2022-05-25, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustcallmeCary
Ja, aktien har onekligen en del kvar att lev upp till. Jag har gått in en del, fast aktien kan nog ev sjunka ytterligare lite till vid dåliga nyheter, många renodlingsprofeter (Gardell m fl) ogillar ju dessa typ av bolag oavsett vad de gör. Jag kommer personligen köpa mer fast jag köper å andra sidan inte på spekulation (kort sikt) utan på relativt lång sikt, med bolagets storlek och riskspridningen så känner jag mig inte bekymrad i perspektiv av 1-3år.
Nej även jag tror på bolaget rent fundamentalt men att fånga fallande knivar är något jag gör väldigt sällan. Som sagt börsen har alltid rätt även fast den har fel. Nej jag föredrar nog att se någon typ av stabilitet innan jag agerar. Det man kan hoppas på är väll en fin ny riktkurs eller PM osv. Nå vi får väl se för det kliar ju i köp fingret hur som helst!
Senast redigerad av Truefighter 2022-05-25 kl. 07:32.
Citera
2022-06-01, 13:56
Medlem
JustcallmeCarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nej även jag tror på bolaget rent fundamentalt men att fånga fallande knivar är något jag gör väldigt sällan. Som sagt börsen har alltid rätt även fast den har fel. Nej jag föredrar nog att se någon typ av stabilitet innan jag agerar. Det man kan hoppas på är väll en fin ny riktkurs eller PM osv. Nå vi får väl se för det kliar ju i köp fingret hur som helst!

Det är ju ett slags alternativ till att fondspara, Storskogen är ju en aktie som köper välmående bolag i olika branscher och i sådan takt och volymer att en och annan missbedömning äts upp i helheten, det är ju iaf i min mening inte en helt korkad idé.
De som gör bolagsanalyserna är därtill riktigt vassa personer, samt bolagen man köper upp har en historik av fina uppvisade siffror över många år. De är också kraftigt uppbackade av flera tunga finansiella aktörer som var delaktiga i deras introduktion (de har iof lyst lite med sin frånvaro nu kan jag tycka), men de ser gärna även i eget syfte (facit lyckade introduktioner) om inte annat, att deras bolag över tid utvecklas bra.
Jag har väldigt svårt att se hur detta bygge skulle kunna misslyckas i det långa loppet. Jag tror nog att aktien kan gå lite kräftgång innan den sätter sig ordentligt, iom att de är nya haft lite hög svansföring och lite väl hög initial värdering.
Nåväl Storskogen är inte till för alla, men det passar min investeringsfilosofi alldeles utmärkt.
Citera
2022-06-01, 14:41
Medlem
Citat:
Det är ju ett slags alternativ till att fondspara, Storskogen är ju en aktie som köper välmående bolag i olika branscher och i sådan takt och volymer att en och annan missbedömning äts upp i helheten, det är ju iaf i min mening inte en helt korkad idé.
De som gör bolagsanalyserna är därtill riktigt vassa personer, samt bolagen man köper upp har en historik av fina uppvisade siffror över många år. De är också kraftigt uppbackade av flera tunga finansiella aktörer som var delaktiga i deras introduktion (de har iof lyst lite med sin frånvaro nu kan jag tycka), men de ser gärna även i eget syfte (facit lyckade introduktioner) om inte annat, att deras bolag över tid utvecklas bra.
Jag har väldigt svårt att se hur detta bygge skulle kunna misslyckas i det långa loppet. Jag tror nog att aktien kan gå lite kräftgång innan den sätter sig ordentligt, iom att de är nya haft lite hög svansföring och lite väl hög initial värdering.
Nåväl Storskogen är inte till för alla, men det passar min investeringsfilosofi alldeles utmärkt.
Jag håller helt med dig. Klart att den rådande makro situationen inte hjälper till heller. DI tyckte den var alldeles för dyr vid introduktionen och jag läste en notis som löd ungefär som frågeställningen "Varför ska ett bolag få en högre värdering bara för att de blir noterade?"
Nåväl nu har aktien sjunkit rejält från noteringen. Jag har gått in men är försiktig och lär öka på men snarare månadsvis då den eventuellt inte nått en botten ännu. Ja det är en fin ägarlista med större fonder bla. Långsiktigt tror jag mer på aktien. Nu har jag andra spelare med i portföljen som BlackRock, Ratos och Investor mfl. fast det är spännande att få vara med på resan vad gäller Storskogen.
Senast redigerad av Truefighter 2022-06-01 kl. 15:21.
Citera
2022-06-01, 15:35
Medlem
Citat:
Det är ju ett slags alternativ till att fondspara...

Och den filosofin är att förlora pengar?

Storskogens affärsidé kanske funkade ok när det var gratis att låna pengar och allt som togs till noterad miljö värderades upp X gånger. Nu är läget ett annat och att låna upp kapital (eller printa nya aktier) för att köpa Bosses Grävmaskiner eller Ninas Dansskola belönas inte längre med hög uppvärdering bara för att de klumpas ihop med femtielva andra bolag av liknande karaktär (utan någon röd tråd eller några synergier) i ett börsnoterat bolag.

Investmentbolag som är aktiva ägare i bolagen kan jag se skapar värde (speciellt om de kan handlas till rabatt). Konglomerat/serieförvärvare som verkar inom en nischad sektor där man har expertis och kan uppnå synergier kan jag också se skapar värde. Storskogen (eller Snårskogen™) ser jag däremot inte vad de skapar för värde.

Är det en fond man vill investera i så är det ju bättre att investera i en fond så slipper man alla potentiella problem som döljer sig i detta bolaget och får betydligt lägre risk. I övrigt håller jag med Bråse https://www.di.se/analys/noll-i-vinsttillvaxt-och-storskogens-stora-utmaning-vantar/

Citat:
Få bolag är mer reflexiva till sin karaktär än serieförvärvare. En hög aktiekurs innebär möjligheter att på ett effektivt sätt ta in pengar, eller betala för verksamheter. Med en pressad aktie blir ekvationen svårare och magin försvinner när en kompott av myggmedel, dansskolor, målarfirmor och äventyr i Singapore inte längre värderas 5 gånger över vad de är värda var för sig.

Den stora värdemätaren för Storskogen ligger fortfarande framför oss: hur väl kommer bolagsbygget kunna hantera en tämligen sannolik recession? Finns det styrning av det myller av verksamheten vd Daniel Kaplan och Storskogen på kort tid förvärvat under senaste åren? Kommer det att gå att driva igenom nödvändiga åtgärder på bred front?
Citera
2022-06-01, 15:40
Medlem
JustcallmeCarys avatar
Citat:
Jag håller helt med dig. Klart att den rådande makro situationen inte hjälper till heller. DI tyckte den var alldeles för dyr vid introduktionen och jag läste en notis som löd ungefär som frågeställningen "Varför ska ett bolag få en högre värdering bara för att de blir noterade?"
Nåväl nu har aktien sjunkit rejält från noteringen. Jag har gått in men är försiktig och lär öka på men snarare månadsvis då den eventuellt inte nått en botten ännu. Ja det är en fin ägarlista med större fonder bla. Långsiktigt tror jag mer på aktien. Nu har jag andra spelare med i portföljen som BlackRock, Ratos och Investor mfl. fast det är spännande att få vara med på resan vad gäller Storskogen.

Ja, det låter ju klokt, mer safe heaven bolag. Tycker att den står lågt nu, och rätt mkt in prisat, fast med de tre RRR bakom hörnet och med en ev. återkommande pandemi så kan ju allt förstås hända.
Citera
2022-06-01, 16:10
Medlem
JustcallmeCarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Och den filosofin är att förlora pengar?

Storskogens affärsidé kanske funkade ok när det var gratis att låna pengar och allt som togs till noterad miljö värderades upp X gånger. Nu är läget ett annat och att låna upp kapital (eller printa nya aktier) för att köpa Bosses Grävmaskiner eller Ninas Dansskola belönas inte längre med hög uppvärdering bara för att de klumpas ihop med femtielva andra bolag av liknande karaktär (utan någon röd tråd eller några synergier) i ett börsnoterat bolag.

Investmentbolag som är aktiva ägare i bolagen kan jag se skapar värde (speciellt om de kan handlas till rabatt). Konglomerat/serieförvärvare som verkar inom en nischad sektor där man har expertis och kan uppnå synergier kan jag också se skapar värde. Storskogen (eller Snårskogen™) ser jag däremot inte vad de skapar för värde.

Är det en fond man vill investera i så är det ju bättre att investera i en fond så slipper man alla potentiella problem som döljer sig i detta bolaget och får betydligt lägre risk. I övrigt håller jag med Bråse https://www.di.se/analys/noll-i-vinsttillvaxt-och-storskogens-stora-utmaning-vantar/

Visst finns det utmaningar att anta, och jag håller med om att den initiala värderingen var för hög. Resten kvarstår ju egentligen att bevisa. Att klassiskt klumpa ihop bolag och skapa synergier med exempelvis gemensamma ek- förs- avdelningar, stordrift, dra ner personal, lägre inköpspriser (volymer) m m är ju ett kort de inte aviserat men det skulle de lätt kunna spela framgent om det skulle bli nödvändigt och/eller önskvärt. Visst spretar det en hel del, fast med alla dessa bolag lär det finnas fler gemensamma nämnare än lönsam historik. Nåväl, time will tell.
Citera
2022-06-18, 03:37
Medlem
Citat:
Ja, aktien har onekligen en del kvar att lev upp till. Jag har gått in en del, fast aktien kan nog ev sjunka ytterligare lite till vid dåliga nyheter, många renodlingsprofeter (Gardell m fl) ogillar ju dessa typ av bolag oavsett vad de gör. Jag kommer personligen köpa mer fast jag köper å andra sidan inte på spekulation (kort sikt) utan på relativt lång sikt, med bolagets storlek och riskspridningen så känner jag mig inte bekymrad i perspektiv av 1-3år.
Jo jag har köpt in mig lite igen. De har ändå fina bolag.
Senast redigerad av Truefighter 2022-06-18 kl. 03:59.
Citera
2022-06-20, 14:30
Medlem
JustcallmeCarys avatar
Citat:
Jo jag har köpt in mig lite igen. De har ändå fina bolag.

Jag håller med, "Simply wall street" anger fair value för Storskogen till 51,94 (Share price v/s Fair Value), alltså 67,3% undervalued mot dagens kurs.
Citera
2022-06-21, 19:33
Medlem
Citat:
Jag håller med, "Simply wall street" anger fair value för Storskogen till 51,94 (Share price v/s Fair Value), alltså 67,3% undervalued mot dagens kurs.
Jaså ja! Inte dåligt det inte.
Citera
2022-07-14, 23:32
Medlem
AFV har gjort ett digert jobb och granskat 350 årsredovisningar av Storskogens förvärvade bolag. Kort sammanfattat visar de på att många av bolagen som Storskogen förvärvat går sämre idag än innan de blev uppköpta och att det finns ett märkligt hål på 300 mkr på sista raden för 2021. AFV tecknar heller ingen ljus framtid för Storskogen. Intressant läsning om man av någon anledning överväger att skicka in sina surt förvärvade pengar i denna förvärvshärva till bolag:

https://www.affarsvarlden.se/analys/visset-facit-for-storskogen

(Aktien fortsatte för övrigt neråt med -8,42 % idag...)

Citat:
Ursprungligen postat av Ashinto
Lockupen tar slut i början på nästa vecka. Igår gick jag in i aktien. Känns inte som att den kan falla så mycket mer.
Säker på det (1 april dagen före ovan postades så stod Storskogen i 22,61. Idag stängde den på 13,48).
Senast redigerad av bzo 2022-07-14 kl. 23:41.
Citera
2022-07-19, 18:38
Medlem
Ni som fortf äger storskogen, vad ser ni i den aktien?
Citera
2022-07-22, 11:35
Medlem
Affärsvärlden målar upp en dyster bild för Storskogens framtid. Jag avvaktar med köp tills bilden har klarnat och kursen bottnat. Annars är det ett spännande AB med alla bolag i portföljen. Jag följer Storskogen tillsvidare.

Citat.
Affärsvärlden har gjort en omfattande analys av förvärvskonglomeratet Storskogens dotterbolag. Man har tittat på hur dotterbolagen utvecklats efter att Storskogen klivit in som ny ägare. Slutsatsen är att de flesta av bolagen har gått klart sämre.

Bland annat pekar Afv på att rörelseresultatet har minskat för 30 av 46 dotterbolagen jämfört med året innan förvärv. Medianen ligger på -19 procent.

En dyster bild målas också upp om man jämför årets rörelseresultat för dotterbolagen jämfört med samma år som de köptes upp av Storskogen. Då blir resultatnedgången -8 procent som median.

Afv har varit i kontakt med Storskogens vd Daniel Kaplan avseende analysen, och fått svaret att det inte går att använda sig av historisk data då mycket ändras i samband med att Storskogen förvärvar ett bolag. Han pekar på en rad faktor som gör att siffrorna blir missvisande, bland annat ändrade redovisningsstandarder, marknadsanpassade löner, av Storskogen påförd ”management fee”, försäljning av fastigheter och/eller marknadsmässiga hyror och strukturförändringar mellan dotterbolag.

Afv:s egna bedömning är att verkligheten kommer att hinna ikapp Storskogen så småningom. Man tror att detta kan ske kanske redan snart eller inom ett till två år. Hursomhelst tror affärstidningen att Storskogen kommer få bemöta bland annat “en gräsbrand av små och stora operationella problem” samt en strejk från lånemarknaden om att till vettiga räntor utöka bolagets redan höga belåning.

Analysen publicerades under torsdagseftermiddagen och satte press på Storskogens aktie som också fortsätter att falla med 4,5 procent idag.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se
Senast redigerad av Truefighter 2022-07-22 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in