2023-02-15, 00:00
Moderator
HelgeBuks avatar
Jobbat på ett bolag som köptes av Storskogen. Vi fick ett "fint" erbjudande i samband med noteringen, att köpa för 50 kr/aktie hade jag för mig, men det kanske var 45.

Minsta post 1000 aktier...

Ingen av mina kollegor nappade vad jag vet, och inte jag heller.

Så vitt jag märkte var de väldigt "hands off" och det är nog bra. Dock blev det en del krav på ändringar gällande ekonomiska rapporteringen och sånt, men inget som drabbade folk utanför ekonomiavdelningen.

Som bolag tror jag inte det är nåt fel att samla på sig många små lönsamma bolag. Många bäckar små ni vet. Men värderingen var nog galen från start.
Citera
2023-02-15, 01:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jobbat på ett bolag som köptes av Storskogen. Vi fick ett "fint" erbjudande i samband med noteringen, att köpa för 50 kr/aktie hade jag för mig, men det kanske var 45.

Så vitt jag märkte var de väldigt "hands off" och det är nog bra. Dock blev det en del krav på ändringar gällande ekonomiska rapporteringen och sånt, men inget som drabbade folk utanför ekonomiavdelningen.

Som bolag tror jag inte det är nåt fel att samla på sig många små lönsamma bolag. Många bäckar små ni vet. Men värderingen var nog galen från start.

Exakt. Storskogen verkar ha landat fint nu.

Goda nyheter: Höjd utdelning samt säkrare kassaflöden och mindre skuld.
https://www.privataaffarer.se/storskogen-skuldsituation-kassaflode-i-fokus-4-kv-analyser-1676377040
Citera
2023-02-15, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Goda nyheter: Höjd utdelning samt säkrare kassaflöden och mindre skuld.
https://www.privataaffarer.se/storskogen-skuldsituation-kassaflode-i-fokus-4-kv-analyser-1676377040
...analytikerestimat inför rapporten som kommer på torsdag. Det finns säkert en god chans att Storskogen levererar en rappport som kommer in under förväntningarna då skräpbolag brukar föbli skräp. Så jag hade inte utropat "goda nyheter" i förskott.
Citera
2023-02-15, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
...analytikerestimat inför rapporten som kommer på torsdag. Det finns säkert en god chans att Storskogen levererar en rappport som kommer in under förväntningarna då skräpbolag brukar föbli skräp. Så jag hade inte utropat "goda nyheter" i förskott.
Nej skräpbolag är det inte. Fina många gånger sedan generationer familjeägda bolag med väl etablerad kundkrets. Läs på vet jag!
Senast redigerad av Truefighter 2023-02-15 kl. 06:16.
Citera
2023-02-15, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Exakt så! Att de flesta är lönsamma från start spelar så klart en stor roll i bedömningen av Storskogen. Nu kan de dessutom få fördelar av en större koncern och synergier. Ja värderingen var allt för hög vid börs introduktionen men det var ett annat ränteläge då och börsyra.
Citera
2023-02-15, 09:07
Avslutad
Har sålt Storskogen nu.
Jag köper igen senare. Inväntar tills fallet har landat lite.

Sedan är jag lite orolig för rapporten imorgon. Trots att den kanske kommer visa fina siffror, så finns det risk att det blir exakt som förra gången också

Syns nästa dag!
Citera
2023-02-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nej skräpbolag är det inte. Fina många gånger sedan generationer familjeägda bolag med väl etablerad kundkrets. Läs på vet jag!
Jag är påläst därför har jag, till skillnad från dig, undvikit att äga och göra förlust i detta bolaget. Men du kanske är nöjd med ditt facit i Storskogen?

2021-10-21 (Aktiekurs: 39,50 kr):
Citat:
Jag tror nog på Storskogen på lite längre sikt. Om man ser på vilka fonder som gått in där, så ser man att de har stort förtroende och det kan väll vara en fingervisning. Jag har varit lite tveksam själv men köper nu och hoppas på lite mer bottenfiske till billigare pris. Det lär nog inte bli en raket i närtid kanske? Men för den tålmodigt så.
Raket blev det ju men tyvärr neråt. Men du har ju fått chans att bottenfiska många gånger om iaf.

2022-04-02 (Aktiekurs: 22,61 kr):
Citat:
Ja det är ju lite osäkert. Ska bli spännande och se var det bär iväg! Men tror mycket på Storskogen rent fundamentalt.
Hint, det bar iväg fortsatt neråt.

2022-06-01 (Aktiekurs: 17,435 kr):
Citat:
Jag har gått in men är försiktig och lär öka på men snarare månadsvis då den eventuellt inte nått en botten ännu.
Här får man ge dig rätt. Den hade inte nått botten.

Sen är inte alla bolag i Storskogen skräp förstås. Det vore ju otroligt om man bland alla triljoner bolag man köpt på sig inte lyckats köpa några kvalitetsbolag också. Problemet är att Storskogens affärsmodell är dålig där man till hög belåning fokuserat på kvantitet framför kvalitet och tanken tycks ha varit att det inte spelar så stor roll vad man köper för bolag och betalar för dem, för så länge det hamnar under ett noterat bolag så kommer det värderas upp.

Dessutom tycks ju många bolag som Storskogen köpt börjat prestera sämre efter Storskogens intåg vilket AFVs granskning i somras visade. Sen kan man spekulera i om det beror på dålig DD av Storskogen eller på att tidigare ägare/entreprenörer helt enkelt tappar motivationen att prestera på topp när de sålt och inte längre är deras egna bolag.
Citera
2023-02-15, 11:54
Medlem
Citat:
Jag är påläst därför har jag, till skillnad från dig, undvikit att äga och göra förlust i detta bolaget. Men du kanske är nöjd med ditt facit i Storskogen?

Raket blev det ju men tyvärr neråt. Men du har ju fått chans att bottenfiska många gånger om iaf.

Sen är inte alla bolag i Storskogen skräp förstås. Det vore ju otroligt om man bland alla triljoner bolag man köpt på sig inte lyckats köpa några kvalitetsbolag också. Problemet är att Storskogens affärsmodell är dålig där man till hög belåning fokuserat på kvantitet framför kvalitet och tanken tycks ha varit att det inte spelar så stor roll vad man köper för bolag och betalar för dem, för så länge det hamnar under ett noterat bolag så kommer det värderas upp.

Dessutom tycks ju många bolag som Storskogen köpt börjat prestera sämre efter Storskogens intåg vilket AFVs granskning i somras visade. Sen kan man spekulera i om det beror på dålig DD av Storskogen eller på att tidigare ägare/entreprenörer helt enkelt tappar motivationen att prestera på topp när de sålt och inte längre är deras egna bolag.
Lätt att kolla i backspegeln kanske?
Vi får se var det bär helt enkelt men Investor är en betydligt tryggare placering.
Citera
2023-02-16, 07:20
Medlem
Citat:

Kanon fin rapport från Storskogen som slog alla förväntningar! Detta var kul att läsa och vilken revansch för bolaget!

Citat!
Förvärvskonglomeratet Storskogen redovisar en betydligt högre nettoomsättning och rörelsevinst under det fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Styrelsen föreslår höjd utdelning till 0,08 kronor per aktie (0,07).

Omsättningen steg till 9 836 miljoner kronor (6 039).

Justerat ebita-resultat blev 927 miljoner kronor (542).

Rörelseresultatet blev 792 miljoner kronor (426), med en rörelsemarginal på 8,1 procent (7,1).

Resultatet efter skatt blev 417 miljoner kronor (251), och per aktie 0,22 kronor (0,13).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 1 272 miljoner kronor (699).

Storskogen, Mkr
Q4-2022
Q4-2021
Förändring

Nettoomsättning
9 836
6 039
62,9%

EBITA, justerat
927
542
71,0%

EBITA-marginal, justerat
9,4%
9,0%

Rörelseresultat
792
426
85,9%

Rörelsemarginal
8,1%
7,1%

Nettoresultat
417
251
66,1%

Resultat per aktie, kronor
0,22
0,13
69,2%

Kassaflöde från löpande verksamhet
1 272
699
82,0%

Utdelning per aktie, kronor
0,08
0,07
14,3%

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se
Senast redigerad av Truefighter 2023-02-16 kl. 07:47.
Citera
2023-02-16, 08:51
Avslutad
Vad tror ni? Storköp i Storskogen?
Jag avvaktar.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2023-02-16 kl. 09:37.
Citera
2023-02-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad tror ni? Storköp i Storskogen?
Jag avvaktar.

Jag avaktar också med att sätta in pengar. Börsen verkar inte vara imponerad av kvartalsrapporter oavsett hur bra dom är på sistone känns det som så tror kursen kommer falla tillbaka, kan vara värt att sätta in då för min del.
Citera
2023-02-16, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Jag avaktar också med att sätta in pengar. Börsen verkar inte vara imponerad av kvartalsrapporter oavsett hur bra dom är på sistone känns det som så tror kursen kommer falla tillbaka, kan vara värt att sätta in då för min del.

Jag tror det är lugnt nu. Den har nått sin botten. Avslutningsvis kommer aktien att sluta på ca 10% plus idag.

Det verkar finnas bra potential i aktien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in