• 1
  • 2
2021-09-30, 10:41
Medlem
Jag har en liten fundering angående forumklimatet på Flashback. Väldigt ofta upplever jag att det är taggarna utåt även från användare som man inte haft någon konversation med alls tidigare. Gissar att det är fler än jag som upplever det på samma sätt. Inte så att jag tar illa upp egentligen, undrar bara varför det är på det sättet.

Det är som att folk utgår ifrån att om du citerar dem och skriver något med ett frågetecken på slutet så betyder det att du hatar dem och vill försöka sätta dem? Handlar det om dåligt självförtroende? Ibland anstränger jag mig extra för att verkligen markera att det inte finns någon anklagelse eller antydan bakom, genom att exempelvis använda formuleringar som "Nu gissar jag bara, men..." eller "Kan det möjligen vara så att..." men då kanske folk uppfattar det som man är sarkastisk.

Jag försöker (med varierande framgång ska väl sägas) att ändå utgå från att folk är välmenande och inte göra andra till fiender till höger och vänster. Visst, jag kan förstå att om man hoppar in i en tråd som diskuterar ett väldigt infekterat ämne så kanske vissa reagera reflexmässigt, men ändå.

Det är ju en helt annan sak om det är någon man haft återkommande diskussioner med eller läst massa andra inlägg från inom ett visst ämne och vet på ett ungefär vad personen tycker. Hur upplever ni andra det jag beskriver? Vad tror ni är orsaken till att det här på det här sättet?

Kanske är fenomenet begränsat till vissa delforum och att folk är jättetrevliga mot varandra i trådar som handlar om trädgårdstips eller sumerisk historia.
Citera
2021-09-30, 11:09
Medlem
Många kommer ju till Flashback för att de är frustrerande på alla åsiktskorridorer IRL och släpper alla hämningar här inne. Tänker inte på att det sitter en annan människa på andra sidan och låter frustrationen och hatet gå ut över andra användare och fultolkar allt någon annan skriver för att få avreagera sig. Det är ju både på gott och ont tänker jag. Det kanske är bra att vissa får utlopp för sin frustration så kanske man kan är lite snällare IRL, medan å andra sidan man kanske normaliserar ett dåligt beteende. Jag är inte så insatt, men skulle gärna se forskning på om fördelarna eller nackdelarna med ett forum som Flashback överväger.
Citera
2021-09-30, 11:10
Medlem
ayymirants avatar
För man är konstant tvungen att förklara det uppenbara för folk om och om igen och det går fan inte in i huvudet på dem. Har ingenting med dålig självkänsla eller annat trams. Man blir bara bitter när man interagerar med idioter.
Citera
2021-09-30, 11:17
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Flashback, det enda forum där du kan släppa alla PK-spärrar när du diskuterar!
Jag får många goda skratt när folk tar både ära och heder av mig och min person bara för att jag petar in en liten komentar, speuklation eller fråga i någon tråd
Citera
2021-09-30, 11:19
Medlem
Jag kan köpa båda de förklaringar som nämnts hittills. Samtidigt, om man ska spinna vidare lite:

1. Kan åsiktskorridorerna IRL till någon del vara ett resultat av forum som Flashback? Låt oss ta invandring som exempel. Jag råkar ju vara kritisk mot mycket av nuvarande svensk invandringspolitik. Men om människor med motsatt åsikt ser Flashback som representativt för hur invandringskritiker tycker och resonerar så har jag viss förståelse för den åsiktskorridor som jag i grunden föraktar.

2. Angående idioter. Kan definitivt förstås frustrationen om man har diskuterat med en viss användare utan att nå fram. Men varför då vara aggressiv mot den nya personen som skriver i tråden? Visst, han kanske råkar ha liknande åsikt som person nummer 1, men han har ju kanske inte tagit del av dina tidigare resonemang till person nummer 1? Jag inser till exempel att vissa av de ståndpunkter som jag hävdat 100 gånger är nya för någon som precis hoppat in i tråden. Så jag ser därför ingen anledning att vara aggressiv mot den nya personen.
Citera
2021-09-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag får många goda skratt när folk tar både ära och heder av mig och min person bara för att jag petar in en liten komentar, speuklation eller fråga i någon tråd
Haha, ja det krävs inte mycket för att det ska tända till. En bidragande orsak kan också vara att det är svårt att uttrycka känslor i text, stämningar kommer inte fram och folk blir misstänksamma direkt.
Citera
2021-09-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Haha, ja jag förstår hur du menar. Ibland får man en hel psykoanalys som svar när man kommenterar något.
Citera
2021-09-30, 11:44
Medlem
RedForces avatar
Jag tror att det beror på att den blåbruna extremhögern är mest frekvent här på Fb. Den vinden är lite mer hårt bitande och ganska hatiskt. Därför så är hela Fb mer eller mindre lite som att vara mitt i ringen på de värsta mobbarna i skolan. För det är så den vuxna Sverigedemokraten fungerar.
Citera
2021-09-30, 11:47
Medlem
Ja jag är ju rätt färsk här inne och blev förvånad över hur en del beter sig. Man undrar ju om dom är lika kaxiga aroganta själviska personer i verkliga livet eller är det dom snälla som inte kröker ett hår i verkligheten.

FB funkar säkert som en pysventil för en del istället för att sitta vid en "hjärnskrynklare" för dyra pengar. Vad tror ni andra?

Blev påhoppad för att jag la en kommentar på ett inlägg från en helt annan person, för att flera andra redan kommenterat det. Samtidigt får man skit för att man inte läser tråden från början så då uppstår moment 22, vad man än gör är det fel.
Citera
2021-09-30, 11:48
Medlem
Tycker dock att jag ser lika mycket av det från båda sidor här på FB. Samtidigt som det förstås finns många på båda sidor som klarar av att diskutera kontroversiella ämnen utan att vara onödigt aggressiva. Så jag köper nog inte riktigt resonemanget att partisympatier skulle vara förklaringen.
Citera
2021-09-30, 11:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Handlar väl om vilket delforum man besöker. I U&S är folk lite mer städade än de som skriver i drogforumen antar jag.
Citera
2021-09-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Jag har en liten fundering angående forumklimatet på Flashback. Väldigt ofta upplever jag att det är taggarna utåt även från användare som man inte haft någon konversation med alls tidigare. Gissar att det är fler än jag som upplever det på samma sätt. Inte så att jag tar illa upp egentligen, undrar bara varför det är på det sättet.

Det är som att folk utgår ifrån att om du citerar dem och skriver något med ett frågetecken på slutet så betyder det att du hatar dem och vill försöka sätta dem? Handlar det om dåligt självförtroende? Ibland anstränger jag mig extra för att verkligen markera att det inte finns någon anklagelse eller antydan bakom, genom att exempelvis använda formuleringar som "Nu gissar jag bara, men..." eller "Kan det möjligen vara så att..." men då kanske folk uppfattar det som man är sarkastisk.

Jag försöker (med varierande framgång ska väl sägas) att ändå utgå från att folk är välmenande och inte göra andra till fiender till höger och vänster. Visst, jag kan förstå att om man hoppar in i en tråd som diskuterar ett väldigt infekterat ämne så kanske vissa reagera reflexmässigt, men ändå.

Det är ju en helt annan sak om det är någon man haft återkommande diskussioner med eller läst massa andra inlägg från inom ett visst ämne och vet på ett ungefär vad personen tycker. Hur upplever ni andra det jag beskriver? Vad tror ni är orsaken till att det här på det här sättet?

Kanske är fenomenet begränsat till vissa delforum och att folk är jättetrevliga mot varandra i trådar som handlar om trädgårdstips eller sumerisk historia.
Pkister och godhetsknarkare har förstört allt....

Kommer ALDRIG förlåta dem. Och det är en stor del av svenska folket. Så med typ 80-90% hitrate är det bara naturligt att man låter äcklen veta vad man tycker om dom direkt.

Uttrycks anti-pk åsikter så får personen en eloge istället.

Som sagt, se till dem som begränsade yttrandefriheten i första hand. Där en stor del av alla problem började.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in