• 1
  • 2
2021-09-30, 16:29
Medlem
hej behöver hjälp här, jag kan inte så mycket om ekonomi, jag hjälper min mamma med hennes skit små låner, och vill få hjälp av er som kan detta jag har tänkt på att samla alla lån i en privat lån med låg ränta och månad kostnad hennes kreditvärdighet är hög

Ikano

-10 214kr

ränta

12,65 %

602 kr
------------------------------------------------
Santander

-9 316

ränta

5,85%

1 176kr
-------------------------------------------
Svenday

-19 248

ränta

5,75%

599 kr
Collector bank

53 374

7,15 %

1145 kr

92 154kr 31.4% 3522 kr i månad
Citera
2021-09-30, 17:00
Medlem
Privattaxins avatar
Lendo.se, avböj extratjänster så som Lendos försäkring.
Citera
2021-09-30, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yassine
hej behöver hjälp här, jag kan inte så mycket om ekonomi, jag hjälper min mamma med hennes skit små låner, och vill få hjälp av er som kan detta jag har tänkt på att samla alla lån i en privat lån med låg ränta och månad kostnad hennes kreditvärdighet är hög

Ikano

-10 214kr

ränta

12,65 %

602 kr
Santander

-9 316

ränta

5,85%

1 176kr
Svenday

-19 248

ränta

5,75%

599 kr
Collector bank

53 374

7,15 %

1145 kr

Prata med sevenday, om att få utöka lånet, om du kan gå som medsökande så lär det nog inte bli några problem så länge ni båda har fast inkomst. Sevenday är bland de bättre bankerna då dem har prisgaranti på sina räntor, se till att din mamma inte söker allt för mycket nya lån, då UC kommer skita sig. Det handlar om totalt 96k~ ish ungefär vilket inte är enorma summor. Ni borde kunna bli klara med betalningen inom loppet av några år, så länge hon sköter sina betalningar. Lycka till!
Citera
2021-09-30, 18:32
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Ikano

-10 214kr

ränta

12,65 %

602 kr
Santander

-9 316

ränta

5,85%

1 176kr
Svenday

-19 248

ränta

5,75%

599 kr
Collector bank

53 374

7,15 %

1145 kr

Jobbar din mamma? Kolla upp medlemslån om hon är medlem i facket. Dom brukar ha bättre ränta. Sen behöver hon sluta med att ta lån.
Citera
2021-09-30, 23:07
Medlem
Diverges avatar
Kolla anyfin.se, sjukt nöjd där.
Citera
2021-10-02, 14:34
Medlem
har någon erfarenhet av att samla lån hos Swedbank?
Citera
2021-10-02, 17:50
Medlem
Vad är målet med att samla lånen? Är det att få ner månadskostnaden eller att amortera bort skulderna? Är din mamma motiverad att ta tag i situationen?

Det stora problemet är lånet på 92000 med galet hög ränta som din mamma knappt amorterar något på.
Kolla med Swedbank om du vill eller med någon jämförelsesajt. Tank på att inte låna mer än absolut nödvändigt, jag får det till 187tusen.

Idag betalar hon ungefär 7000 I ränta och amortering( fördelning okänd). Tänker vi oss ett lån på 18700 med en ränta på 6 procent blir räntan 935 kr i månaden och det finns då utrymme för en amortering på 6065 varje månad, hon är då skuldfri efter 31månader. Borde I verkligheten gå fortare då räntekostnader minskar med lånet.

Hoppas ni hittar ett lån med låg ränta.
Citera
2021-10-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Vad är målet med att samla lånen? Är det att få ner månadskostnaden eller att amortera bort skulderna? Är din mamma motiverad att ta tag i situationen?

Det stora problemet är lånet på 92000 med galet hög ränta som din mamma knappt amorterar något på.
Kolla med Swedbank om du vill eller med någon jämförelsesajt. Tank på att inte låna mer än absolut nödvändigt, jag får det till 187tusen.

Idag betalar hon ungefär 7000 I ränta och amortering( fördelning okänd). Tänker vi oss ett lån på 18700 med en ränta på 6 procent blir räntan 935 kr i månaden och det finns då utrymme för en amortering på 6065 varje månad, hon är då skuldfri efter 31månader. Borde I verkligheten gå fortare då räntekostnader minskar med lånet.

Hoppas ni hittar ett lån med låg ränta.

Som jag har sagt tidigare så är jag inte så bra på lån osv, jag ligger på 20 års ålder och försöker lösa detta, ja hon är motiverad att fixa detta och allt ser helt galet ut, räntan är hög på de flesta.

jag är inte tillräckligt bra för att förstå allt du skrev, skulle vara jätte tacksam om du kunde förklara vad sa på ett amatör nivå med tanken på all info jag har skrivit

Ikano

Skuld
-10 214kr

Ränta
12,65 %

Kostnad per månad 602 kr

Santander

Skuld
-9 316

ränta
5,85%

Kostnad per månad 1 176kr

Svenday

Skuld

-19 248

ränta

5,75%

Kostnad per månad 599 kr

Collector bank

Skuld
-53 374

Ränta
7,15 %

Kostnad per månad 1145 kr

Totalt skuld Månad kostnad
92 154 3522 kr i månad
Citera
2021-10-03, 16:17
Medlem
Det är fint att hon har bett om hjälp. Ett mycket viktigt första steg. Det betyder att hon faktiskt är öppen för att ta emot hjälpen. Många som har ekonomiska problem vill inte ha hjälpen och då är det (tyvärr) bara att titta på medan de gräver sin egen grav.

Börja i rätt ände. Innan ni samlar lånen behöver din mamma en budget. Hur ser det ut idag? Går hon fortfarande back varje månad eller brukar hon ha lite pengar över? Gå igenom alla hennes inkomster och utgifter de senaste tre månaderna så att ni får lite koll. Typ som tavlan i Lyxfällan (fast ni kanske vill hitta på några fler kategorier).

När ni tillsammans har gjort en budget som gör att hon ligger på plus, då kan ni kika på att samla lånen. Eller så börjar ni helt enkelt betala av lånen i tur och ordning efter vilket som har högst ränta. Om ni väljer det spåret, då ska ni betala minimum som krävs på varje lån och sedan lägga så mycket som möjligt på det med den högsta räntan.

Edit: Du har förresten räknat fel på hennes totala ränta. Man kan inte bara plussa ihop sådär utan du måste vikta efter hur stort varje lån är. Hon betalar i snitt 7,34% ränta. Om hon kan samla hela lånet hos Sevenday ellet hos Santander så sparar hon ca 1,5% ränta eller omkring 1300 kr per år. Jag tycker definitivt att hon ska göra detta om det är möjligt, men börja med att göra en budget för det är mycket viktigare. Hon måste ligga på plus för att kunna betala av lånen!
Senast redigerad av lajm 2021-10-03 kl. 16:27.
Citera
2021-10-03, 19:10
Medlem
Citat:
Som jag har sagt tidigare så är jag inte så bra på lån osv, jag ligger på 20 års ålder och försöker lösa detta, ja hon är motiverad att fixa detta och allt ser helt galet ut, räntan är hög på de flesta.

jag är inte tillräckligt bra för att förstå allt du skrev, skulle vara jätte tacksam om du kunde förklara vad sa på ett amatör nivå med tanken på all info jag har skrivit

Ikano

Skuld
-10 214kr

Ränta
12,65 %

Kostnad per månad 602 kr

Santander

Skuld
-9 316

ränta
5,85%

Svenday

Skuld

-19 248

ränta

5,75%

Kostnad per månad 599 kr

Collector bank

Skuld
-53 374

Ränta
7,15 %

Totalt skuld Månad kostnad
92 154 3522 kr i månad

Missade att 92154 var den totala skulden, läget ser genast bättre ut.
Har du koll på begreppet amortering? Vad skulden minskar med varje betalning.

B]
Santander
[/b]

Skuld
-9 316

ränta
5,85%

Får det till att ni betalar 46 kr i ränta och således amorterar 1120 varje månad. Återbetalt om 9 månader.

Ikano

Skuld
-10 214kr

Ränta
12,65 %

Kostnad per månad 602 kr

Ränta 107 kr och en amortering på 495 kr.
Återbetalt om 21 månader.

Svenday

Skuld

-19 248

ränta

5,75%

Kostnad per månad 599 kr
[b][u]

Ränta 92kr, amortering 507kr. Återbetalt om 38 månader.

Collector bank

Skuld
-53 374

Ränta
7,15 %

Ränta 318, amortering 827, återbetalt om 65 månader eller 5,5 år.

Gör upp en plan för hur ni vill agera. Hur snabbt vill ni vara skuldfri eller handlar allt om få ner månadskostnaden så mycket som möjligt? Jag tycker att lajm har goda tankar kring budget, så fundera noga kring de bitarna

Eftersom du säger att du är okunnig så läs på om begreppet medlåntagare så att du inte binder ris åt egen rygg. Var medveten om vad du skriver på för, vilket jag inte tycker att du ska göra.
Citera
2021-10-04, 12:07
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag tycker inte att situationen verkar vara så farlig. Nu är jag ingen expert på hopbakslån, men om din mamma inte har möjlighet att ta/utöka bottenlån så är jag skeptisk till om det går att få en särskilt mycket bättre ränta, åtminstone när det gäller Santander och Sevenday.

Om du vill minimera kostnaden så ska din mamma amorterara så mycket på lånet med högst ränta, d.v.s. Ikano.
Citera
2021-10-07, 21:40
Medlem
Jobbar som lånehandläggare. Vårt företag jobbar med alla banker som hon har lån på. I min erfarenhet är Seven Day den bästa banken. Oftast när man samlar lån kanske man inte får den räntan man förtjänar just på grund av att kreditvärdigheten påverkas negativt av flera utspridda lån.

Teoretiskt sätt om jag hade jämfört lånen tror jag att hon hade fått lånen samlat till 4-6% i ränta förutsatt att hon har en okej inkomst & anställning. Oftast samlar vi ihop större skulder och 92k är inga astronomiska summor, fast ett surt äpple att bita i. Däremot när man samlar lån brukar man få ett något högre ränta än vad man förtjänar, därför jämför man lånet igen ca 2-3 månader efter när kreditvärdigheten har blivit bättre. Min rekommendation är att gå till en låneförmedlare och få samlat lånen. Några faktorer som påverkar ens bud är: Antal kreditupplysningar, årsinkomst, anställningstid & typ, boendekostnad och naturligtvis betalningsanmärkningar samt skulder hos kronofogden. Skulle rekommendera att välja en låneförmedlings-tjänst med många samarbetsbanker och att många utav dem är lågriskbanker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in