2021-10-01, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Jag vet inte om det här är en höger/vänster grej och jag är väl inte så intresserad heller.

Men Karl Marx förutsade väl detta tror jag? Till och med att de röda skulle arbeta för att det skulle ske.

Därefter skulle jorden bli röd.

Bibeln förutsäger samma sak, men ur askan där skall ett skräckvälde utvecklas.

I vilket fall som helst så är systemet kört nu. När TBondsen faller, så kan precis vad som helst hända. Det är bara att se på vilka störningar vi fått i leveranser under corona, en sådan liten grej. Tänk vad som händer när Tbondsen faller.
Nej nej, det stämmer visserligen. Problemet med kapitalismen är dock inte underskott utan överskott, och det ser vi inte minst nu under den här lånebubblan.
Citera
2021-10-01, 14:38
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Nej nej, det stämmer visserligen. Problemet med kapitalismen är dock inte underskott utan överskott, och det ser vi inte minst nu under den här lånebubblan.
Vilket himla överskott? USA går ju back så att utav 3 dollar av statsbudgeten, så är 2 lånade. Hur länge tror du det fungerar? Precis så lång tid som de kan trycka TBonds utan att de kollapsar. När detta sker så är det kört.
Citera
2021-10-01, 14:43
Visst kan bostadspriserna sjunka - men att vi ska få se 90-talet i repris är väldigt osannolikt.
Dom höga byggkostnaderna kommer inte sjunka med ökad inflation - tvärtom. Du kan inte bygga en villa billigare än 4-5 miljoner om du ska ha något vettigt inklusive infrastruktur, anslutningar, markarbeten etc.
Och då är det inte konstigt att standardvillan ligger runt 4-7 miljoner i Sverige.
Citera
2021-10-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Har jag sagt något annat?

Personen du hyllade sade USA är det enda land som har en statsskuld över 100%. Vilket inte stämmer. Därför ifrågasatte jag din hyllning.

Nej det sade han inte.

"Det är dyrt att gå på nattklubb. Bara garderoben kostar mer än hundra spänn"

Den andra meningen betyder inte att det inte finns annat på nattklubben som kostar mer än 100 kronor.
Citera
2021-10-01, 14:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag vet antagligen mer om Evergrande än dig.......................

Hela Kinas tillväxt? Vad fan tror du EU/US tillväxt bestått av de senaste typ 20 åren?

Jag orkar inte skriva en uppsats här. Men KINA är problemet.
Berätta om Evergrande, vilka inlägg skrev du i tråden? Jag är särskilt nyfiken på vilka de 244 företagen i väst är som lånat ut 2600 miljarder. Berätta också hur Evergrandes ekonomi ser ut om räntorna går upp 1%.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-01 kl. 14:55.
Citera
2021-10-01, 14:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Fast.. billigare och billigare.. då går ju ekonomin åt fel håll.. Allt blir dyrare över tid, det går inte att undvika när ekonomin växer, och det är därför som riksbankens inflationsmål är 2%.
Det är bra med inflation men kan vara skadligt om den blir för hög.
Det som är skadligt är om räntorna är noll. Dvs det kostar ingenting att köpa vad-som-helst. I normala fall följer räntor och inflation varann, så det ska inte finnas en motsättning här. Men just nu är världens ekonomi sjukt illa fungerande och något annat än inflation påverkar räntorna. Vilket inte är hållbart på sikt.
Citera
2021-10-01, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Berätta om Evergrande, vilka inlägg skrev du i tråden? Jag är särskilt nyfiken på vilka de 244 företagen i väst är som lånat ut 2600 miljarder. Berätta också hur Evergrandes ekonomi ser ut om räntorna går upp 1%.

Det finns publika listor vilka som är tungt investerade i Evergrande.

En av de mest investerade är en bank som börjar på "Rxxxx".

Du kan väl berätta vad "Rxxxx..." syftar på?
Citera
2021-10-01, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Nej det sade han inte.

Antingen är du riktigt korkad eller så försöker du trolla..

Tragiskt..

*Henrik* sade att USA var det enda land med en statsskuld över 100%. Vilket inte stämmer. Detta var ett ett inlägg du hyllade.

Men fortsätt trolla du!
Citera
2021-10-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Om du är något sånär insatt vet du att alla företag i Kina ägs av CCP.

Evergrandes framtid är i princip inte beroende av aktuell ränta. Beslutet hur Evergrande kommer hanteras ligger hos CCP.

CCP har redan aviserat att investerare i väst får stå för merparten av förlusterna.

Och nej. Jag har inte skrivit i Evergrande-tråden då det känns onödigt med tanke på att alla beslut ändå till 100% ligger hos CCP.

Mer frågor?
Senast redigerad av shagmaster 2021-10-01 kl. 15:14.
Citera
2021-10-01, 15:10
Medlem
Jag har en fundering som ni kanske kan svara på.

Vi håller på att bygga hus och det ska vara klart i november. Om det blir hög inflation är det då bättre att ha betalat av så mycket av lånen som möjligt eller att ha pengar på banken? Eller ska man köpa fysiskt guld som en del verkar förespråka?
Citera
2021-10-01, 15:17
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Jag har en fundering som ni kanske kan svara på.

Vi håller på att bygga hus och det ska vara klart i november. Om det blir hög inflation är det då bättre att ha betalat av så mycket av lånen som möjligt eller att ha pengar på banken? Eller ska man köpa fysiskt guld som en del verkar förespråka?

Blir det hög inflation så äts ju lånen upp av den, som skedde på 70-talet. Att köpa guld är ingen dum ide. (Det finns inget annat än fysiskt guld, för kännedom) :-)
Citera
2021-10-01, 15:19
Medlem
Citat:
Antingen är du riktigt korkad eller så försöker du trolla..

Tragiskt..

*Henrik* sade att USA var det enda land med en statsskuld över 100%. Vilket inte stämmer. Detta var ett ett inlägg du hyllade.

Men fortsätt trolla du!

Nej, det gjorde han inte. Hade han använt ordet "enda" så hade du haft rätt, men han sa "bara".
Om någon säger exempelvis "bara dieselbilar står för hälften av utsläppen" så innebär det inte att det bara är dieselbilar som genererar utsläpp. Säger man "bara USA har över 100% i statskuld" så menar man att USA, utan hjälp, har över 100% i statskuld. Man menar inte att det bara är USA som har statsskuld eller att dom är dom enda över 100%.

Ja meningen kan feltolkas, och det gjorde du. Grattis, släpp det nu, alla andra förstod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in