• 1
  • 2
2021-10-01, 02:12
Medlem
auruns avatar
När jag går på bättre restauranger kan jag ofta beställa bröd med sardeller/sardinel, som serveras i aluminiumburk. De är alltid extremt goda och salta. Jag undrar var jag kan köpa hem det i stället? Jag har testat allt på typ hemköp/ica (inte allt men ni fattar) men kommer inte ens i närheten i smak.

Vad serverar krogen? Var kan jag köpa riktigt jävla god och salt sardeller och sardiner på burk i butik? Märke?
Citera
2021-10-01, 06:04
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Knepig fråga… Kung Gustavs sardiner gillar jag fast det är tydligen inte sardiner utan skarpsill vilket är fisken man gör sardeller av. Så Kung Gustavs sardiner är väl egentligen sardeller?

Fråga på restaurangen nästa gång så lär du få svar.
Citera
2021-10-01, 07:59
Medlem
Med stor sannolikhet är det delikatessen "Acnhoas Nardin" du njutit av.

Har du en saluhall i närheten av där du bor kan du säkert köpa över disk där.
Citera
2021-10-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Knepig fråga… Kung Gustavs sardiner gillar jag fast det är tydligen inte sardiner utan skarpsill vilket är fisken man gör sardeller av. Så Kung Gustavs sardiner är väl egentligen sardeller?

Fråga på restaurangen nästa gång så lär du få svar.

Sardell är det svenska namnet på fisken ansjovis (vetenskapligt namn Engraulis encrasicholus) efter att den lagts in i en inläggning av vanligtvis vegetabilisk olja och koksalt. Inläggningen är vanlig runt Medelhavet och ibland tillsätts även kryddor, till exempel kapris.

Fransmännen kallar dem anchois, engelsmännen anchovies. I Sverige är inläggningen ibland benämnd "äkta ansjovis".

Sardeller är mycket salta och smakrika varför de passar utmärkt som sälta och smakgivare i olika maträtter, till exempel sallader, wienerschnitzel och såser.

Observera att sardeller inte ska förväxlas med den svenska inläggningen av skarpsill (vetenskapligt namn Sprattus sprattus) med sandelolja och kryddor, som förvillande nog går under handelsnamnet ansjovis (alltså ej fiskarten ansjovis).
Citera
2021-10-02, 00:16
Medlem
Bertil85s avatar
Du borde kunna ge skillnad på Svenska eller Italienska.
Lättast så. Du säger ansjovis ellet sardin för den svenska sorten fisk och sardeller för den italienska sorten.
Citera
2021-10-02, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Du borde kunna ge skillnad på Svenska eller Italienska.
Lättast så. Du säger ansjovis ellet sardin för den svenska sorten fisk och sardeller för den italienska sorten.

Inte alls.
Ansjovis heter acciuga på italienska.

Annars kan du bara läsa i tråden så vet du snart vad ansjovis, sardiner och sardeller är.

Så slipper du svara galet, menar jag.
Citera
2021-10-02, 15:17
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Inte alls.
Ansjovis heter acciuga på italienska.

Annars kan du bara läsa i tråden så vet du snart vad ansjovis, sardiner och sardeller är.

Så slipper du svara galet, menar jag.

Skriver och pratar svenska, vad är det du inte förstod?

Italienska är annorlunda du vet väll det...
Citera
2021-10-02, 15:25
Bannlyst
Citat:
Skriver och pratar svenska, vad är det du inte förstod?

Italienska är annorlunda du vet väll det...

Men sardeller är ju inte ”den italienska sorten”.
Citera
2021-10-02, 15:32
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Men sardeller är ju inte ”den italienska sorten”.

Jo på sätt och vis, den kallas på "svenska" sardeller, dessa som i mataruhandeln kallas sardeller är från Italien.

Går du in i en svensk matvarubutik så hittar du ansjovis och sardiner. Detta är skarpsill. Från Sverige.

Köper du sardeller ifrån en matbutik i Sverige och det är den italienska fisken du köper, kallas dem sardeller.
Citera
2021-10-02, 16:13
Bannlyst
Citat:
Jo på sätt och vis, den kallas på "svenska" sardeller, dessa som i mataruhandeln kallas sardeller är från Italien.

Går du in i en svensk matvarubutik så hittar du ansjovis och sardiner. Detta är skarpsill. Från Sverige.

Köper du sardeller ifrån en matbutik i Sverige och det är den italienska fisken du köper, kallas dem sardeller.

Varför snöar du in på Italien?
Det finns ansjovis i olja från flera länder.
Citera
2021-10-02, 16:15
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Varför snöar du in på Italien?
Det finns ansjovis i olja från flera länder.

Säg det då sardiner på burk.
Citera
2021-10-02, 16:42
Bannlyst
Citat:
Säg det då sardiner på burk.

Nej, sardeller.
Ansjovis i olja alltså, dessa finns från flera länder, inte bara Italien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in