2021-10-01, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Blir det hög inflation så äts ju lånen upp av den, som skedde på 70-talet. Att köpa guld är ingen dum ide. (Det finns inget annat än fysiskt guld, för kännedom) :-)

Men skulle vårt bolån påverkas på något sätt? Blir vårt boende dyrare eller blir det samma summa? Kan banken kräva in hela beloppet vid en sådan situation?

Vid denna hypotetiska inflation så utgår jag ifrån att jag står utan jobb ändå iofs.

Men säg att man har köpt på sig guld och detta faktiskt inträffar, är idéen då att även guldet ökat i värde och kan användas som betalmedel? Man kan väl knappast gå till Ica och betala med en guldklimp 😄

Försöker inte vara dryg, vill bara förstå så man kan göra sitt bästa för att säkra upp lite.

Någon som förövrigt vet någon hemsida/företag där man kan köpa guld?
Citera
2021-10-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Nej, det gjorde han inte. Hade han använt ordet "enda" så hade du haft rätt, men han sa "bara".
Om någon säger exempelvis "bara dieselbilar står för hälften av utsläppen" så innebär det inte att det bara är dieselbilar som genererar utsläpp. Säger man "bara USA har över 100% i statskuld" så menar man att USA, utan hjälp, har över 100% i statskuld. Man menar inte att det bara är USA som har statsskuld eller att dom är dom enda över 100%.

Ja meningen kan feltolkas, och det gjorde du. Grattis, släpp det nu, alla andra förstod.

Då får du läxa upp SA och SAOL.....

https://svenska.se/saol/?id=0183324

"ENDAST" "BLOTT"

Frågor?
Citera
2021-10-01, 15:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Och nu kommer snart också beskedet att inflationen är "tillfällig", och att RB håller styrräntan på noll ända till 2025.

Sedan ökar inflationen ännu mer, varvid RB tror att det är tillfälligt, håller räntan låg osv.

Rinse and repeat. Snart är Svensson utfattig.

Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Grejen är att de kan inte höja räntorna. Det kommer bara fortsätta tills dess det blir samhällshotande.

Det är först när obligationerna(TBonds) faller, då blir de tvungna att ändra sig.

Det stämmer antagligen.
Det går helt enkelt inte att höja räntorna.
Citera
2021-10-01, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Vilket himla överskott? USA går ju back så att utav 3 dollar av statsbudgeten, så är 2 lånade. Hur länge tror du det fungerar? Precis så lång tid som de kan trycka TBonds utan att de kollapsar. När detta sker så är det kört.
Ja, och därför säger jag att USA och Sverige och egentligen hela världspolitiken står inför en kollaps som kan bli extremt svårlöst. Överskottet jag snackar om är överskott i krediter, vilket i praktiken är IOU:s. Någon reell tillväxt har inte Västvärlden upplevt sen 70-80-talet utan det som växt är krediterna.

Underskott skapar dock inte kapitalismen utan tvärtom skapar kapitalismen tillväxt. Problemet är bara att vi en gång nådde en punkt där tillväxten förvanlades från att vara en reell tillväxt till en tillväxt på lånade pengar (pengar som inte finns).
Citera
2021-10-01, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster

"ENDAST" "BLOTT"

Frågor?

Nej. Går man slaviskt efter betydelsen i en ordbok så kommer det att bli missförstånd och i princip omöjligt att föra en vuxen diskussion, vilket du tydligt visat här och nu. Inga frågor, det är rätt självklart.
Alla förstod utom du, men visst, vi kan tjafsa om det ett tag till om det får dig att må bättre.
Citera
2021-10-01, 15:31
Medlem
Citat:

"ENDAST" "BLOTT"

Frågor?

Bara/endast/blott tanken på skulderna gjorde mig livrädd.

Man kunde förstå meningen av sammanhanget även om den kunde feltolkas vilket du gjorde.
Citera
2021-10-01, 15:31
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det stämmer antagligen.
Det går helt enkelt inte att höja räntorna.
Exakt. Skulle de höja till 4% så går hela USA budget åt till att betala räntor. Smaka på den. Systemet är så rökt så man fattar inte.
Citera
2021-10-01, 15:34
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Ja, och därför säger jag att USA och Sverige och egentligen hela världspolitiken står inför en kollaps som kan bli extremt svårlöst. Överskottet jag snackar om är överskott i krediter, vilket i praktiken är IOU:s. Någon reell tillväxt har inte Västvärlden upplevt sen 70-80-talet utan det som växt är krediterna.

Underskott skapar dock inte kapitalismen utan tvärtom skapar kapitalismen tillväxt. Problemet är bara att vi en gång nådde en punkt där tillväxten förvanlades från att vara en reell tillväxt till en tillväxt på lånade pengar (pengar som inte finns).
Ok då är jag med och håller med.

Sedan vet jag väldigt lite om länder som Pakistan och Indien, vad man skall kalla de länderna. Men vad jag vet så skenar inflationen något helt fantastiskt där nu. Så det verkar ju vara mer eller mindre världstäckande detta.
Citera
2021-10-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Håller inte med - deflation är bättre - köp inte idag (så sa i alla fall RumpNisse trots 25% moms).
Köp inte idag - köp i morgon då blir det billigare - spara tills i morgon - billigare sen då kan även
de fattiga köpa.

Men har inte frukt o grönsaker gått upp som fan - Färska fikon 10 kr/st - blodgrape 10 kr/st
mm mm

Deflation är verkligen inte att föredra. Fin ekonomi du har när kapitalet inte får arbeta.
Citera
2021-10-01, 16:21
Medlem
Citat:
"Ja, bara USA har en statsskuld på över 100% och Sverige har en av Europas högsta skuldkvot."

Vad menades då med denna mening? Kan du skriva om den så jag förstår?

Ja, bara Usa på egen hand (utan att någon annan tas med i beräkningen) har en statsskuld och Sverige varven av Europas högsta skuldkvot (detta andra stycke gjorde att man kunde förstå det underförstådda d.v.s. att "bara" inte betydde endast i egenskap av "endast Usa har en sådan skuld".
Citera
2021-10-01, 16:23
Medlem
De senaste månaderna har ju ökningen varit enorm i bensin, diesel, el, vissa matpriser....det mesta är skatt..kanske faller det tillbaka snabbt men att höja räntan kommer inte att ske det är för sent för det och skulle skapa en gigantisk påverkan på det mesta...lite av ett moment 22...
Citera
2021-10-01, 16:43
Medlem
mjohan84s avatar
Inte en chans att man kan höja räntan i Sverige.. skulle räntan gå upp till typ 6 procent så lär hela landet kursa med tanke på folks belåningsgrad

Räkna ut typ vad det kostar att låna 4 miljoner på 1.5 procent och jämför med 6 procent så inser ni nog att det är omöjligt

Från 60 000 till 240 000 per år bara i räntor lär knäcka de flesta och göra Sverige till ett u-land
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in