2021-10-06, 14:52
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granvall
Om man skriver att någon har ett jobb på ett visst ställe där antalet inte är jättemånga, så kan man avslöja vem det är genom att lägga ihop med något annat identifierbart. Så det är bäst att undvika sådant av den anledningen.

Dessutom så kan en antydan om att man vet var någon jobbar inge en obehagskänslor hos den andre användaren. Jag vet var din mobil bor typ. Särskilt om det är sant. Och det vet ju inte du något om säger du.

Sen så kvittar det ju om du i efterhand säger att du inte har någon aning om i vilken källarlokal någon jobbar.

Fast hur vet man att det inte är jättemånga som jobbar där? Samt definiera jättemånga.

Som en jämförelse, folk skriver ju till varandra "du är en samhallare" och liknande. D.v.s. jävlas med varandra att man arbetar på Samhall. Dessa sorters kommentarer blir inte varnade.
2021-10-06, 14:55
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Ja fast det du beskriver där är ju bara ett allmänt politiskt epitet som väl för övrigt används ganska friskt
på Flashback och påklistras på lite vem som helst.

En anställd och arbetsplats är däremot lite mer personligt eller specifikt även om jag förstår
att du givetvis var lite dryg och oseriös, eller ironisk som du kallar det, när du skrev det.

Fast om regel 1.06, Användarnas Anonymitet, ska gälla lika för alla, så bör du kanske inte slippa undan
enbart av den anledningen.

Nja, fast Socialdemokraterna har ju medlemskap, och dessa medlemskap är väl inte sekretessbelagda? Att kalla någon för en sosse, eller SD:are ökar risken för identifiering också.
2021-10-06, 15:01
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Igen. Du behöver inte avslöja någon identitet för att det ska vara 1.06.

Här är själva regeln:

Citat:
1.06. Användarnas anonymitet
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information som kan avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.

Kan du fetmarkera var det står, arbetsplats?
2021-10-06, 15:11
Medlem
IcyHearts avatar
Den här typen av grej har väl redan retts ut ca 1.000 ggr tidigare… 🥱

Det är ju en solklar 1.06 att prata om var någon användare arbetar. Mer solklar finns ju knappt! (Förutom att då säga personens riktiga namn, ungefär)….

I andra såna här klagotrådar har det formella svaret brukat bli att ironi eller ej spelar ingen roll. Just för att ironi kan användas som en slags ursäkt/förklädnad, för att just kunna outa en person. ”Slippery slope”. Därmed går de stenhårt på regeln, istället, rakt av. Rimligt.

Dina jämförelser med att kalla folk för ”sossar” osv, blir bara löjliga. Det kan betyda vad som helst att vara ”sosse”, det behöver inte betyda medlem i (S). Det kan betyda att man röstar på dem bara. Och röstandet är ju hemligt så på det sättet går det inte outa nån. Kan även innebära att man bara är en sossesympatisör, dvs ännu mer vagt och kan handla om miljontals olika människor…

(Däremot om du skulle kalla någon för en namngiven sosse, då är det regelbrott så klart. Ja, även om det är ironiskt menat).

Ta det som ”lärpengar” bara som ngn sa.
2021-10-06, 15:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Här är själva regeln:

Kan du fetmarkera var det står, arbetsplats?

Och här är en del av förtydligandet:

Citat:
För att denna anonymitet inte ska sättas på spel är det förbjudet att avslöja information som leder till att någon riskerar att förlora sin anonymitet. Det är exempelvis förbjudet att avslöja en annan användares namn- eller personuppgifter, adress eller telefonnummer. Även annan information som kan binda en användare till en fysisk person är förbjuden att posta.

Du kan ju inte vara så dum att du inte förstår att arbetsplats faller under det.
2021-10-06, 18:24
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Och här är en del av förtydligandet:

Du kan ju inte vara så dum att du inte förstår att arbetsplats faller under det.

Tänker du på den här meningen?

"Även annan information som kan binda en användare till en fysisk person är förbjuden att posta."
2021-10-06, 18:25
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Den här typen av grej har väl redan retts ut ca 1.000 ggr tidigare… 🥱

Det är ju en solklar 1.06 att prata om var någon användare arbetar. Mer solklar finns ju knappt! (Förutom att då säga personens riktiga namn, ungefär)….

I andra såna här klagotrådar har det formella svaret brukat bli att ironi eller ej spelar ingen roll. Just för att ironi kan användas som en slags ursäkt/förklädnad, för att just kunna outa en person. ”Slippery slope”. Därmed går de stenhårt på regeln, istället, rakt av. Rimligt.

Dina jämförelser med att kalla folk för ”sossar” osv, blir bara löjliga. Det kan betyda vad som helst att vara ”sosse”, det behöver inte betyda medlem i (S). Det kan betyda att man röstar på dem bara. Och röstandet är ju hemligt så på det sättet går det inte outa nån. Kan även innebära att man bara är en sossesympatisör, dvs ännu mer vagt och kan handla om miljontals olika människor…

(Däremot om du skulle kalla någon för en namngiven sosse, då är det regelbrott så klart. Ja, även om det är ironiskt menat).

Ta det som ”lärpengar” bara som ngn sa.

Vadå läropengar? Det haglar varningar över mig, det är som om att moderatorerna behövder uppfylla en kvot med ett x antal avstängningar varje månad. Man får inte längre skämta, eller vara ironisk i det här forumet längre.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-10-06 kl. 18:42.
2021-10-06, 19:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tänker du på den här meningen?

"Även annan information som kan binda en användare till en fysisk person är förbjuden att posta."

Det är ingen idé att du frågar in absutdum. Du inser bevisligen ändå inte trots att du har fått förklarat för dig upprepade gånger nu varför du brutit mot 1.06.
2021-10-06, 19:13
Medlem
svampsubbas avatar
Citat:
Fast jag blev inte varnad för de specifika inläggen, så dina maskningar var onödiga.

Jo jag tackar, men att det inte skett hittills är ingen specifik garanti, så sitt full av tacksamhet ner i båten.

Citat:
Vadå läropengar? Det haglar varningar över mig, det är som om att moderatorerna behövder uppfylla en kvot med ett x antal avstängningar varje månad. Man får inte längre skämta, eller vara ironisk i det här forumet längre.

Ja ja från bara sarkasm till gråtvalsen, ta dig samman nu och gå vidare med ytterligare en kasse lärdomar, du har fått så många goda råd och förklaringar så det finns inte en jämförelse i Flashbacks historia.
Lycke till...
Senast redigerad av svampsubba 2021-10-06 kl. 19:20.
2021-10-06, 19:17
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:

Hmm ja, då har du väl kanske inte lärt dig något av dina förra ”läropengar”…

Jag upplever nog att man får vara lite ironisk absolut, men man bör ändå försöka hålla sig till ämnet osv. Och absolut, aldrig någonsin vara ironisk i form av att antyda att man vet vem någon är/var den jobbar. Eller att man antyder att den är en nu levande svensk känd person, till exempel. Big No No, blir ju 1.06.
2021-10-06, 20:04
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Det är ingen idé att du frågar in absutdum. Du inser bevisligen ändå inte trots att du har fått förklarat för dig upprepade gånger nu varför du brutit mot 1.06.

Det jag behöver förklarat är hur jag har avslöjat en viss användare med det inlägget? Samt hur jag bröt mot den regeln Med andra ord får du gärna citera det specifika i regeln som jag bröt mot. Jag försökte att citera det jag tror att du menade, uppenbarligen citerade jag fel.

Det jag citerade kan ju tolkas lite hur som helst. Om jag exempelvis hade skrivit att användare x kör en Volvo v70, hur hade det kunnat tolkas enligt 1.06?
2021-10-06, 20:06
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsubba
Jo jag tackar, men att det inte skett hittills är ingen specifik garanti, så sitt full av tacksamhet ner i båten.

Ja ja från bara sarkasm till gråtvalsen, ta dig samman nu och gå vidare med ytterligare en kasse lärdomar, du har fått så många goda råd och förklaringar så det finns inte en jämförelse i Flashbacks historia.
Lycke till...

Jag har inte brutit mot 1.06.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-10-06 kl. 20:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in