• 1
  • 2
2021-10-01, 15:33
Medlem
kaktjuvens avatar
"Truecaller noteras på Nasdaq Stockholm den 8 oktober 2021.

Erbjudandet omfattar lägst 17 857 143 och högst 22 727 273 nyemitterade B-aktier, vilket motsvarar cirka 6 procent av Bolagets totala antal B-aktier efter att Erbjudandet har genomförts. De nyemitterade B-aktierna förväntas tillföra Bolaget cirka 1 000 MSEK före kostnader relaterade till Erbjudandet och Noteringen.

Första AP-fonden, Handelsbanken Fonder, Malabar Investments LLC, WF Asian Reconnaissance Fund Limited (förvaltad av Ward Ferry Management Limited), Coeli Asset Management AB och Steadview Capital Mauritius Limited har åtagit sig att förvärva B-aktier i Erbjudandet för ett belopp motsvarande totalt cirka 2 265 MSEK."

Vad tror ni om truecallers notering?
Teckningskurs mellan 44-56kr.
Blir det en flippa eller flopp?
Citera
2021-11-12, 11:21
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Den har ju gått riktigt fint, synd att man ej var med i IPO men men.. Är med på resan sedan någon v tillbaka. ​

Bra strategi att satsa på marknader som inte många trodde på tidigt (sk emergin markets, se nedan), nu har man en stor marknadsandel där och fokuserar på tillväxt i dessa marknader.

Vad jag gillar också är att grundarna verkar ha en enorm passion för bolaget och att dom två grundarna har 29,8 % av rösterna var om jag inte misstar mig. Glöden är nästan det viktigaste för mig.

kort enligt 2020 årsrapport:

* 64% ökning av omsättning (ja dom går fortfarande minus, men det gör dom flesta tech
​tillväxtbolag)

* 227 anställda, relativt lite kan jag tycka till antalet anställda? (bra)

* ''Monthly Active Users (MAU) increased during the year by
​around 24 percent to 262 million. The number of Daily Active Users (DAU)
​had exceeded 200 million by year-end 2020.''

* The company delivered powerful growth in 2020 in countries including Malaysia, Indonesia, Algeria and Colombia. Further growth in Southeast Asia is a priority in 2021.

* Truecaller is the market leader in India with around 200 million users and the third most frequently
​used app in the country after WhatsApp and Facebook.

* 80 % av intäkter via annonser och 20% via betalande premium kunder. Skulle dock vilja se lite mer hur dom skall förbättra sina vinster och tillväxt i form av ''cash in''. Kanske jag som missat något?

Vad tror ni andra?

Mvh
Lasse
Citera
2022-02-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Bra strategi att satsa på marknader som inte många trodde på tidigt (sk emergin markets, se nedan), nu har man en stor marknadsandel där och fokuserar på tillväxt i dessa marknader.

https://mb.cision.com/Main/20429/3499783/1530660.pdf
Citera
2022-02-10, 17:45
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av houddoe
https://mb.cision.com/Main/20429/3499783/1530660.pdf

fint PM!
Citera
2022-02-14, 10:07
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Tror att denna tjänst kommer vara inbyggd i framtida IOS and Android direkt av Apple/Google, vilket kommer att göra Truecaller onödig i framtiden. Jag avstår
Citera
2022-09-28, 13:48
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Tankar gällande blankningsrapporten. Extremt arg för tillfället. Har bara hunnit snegla på den, ska läsa efter jobbet. Stämmer det att privata uppgifter säljs till tredje-part på ett sådan sätt som beskrivs så är det verkligen en besvikelse. Förväntar mig samtidigt diverse återköp på detta nivåer av ägare för att visa att det är säkra på sin sak vad gäller anklagelserna.
Mvh riktigt arg
Citera
2022-11-11, 16:33
Medlem
Ner nästan 20% trots en bra rapport idag.

Förklaringen till nedgången är (enligt mig) att denna rapport också råkar pricka ytterligare en dag som de med inlåsta aktier får tillåtelse att sälja sina aktier. Det har med stor sannolikhet sålts utav bara helvete av ägarna och placerare som garanterade introduktionen och de har längtat efter att få frigöra lite kulor till en nybyggd lyxvilla och en fullutrustad Mercedes AMG på garageuppfarten.

OBS - Spekulationer, men kom ihåg var ni läste det först !
Senast redigerad av Revolutions 2022-11-11 kl. 17:08.
Citera
2023-01-10, 18:45
Medlem
Jag har börjat spana på Truecaller och blir inte riktigt klok på varför den har tappat så mycket som den har gjort? Någon som blir klok på det?
Citera
2023-01-10, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kadoo2128
Jag har börjat spana på Truecaller och blir inte riktigt klok på varför den har tappat så mycket som den har gjort? Någon som blir klok på det?

Dom har en produkt som saknar substans. Upp hypat bull
Citera
2023-02-22, 13:13
Medlem
Atamons avatar
Under 29.99 nu på rapport, detta är väl själva sinnebilden av ett bolag som kunnat "ta in" obegränsat med riskkapital och enbart fokuserat på tillväxt istället för lönsamhet.

Det gick bra för några år sedan när investerare strösslade med pengar på sånthär, men det är andra tider nu.
Citera
2023-02-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Under 29.99 nu på rapport, detta är väl själva sinnebilden av ett bolag som kunnat "ta in" obegränsat med riskkapital och enbart fokuserat på tillväxt istället för lönsamhet.
Fast Truecaller har ju växt OCH varit väldigt lönsamt under ett par år nu så det är väl inget bra exempel på ett bolag som bara fokuserat på tillväxt? Vinstmarginalen var på 23 % 2021 och 30 % 2022, trots stort tapp i marginalen i Q4.

Problemet nu är ju inte att de bränt massa pengar på att försöka växa snabbt utan att de är extremt beroende av annonsintäkter och det från en enda marknad, Indien. När nu ingen tycks vilja annonsera där så faller Truecallers lönsamhet ihop och det spelar ingen roll att de ökar antalet användare.

Truecaller är väl snarare ett exempel på riskerna med bolag som har så stor del av sin verksamhet i ett enda land. Och riskerna med bolag där intäkterna är så bereonde av andra faktorer än produkten de levererar.
Citera
2023-02-22, 14:04
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Fast Truecaller har ju växt OCH varit väldigt lönsamt under ett par år nu så det är väl inget bra exempel på ett bolag som bara fokuserat på tillväxt? Vinstmarginalen var på 23 % 2021 och 30 % 2022, trots stort tapp i marginalen i Q4.

Problemet nu är ju inte att de bränt massa pengar på att försöka växa snabbt utan att de är extremt beroende av annonsintäkter och det från en enda marknad, Indien. När nu ingen tycks vilja annonsera där så faller Truecallers lönsamhet ihop och det spelar ingen roll att de ökar antalet användare.

Truecaller är väl snarare ett exempel på riskerna med bolag som har så stor del av sin verksamhet i ett enda land. Och riskerna med bolag där intäkterna är så bereonde av andra faktorer än produkten de levererar.

Jäpp, fel av mig att de aldrig gått med vinst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in