2021-10-02, 12:43
Medlem
Vad finns det för enkelt sätt att förvara hemmagjort öl på? Sådana där silvriga fat som står utanför krogar, går dem att använda för att tappa upp öl på? Går det att köpa sådana av krögare?
Citera
2021-10-02, 12:53
Medlem
Där förvaras ölen under tryck.
Citera
2021-10-02, 12:54
Medlem
xposures avatar
Du får nog tappa upp på flaskor.
Citera
2021-10-02, 13:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StylishFawn
Vad finns det för enkelt sätt att förvara hemmagjort öl på? Sådana där silvriga fat som står utanför krogar, går dem att använda för att tappa upp öl på? Går det att köpa sådana av krögare?
Vad man menar med enkelt är ju relativt. Ska du brygga "på riktigt" eller köra Coopersatser för att bli full på? Hur stora batcher tänker du göra och hur ofta? Under tio liter skulle jag säga att flaska är enklast/billigast om man brygger 4-5ggr/år. Brygger du större batcher så är corneliusfat ett alternativ, men då krävs det lite mer, typ tapptorn och kylning.

Om det är fråga om billiga ölsatser, som förbrukas ganska snabbt, skulle jag säga att det enklaste är att tappa på enlitersflaskor med patentkork (typ IKEA Korken) Visserligen är de i klarglas, men eftersom det inte är fråga om lagring någon längre tid så funkar det, man behöver ju inte precis ställa flaskorna i direkt solljus.
Citera
2021-10-02, 21:47
Medlem
hesons avatar
Corneliusfat är suveräna. ca 1000:- /st nya och ett kit med kran, co2 tub, adaptrar och alla slangar kostar ca 1000:- till. Vill du ha en fin kran som på krogen blir det, ja du kan gissa, 1000:- för den (+ de andra inköpen)

Startkostnaden är lite hög men faten håller för evigt och i tappningskittet är det bara billiga plastdelar att byta, förutom inbyte av sodastream tuber till fulla.

Man kan komma undan med lite lägre startkostnad på andra typer av fat men då blir det dyrare i längden. Största nackdelen är att faten är stora så mjölken får trängas i kylen, tills man inser att man behöver en kyl extra till faten.

Man kan köpa billigare begagnade fat också, men då får man köpa packningskit för de luktar ofta Pepsi/Cocacola.

https://shop.humle.se/utrustning/fat...ytt-9-l-kulfat
Citera
2021-10-07, 00:36
Medlem
Mandingos avatar
Jag tappar min öl på flaskor, brygger sällan mer än 20 liter, så inte ett problem med två-tre backar... dessutom lättare att lagra ett gäng flaskor i källaren när man bryggt nåt som vinner på det...

har funderat på fat av corneliustyp och har till festival bryggt på femliters engångsfat, men då behöver jag en kyl till för faten, vilket frun inte skulle uppskatta då vi redan bor lite för trångt...
Citera
2021-12-02, 14:18
Medlem
FaderGaydims avatar
Skulle säga att det som gäller är flaskor eller att investera i ett corneliusfat. Jag och min bryggarvän har nyligen köpt ett sådant fat på 9 liter och det är jättesmidigt, men vill man alltid ha ölen kall så tar det ju upp en hel del plats i kylen hehe. Att köpa tomflaskor och dryckesbackar är billigt dock och får lätt plats i garderoben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in