2021-10-23, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du verkar inte acceptera de fria marknadskrafterna? Jag har misstänkt det hela tiden. Ditt mässande är slående likt kommunistiskt testuggande och förnekelse.

Fan babblar du om? Du är helt förvirrad och gör bort dig. Du hävdar att din son inte KAN plugga i Stockholm pga av bostadsbrist samtidigt som du kan köpa 50 kvm åt honom utan problem i Stockholms innerstad. Samma pengar som du lagt på en bostad I Linköping.
Citera
2021-10-23, 11:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Noll svar som vanligt, bara mer frågor. "Det finns ingen brist" samtidigt som det är omöjligt att flytta till Stockholm utan 500.000 kr på banken. Min son fick välja att plugga i Linköping istället för på KTH eftersom det inte gick att hitta boende. Det kallas för Brist på bostäder. Linköpinghar ingen brist, Stockholm har brist.
1. Nej du fick svar. Det är bara att köpa en bostad då. Det svaret var för komplicerat för dig.

2. Sedan pekade jag på en logisk konsekvens av dina påståenden.
Eller vill du antyda att du inte har råd.
Och menar att det är brist på Ferrari för att du inte har råd att köpa en.

Så fort någon inte har råd att köpa något så är det således brist på den produkten. Är det ditt resonemang.

Men det springer du ju och gömmer dig för.

3. Du yrade tidigare om att 1.9 MESK var för mycket för en lägenhet åt sonen i Stockholm. Nu yrar du om att du köpt en lägenhet i Lkpg för 4 MSEK för att det är billigare där. Du försöker inte ens ha någon ordning i din fantasivärld.

4. Sedan efterfrågade jag en förklaring
Berätta hur du i det du skrev beaktat denna mening. Eller förstod du inte vad den betyder?
Vad nämndes det för bivillkor för att bygga ut produktionskapacitet, i den meningen?

Det ser ut som att du inte förstår att det finns tidskonstanter i marknadsekonomi. Dvs en fördröjning från ändrad relation mellan utbud/efterfrågan, tills producenter kan öka på produktionen.
Det är ganska trivial kunskap. Men folk som aldrig befunnit sig i näringslivet kan kanske leva utan att förstå det.
Citera
2021-10-23, 11:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Tokyo har inte brist på bostäder, antal Japaner minskar. Stockholm har brist på bostäder, antal svenskar ökar. Att inte känna till dessa fakta diskvalificerar dig för tråden.

Tänk att du aldrig reflekterat över att din egen lägenhet stigit från 1mkr till 5 mkr i värde (eller vad siffran nu är), samma period som din månadslön bara stigit från 15k till 30k (jag har inga stora tankar om din månadslön).
Byggs bostäder i japan också. Naturligtvis.
https://tradingeconomics.com/japan/housing-starts
Befintlig bestånd passar inte vad folk vill ha (och betala för). Bör gå att inse. Folk i bubbeltråden börjar ju närmast gråta när dom ser boendestandard från 60-talet. Det är inte människotjänlig bostad för dom. Men bubbelpratarna där fantiserar om 60-talspriser.
Citera
2021-10-23, 11:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Byggs bostäder i japan också. Naturligtvis.
https://tradingeconomics.com/japan/housing-starts
Befintlig bestånd passar inte vad folk vill ha (och betala för). Bör gå att inse. Folk i bubbeltråden börjar ju närmast gråta när dom ser boendestandard från 60-talet. Det är inte människotjänlig bostad för dom. Men bubbelpratarna där fantiserar om 60-talspriser.
Tråden heter "Inflationen slår rekord i Tyskland"
Citera
2021-10-23, 14:18
Bannlyst
Citat:
Inflationsfria "fram till nu" är underförstått.

USA tog stora lån för att rädda världen från nazisterna. Dessa lån åts upp av inflationen och det var väl ganska så rättvist. Men sedan 1990 äts inte längre lån upp av inflationen, vilket förklarar varför alla länder, och individer, blir mer och mer lånetyngda. Lånen för Japan och svensken är t.ex mycket större nu är vad USA hade direkt efter andra världskriget. Ett ganska intressant faktum som kommer att sluta i någon slags katastrof. Eller inflation.

Man tar inte lån som "äts upp". Det är inte möjligt att spendera pengar som en galning samtidigt som det är gratis. Det kräver arbete eller umbäranden för att betala av. Arbetar man inte tillräckligt blir andra lidande, vars välstånd man kan nalla på så pass att välståndet helt riskerar att försvinna. Som det gjorde i Tyskland före och efter nazisterna.

Alltså i princip säger jag inte mot dig. Inte helt och hållet då det inte är meningen heller.
Citera
2021-10-23, 14:29
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Man tar inte lån som "äts upp". Det är inte möjligt att spendera pengar som en galning samtidigt som det är gratis. Det kräver arbete eller umbäranden för att betala av. Arbetar man inte tillräckligt blir andra lidande, vars välstånd man kan nalla på så pass att välståndet helt riskerar att försvinna. Som det gjorde i Tyskland före och efter nazisterna.

Alltså i princip säger jag inte mot dig. Inte helt och hållet då det inte är meningen heller.
I Sverige var inflationen 10% under delar av 1970-talet, lånen åts upp. Den som köpte en villa 1970 blev i princip lånefri efter 10-15 år tack vare inflation och värdestegring på bostäder. Nu tar det 50 år.

Under hyperinflationen i Tyskland PÅ 1920-talet förlorade den sparsamma medelklassen alla sina besparingar och även en miljardär kunde till slut bara köpa ett frimärke. Den känslan var så fruktansvärd att man sedan frivilligt valde Hitler.
Citera
2021-10-23, 14:38
Bannlyst
Citat:
I Sverige var inflationen 10% under delar av 1970-talet, lånen åts upp. Den som köpte en villa 1970 blev i princip lånefri efter 10-15 år tack vare inflation och värdestegring på bostäder. Nu tar det 50 år.

Under hyperinflationen i Tyskland PÅ 1920-talet förlorade den sparsamma medelklassen alla sina besparingar och även en miljardär kunde till slut bara köpa ett frimärke. Den känslan var så fruktansvärd att man sedan frivilligt valde Hitler.

"Äts upp" är att någon annan än låntagaren betalar av. Inget "äts upp" dvs är gratis.
Citera
2021-10-23, 15:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
"Äts upp" är att någon annan än låntagaren betalar av. Inget "äts upp" dvs är gratis.
Ett lån 1963 på 100.000 kr, mina föräldrar lånade det och köpte en villa i Danderyd ett stort belopp på den tiden, är inte ens en årslön nu 60 år senare. Det lånet har ätits upp av inflationen.

På samma sätt åts USAs gigantiska statsskuld efter andra världskriget upp av inflationsåren 1945-55. Varje år blev lånet en lägre procent av USAs BNP och försvann till slut av sig självt med minimal amortering.
Citera
2021-10-23, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ett lån 1963 på 100.000 kr, mina föräldrar lånade det och köpte en villa i Danderyd ett stort belopp på den tiden, är inte ens en årslön nu 60 år senare. Det lånet har ätits upp av inflationen.

På samma sätt åts USAs gigantiska statsskuld efter andra världskriget upp av inflationsåren 1945-55. Varje år blev lånet en lägre procent av USAs BNP och försvann till slut av sig självt med minimal amortering.

Det där lånet på 100,000 amorterade dina föräldrar duktigt på och de betalade räntor på lånet. Precis som det ska vara. De fick inget gratis.

1960-talet fram till 1985 var en fantastiskt bra tid i svensk historia som kännetecknades av verklig tillväxt. Tacka räntorna och amorteringskulturen för det.

1945-55 i USAs historia var inte alls en höginflations-period vad jag vet. Var får du det ifrån?
Citera
2021-10-24, 08:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Högskatteländer i Europa bla. Sverige tappar mark i nästan alla parametrar och hade vi sänkt räntan hade det ännu värre ut.

https://www.breakit.se/artikel/15180/tino-sanandaji-nej-det-gar-inte-bra-for-sverige
Att svensk tillväxt är låg pga höga skatter är väl ingen hemlighet, den har varit låg sedan 70 talet.
Att hålla uppe tillväxten med hjälp av QE och låga räntor fungerar inte uppenbarligen.
Citera
2021-10-24, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att svensk tillväxt är låg pga höga skatter är väl ingen hemlighet, den har varit låg sedan 70 talet.
Att hålla uppe tillväxten med hjälp av QE och låga räntor fungerar inte uppenbarligen.

Jo fast vi såg en tydlig nedgång i den tillväxt vi faktiskt hade en bit in på 2000-talet. Sedan dess har vi varit tvungna att hålla räntan oerhört låg för att inte få deflation i princip.jag håller med om att vi inte lyckats hålla uppe tillväxten. Men frågan är vad som hänt om vi INTE tillämpat låga räntor. Jag är övertygad om att vi skulle fallit ordentligt ner i deflation.

Finns såklart flera anledningar men att vi har ökat befolkningen med 10% genom invandring av icke produktiva är en stor bov. BNP har stigit men inte BNP per capita.

Svenska företag har svårt att hävda sig internationellt. De företag som faktiskt lyckats bra, ofta inom IT, har knappt några anställda. Spotify mfl är inte Volvo eller Ericsson.
Citera
2021-10-24, 10:16
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
1945-55 i USAs historia var inte alls en höginflations-period vad jag vet. Var får du det ifrån?
Här är information.

https://www.theatlantic.com/business/archive/2012/11/the-long-story-of-us-debt-from-1790-to-2011-in-1-little-chart/265185/

https://www.businessinsider.com/inflation-since-1872-2015-4?r=US&IR=T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in