2021-10-06, 20:07
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Hmm ja, då har du väl kanske inte lärt dig något av dina förra ”läropengar”…

Jag upplever nog att man får vara lite ironisk absolut, men man bör ändå försöka hålla sig till ämnet osv. Och absolut, aldrig någonsin vara ironisk i form av att antyda att man vet vem någon är/var den jobbar. Eller att man antyder att den är en nu levande svensk känd person, till exempel. Big No No, blir ju 1.06.

Då har du inte sett mina tidigare trådar.
2021-10-06, 21:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det jag behöver förklarat är hur jag har avslöjat en viss användare med det inlägget? Samt hur jag bröt mot den regeln Med andra ord får du gärna citera det specifika i regeln som jag bröt mot. Jag försökte att citera det jag tror att du menade, uppenbarligen citerade jag fel.

Det jag citerade kan ju tolkas lite hur som helst. Om jag exempelvis hade skrivit att användare x kör en Volvo v70, hur hade det kunnat tolkas enligt 1.06?

Igen. Du behöver inte avslöja en användare för att det ska vara 1.06.

Regeln med förtydligandet i sin helhet:

Citat:
1.06. Användarnas anonymitet
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information som kan avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.

Dölj förtydligande av denna regel.
Flashback Forum kan sägas bygga på två grundpelare: den fria debatten och anonymitet. Anonymiteten ger individer med marginaliserade och stigmatiserade åsikter en plattform att framföra sina åsikter utan att de riskerar att det medför några konsekvenser för deras liv.

För att denna anonymitet inte ska sättas på spel är det förbjudet att avslöja information som leder till att någon riskerar att förlora sin anonymitet. Det är exempelvis förbjudet att avslöja en annan användares namn- eller personuppgifter, adress eller telefonnummer. Även annan information som kan binda en användare till en fysisk person är förbjuden att posta.

Det är förbjudet att sammankoppla flera användare på Flashback med varandra eller med konto eller användarnamn på annan webbplats. Däremot får ni gärna rapportera misstankar om någon missbrukar användandet av flera konton. Om en användare själv har berättat att den har ett annat konto eller det på annat sätt är publika uppgifter kan man dock kommentera eller uppmärksamma det.

Vissa användare är dock helt öppna med vilka de är, och det är givetvis i en sådan situation fullt tillåtet att påpeka vem som ligger bakom detta konto. Det finns även exempel på andra situationer med delvis självoutning, exempelvis om en användare har skrivit mycket om var han eller hon bor, och i dessa fall är det därför inte ett brott mot regel 1.06 att i ett inlägg påpeka detta.

Att posta arbetsplats krymper urvalet till vem någon kan vara utan att exakt peka ut vem denne är, vilket heller inte behövs för rekvisitet 1.06.

Om du säger att en användare kör en viss bil så vittnar det om att du vet vem denne är så det faller också under 1.06.
2021-10-06, 21:26
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Om jag exempelvis hade skrivit att användare x kör en Volvo v70, hur hade det kunnat tolkas enligt 1.06?
Definitivt 1.06, så länge användaren inte berättat det först.

Det finns många förklaringar av regeln gjorda här i ett av dina hemmadelforum, t ex där
--> (FB) Regel 1.06 - vad får respektive får inte postas? Är det okej om man bara skojar/mod

Dags att fördjupa dig.
2021-10-07, 00:33
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Igen. Du behöver inte avslöja en användare för att det ska vara 1.06.

Regeln med förtydligandet i sin helhet:

Att posta arbetsplats krymper urvalet till vem någon kan vara utan att exakt peka ut vem denne är, vilket heller inte behövs för rekvisitet 1.06.

Om du säger att en användare kör en viss bil så vittnar det om att du vet vem denne är så det faller också under 1.06.

Så det är specifikt den här delen i regeln som spökar här:

"Även annan information som kan binda en användare till en fysisk person är förbjuden att posta".

Då måste den delen förtydligas. Helst med punktform, eftersom den här delen kan tolkas lite löst hur som helst. Det är ett minfält.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Definitivt 1.06, så länge användaren inte berättat det först.

Det finns många förklaringar av regeln gjorda här i ett av dina hemmadelforum, t ex där
--> (FB) Regel 1.06 - vad får respektive får inte postas? Är det okej om man bara skojar/mod

Dags att fördjupa dig.

Hur då? Det låter helt absurt (om jag inte har uppgett vilken färg och regnummer det handlar om). Det finns tiotusentals Volvo v70 i Sverige (om inte fler). Förstår du mitt resonemang här?
2021-10-07, 02:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

"Även annan information som kan binda en användare till en fysisk person är förbjuden att posta".

Då måste den delen förtydligas. Helst med punktform, eftersom den här delen kan tolkas lite löst hur som helst. Det är ett minfält.

Nej det är inget minfält. Den enkla lösningen är att man tar det som att det är nolltolerans.

Citat:
Hur då? Det låter helt absurt (om jag inte har uppgett vilken färg och regnummer det handlar om). Det finns tiotusentals Volvo v70 i Sverige (om inte fler). Förstår du mitt resonemang här?

Du missförstår igen. Det handlar inte om att användaren ska vara en av alla Volvoägare utan om att du hintar om att du vet vem användaren är.
2021-10-07, 12:54
Medlem
Citat:

1. om den andra personen har en Volvo v70 så får den ju en känsla av att du har luskat ut vem de är, och att du gör en antydning att du vet det. Då kan den personen känna att det är hot från din sida.

2. Om det är okej att skriva att en användare har en Volvo v70 så är det okej att i nästa inlägg av dig eller av en annan att droppa fler ledtrådar till vem någon är. Och då är ens konto inte skyddat.
2021-10-07, 15:05
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej det är inget minfält. Den enkla lösningen är att man tar det som att det är nolltolerans.

Du missförstår igen. Det handlar inte om att användaren ska vara en av alla Volvoägare utan om att du hintar om att du vet vem användaren är.

Det är det visst, då kan lika gärna Flashback införa en annan flummig regel som kan tolkas lite hur som helst. Varför inte:

"Nolltolerans mot kommentarer som kan anses stötande".

Och du kommer fortfarande inte att förstå vad jag menar.
2021-10-07, 15:09
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granvall
1. om den andra personen har en Volvo v70 så får den ju en känsla av att du har luskat ut vem de är, och att du gör en antydning att du vet det. Då kan den personen känna att det är hot från din sida.

2. Om det är okej att skriva att en användare har en Volvo v70 så är det okej att i nästa inlägg av dig eller av en annan att droppa fler ledtrådar till vem någon är. Och då är ens konto inte skyddat.

Jag har aldrig skrivit att det är okej med några andra uppgifter. Men att blir en varning för att man skriver att någon kör en v70, är bara löjligt.

Det verkar som att folk från underrättelsetjänsten är verksamma i det här forumet, som förmodligen tvingade ägarna att införa den här absurda regeln (som kan tolkas lite hur som helst). Så att folk inte nosar kring detta, och avslöjar vad det är som pågår egentligen.

Hur absurt det än låter, så blir jag mer övertygad om detta. Censureringen blir bara värre och värre för varje år.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-10-07 kl. 15:15.
2021-10-07, 15:15
Medlem
Citat:
Jag har aldrig skrivit att det är okej med några andra uppgifter. Men att blir en varning för att man skriver att någon kör en v70, är bara löjligt.

Det verkar som att folk från underrättelsetjänsten är verksamma i det här forumet, som förmodligen tvingade ägarna att införa den här absurda regeln (som kan tolkas lite hur som helst). Så att folk inte nosar kring detta, och avslöjar vad det är som pågår egentligen.+

Hur absurt det än låter, så blir jag mer övertygad om detta.

Varför är det löjligt att få en varning för att man skriver att någon kör en v70? Kan du förklara varför du ser det så?
2021-10-07, 15:18
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:

Exakt så här!

En användare (X) kanske har själv känt sig bekväm med att säga att denne bor i en viss, lite större stad. Kanske till och med sagt sitt kön, samt sin ungefärliga ålder, i olika trådar.

Detta kanske är gränsen för vad användaren känner sig bekväm med att lämna ut, just för att fortfarande känna sig trygg med att denne är anonym.

Om då en annan användare (Y) helt plötsligt vräker ur sig att användare X minsann kör Volvo V70. Eller arbetar på Volvo. Eller dylik info.

Så blir det plötsligen oerhört mkt lättare att kunna ”ringa in” vem användaren X är! Plus att denne kan känna en oerhörd obehagskänsla och rentav känna sig hotad.

Detta är anledningen till att det är, och bör vara, total nolltolerans för 1.06. FB är hårda på detta och det är totalt rätt. Allt för att skydda användarna.

TS du får nog ge dig nu… 😆
2021-10-07, 15:21
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Varför är det löjligt att få en varning för att man skriver att någon kör en v70? Kan du förklara varför du ser det så?

Eftersom jag inte riskerar att avslöja en användares identitet. Jag skrev varken regnummer, färg, årsmodell, etc.

Det finns tiotusentals personer som äger en Volvo v70. Både kvinnor och män, det är omöjligt att spåra en användare på det sättet.
2021-10-07, 15:28
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte riskerar att avslöja en användares identitet. Jag skrev varken regnummer, färg, årsmodell, etc.

Det finns tiotusentals personer som äger en Volvo v70. Både kvinnor och män, det är omöjligt att spåra en användare på det sättet.

Men om det är okej, så bör det vara okej att i nästa inlägg säga att vederbörande bor i ett rött hus med vita knutar. Bada varje dag, det är juli många badar. Men om det är tillåtet att strössla sådana uppgifter så finns det ju inte något skydd för ens identitet på detta form. För varje inlägg ska ju bedömas på samma sätt som det du skrivit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in