självklart att de som inte kunde försörja sig själv inte skulle ha rösträtt.

Sverige är ju ett utmärkt exempel på hur man kan styra valboskap med bidrag och på så sätt urholka själva iden med demokrati.
Citera
2021-10-03, 12:33
Medlem
Folkstyre, vilket innebär att man måste veta och definiera vilka folket som skall styra är. Demos handlar om de röstberättigade medborgarna av en befolkning.

Inser man att det handlar om att folket, i form av de fria medborgarna, aktivt deltar i styret ligger slutsatsen inte långt borta att man måste vara selektiv med vilka som inkluderas samt även att antagligen passar inte demokratiskt beslutsfattande som modell för samtliga politiska frågor. Demokrati kräver också småskalighet för att inte balla ur i oligarki.

Kommunalskatten i Höör kan folket säkert besluta om lokalt vid nån årlig byastämma (), men inte Sveriges handelsavtal, infrastruktur, energiförsörjning eller utrikespolitik.

Det styrelseskick vi har idag är förljuget eftersom man låtsas att alla beslut som fattas är demokratiska bara för att en illa definierad röstberättigad grå massa har slängt lappar i en låda vart fjärde år.
Citera
2021-10-03, 14:35
Medlem
Citat:
Jag förstår att det är folkstyret som bestämmer ödet, men låt oss säga att ett främlingsfientligt parti vinner och tar över riksdagen är det då fortfarande en Demokrati vi talar om?
Hoppas du förstår mig rätt.
Jag som exempel anser att Polen inte är ett land med Demokrati.

Demos (folk) parti (styre) d.v.s. polacker ska rösta och styra i Polen och etniska svenskar i Sverige + lite till. Jag tror det kan vara så att din definition av " främlingsfientlighet" = demokrati.

Kommunister tyckte att Sovjetunionen var demokratiskt tills muren föll då de inte kunde erkänna detta öppet längre.
Citera
2021-10-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det ursprungliga betydelsen är "Val mellan fria män". Du kan fortfarande hitta den betydelsen i gamla ordböcker. Det är viktigt att förstå just den där delen med "fria" män till skilnad från slavar.

Demokratibegreppet brukade lägga stor vikt vid att man kan inte rösta i beroendeställning. Om jag tex är beroende av staten för min försörjning är jag ingen fri man som kan rösta hur jag vill.

När Sverige införde demokrati var det självklart att de som inte kunde försörja sig själv inte skulle ha rösträtt.

Sverige är ju ett utmärkt exempel på hur man kan styra valboskap med bidrag och på så sätt urholka själva iden med demokrati.

Problemet blir att en majoritet verkar styra sin röst efter vad de tror gynnar plånboken (kortsiktigt). Om detta är odemokratiskt i någon mån (Att ses som någon slags beroendeställning i slutändan) så kanske idén med demokrati blir ohållbar.
Citera
2021-10-03, 19:46
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Problemet blir att en majoritet verkar styra sin röst efter vad de tror gynnar plånboken (kortsiktigt). Om detta är odemokratiskt i någon mån (Att ses som någon slags beroendeställning i slutändan) så kanske idén med demokrati blir ohållbar.

Däri ligger buggen. När folk upptäcker att de kan rösta sig till pengar och förmåner från den s.k gemensamma kassan så röstar de sig och andra till beroende/slaveri. Därför är demokrati i längden oförenligt med frihet.
Citera
2021-10-04, 19:13
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:

Demokrati innebär att folket styr tillsammans över vad som endast angår en individ. Ett annat ord för demokrati är ondska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in