2021-09-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9xcvnz16
Okej, tack. Vet ej vilken effekt jag har, så det måste jag kolla upp. Problemet är att tändningen stänger av sig efter cirka 3 minuter efter man gått in i bilen. Men startar jag motorn så går det bra, så kanske måste ha den igång då. Skiter i om jag är en miljöbov.

Brukar även ha en hyfsad powerbank liggandes laddad i bilen. Är aldrig fel om man skall iväg någonstans utanför bilen.

Bor du på hotell så kan du väl be om att få låna en USB-laddare i receptionen?

Annars så har många moderna hotell USB-uttag direkt på hotellrummen. Kolla vid antingen skrivbordet eller vid sängen.
Citera
2021-09-29, 21:59
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Eller måste motorn vara på? Och hur snabbt kan man ladda ett 7200mh batteri? 30 min, 1 timme?
Beror på bilmodell och laddare. Normalt kan man max plocka ut 10 ampere vid 12 volt ur ett cigarettändaruttag. Alltså 120 watt. Ett batteri på 7,2 Ah vid 3,7 volt eller då 26 Wh skulle då ta 15 minuter att ladda. Nu är detta helt orealistiskt eftersom laddare och mobil sätter stopp, men det visar bara att flaskhalsen inte finns i uttaget. Kör vi på det mer realistiska 2 A vid 5 volt skulle det ta närmare tre timmar att ladda batteriet.

Om tändningen måste vara på beror på bilmodell. Jag har kopplat mitt uttag så det är konstant aktivt oavsett om nyckeln är i bilen eller ej. Men många kräver att tändningen är igång.
Citera
2021-09-29, 22:09
Medlem
På min bil fungerar det i baksätet fast tändningen inte är på.
Citera
2021-09-29, 22:16
Medlem
HipToBeSquares avatar
Detta beror på bilmodell. T.ex. cigarettuttagen funkar inte på min bil om inte bilen är i tändning. USB uttagen fungerar utan tändning. Efter en tid kommer boardnet att stänga ner och det är antagligen då USB uttagen slutar funka. I regel stänger bilen boardnet helt ner efter en tid för att spara ström, detta varierar beroende på bilmodell men ofta några timme eller så. Tänk om du har en sak som går på USB, parkerar bilen vid flygplatsen och sticker på semester en vecka. När du kommer tillbaka är strömmen borta. Detta är en av anledningarna att de stänger ner boardnet.

USB uttaget är ofta kopplat till infotainmentsystemet och dess strömförsöjning behöver inte vara kopplat till boardnet även om det är vanligt. Andra infotainmentsystem kan ha en egen strömregulator på en timer istället.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2021-09-29 kl. 22:24.
Citera
2021-09-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Brukar även ha en hyfsad powerbank liggandes laddad i bilen. Är aldrig fel om man skall iväg någonstans utanför bilen.

Bor du på hotell så kan du väl be om att få låna en USB-laddare i receptionen?

Annars så har många moderna hotell USB-uttag direkt på hotellrummen. Kolla vid antingen skrivbordet eller vid sängen.

nä, alltså ska ut och jaga i skogen så finns inga usb-uttag på träden. Utan det enda jag har tillgång till är väl bilen då.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Beror på bilmodell och laddare. Normalt kan man max plocka ut 10 ampere vid 12 volt ur ett cigarettändaruttag. Alltså 120 watt. Ett batteri på 7,2 Ah vid 3,7 volt eller då 26 Wh skulle då ta 15 minuter att ladda. Nu är detta helt orealistiskt eftersom laddare och mobil sätter stopp, men det visar bara att flaskhalsen inte finns i uttaget. Kör vi på det mer realistiska 2 A vid 5 volt skulle det ta närmare tre timmar att ladda batteriet.

Om tändningen måste vara på beror på bilmodell. Jag har kopplat mitt uttag så det är konstant aktivt oavsett om nyckeln är i bilen eller ej. Men många kräver att tändningen är igång.

Aha, då förstår jag

Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Detta beror på bilmodell. T.ex. cigarettuttagen funkar inte på min bil om inte bilen är i tändning. USB uttagen fungerar utan tändning. Efter en tid kommer boardnet att stänga ner och det är antagligen då USB uttagen slutar funka. I regel stänger bilen boardnet helt ner efter en tid för att spara ström, detta varierar beroende på bilmodell men ofta några timme eller så. Tänk om du har en sak som går på USB, parkerar bilen vid flygplatsen och sticker på semester en vecka. När du kommer tillbaka är strömmen borta. Detta är en av anledningarna att de stänger ner boardnet.

USB uttaget är ofta kopplat till infotainmentsystemet och dess strömförsöjning behöver inte vara kopplat till boardnet även om det är vanligt. Andra infotainmentsystem kan ha en egen strömregulator på en timer istället.

Det är förståeligt. Tror jag löser det genom att ha på bilen tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av lovedrug
Hör du nu TS att det är din jävla fitt bil det är fel på? Alla skrattar åt dig.

Jaha, får jag låna din bil imorgon då?
Citera
2021-09-29, 23:13
Medlem
Citat:
nä, alltså ska ut och jaga i skogen så finns inga usb-uttag på träden. Utan det enda jag har tillgång till är väl bilen då.

Ok, då förstår jag.

Min bil har strömsatt laddning av telefoner, både trådlös och USB-C, ca. i 1-2 timmar efter man lämnat bilen. Brukar ladda min telefon fullt om jag glömt den i bilen. Synd att fler bilar inte har det upplägget.

Tips annars; köp med en rejäl 12 000 (eller mer) mAh powerbank, eller helst två. Så kan du ha med de i ryggsäcken vid jakt.

Själv köpte jag en sådan här idag: https://www.cyberphoto.se/mobiltelef...charge-omni-13

Finns även en på hela 20 000 mAh: https://www.cyberphoto.se/mobiltelef...charge-omni-20

Bägge har även den smidiga funktionen att ha ett 230V-uttag för att ladda och driva andra prylar som går på AC.

Gällande bilen; har du 12V uttag vid bagaget?

De brukar ibland vara strömsatta även utan att tändningen är på. Kan vara värt att prova att ladda telefon eller powerbanken i de.
Senast redigerad av mtflash 2021-09-29 kl. 23:21.
Citera
2021-09-29, 23:16
Medlem
Om bilen slår ifrån efter en stund så finns det 99.9999% chans ingen möjlighet att ändra detta.
Du är körd.

Om du vill "fixa" det kan du koppla in ett 12v uttag eller USB uttag direkt till bilens säkringslåda, bara välja en lämplig säkring som alltid är igång, inte alls svårt.

Annan lösning kan vara ett leta efter 12v uttag (baksätet, bakluckan m.m).
Sedan koppla ett USB in i dessa och hoppas de är igång.
Vissa bilar stänger av de på framsidan medan bakluckan alltid är igång osv osv.
Citera
2021-09-29, 23:35
Medlem
På vissa bilar så kan man ändra så att ciggtändaruttagen får konstantström från batteriet, och alltså inte kopplas ifrån en stund efter tändningen slagits av.

T ex på Passat B8 så kan det fixas på ca 30s då det bara handlar om att flytta en säkring ett hack, klart. Sannolikt samma manöver på fler VAG-bilar, och liknande kanske finns på andra bilar med.
Citera
2021-09-30, 09:20
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Det är förståeligt. Tror jag löser det genom att ha på bilen tror jag.
En fullösning är ju annars att koppla en usb-laddare direkt till bilbatteriet och ladda mobilen under huven. Nu talar vi om 10-30 minuters pulande. Ingen långsiktigt lösning dock, men i nödfall kan det ju fungera. Annars är ju som sagt en powerbank en alternativ lösning.
Citera
2021-09-30, 10:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
En fullösning är ju annars att koppla en usb-laddare direkt till bilbatteriet och ladda mobilen under huven. Nu talar vi om 10-30 minuters pulande. Ingen långsiktigt lösning dock, men i nödfall kan det ju fungera. Annars är ju som sagt en powerbank en alternativ lösning.
Ja,eller plundra åkgräsklipparen på batteriet ovh ra med det ut på jaktpasset och ladda på plats..

Har själv byggt om min cykelgenerator,så den ger likspänning och satt ett USB-uttag på cykeln,som driver en 10 meter lång LED-slinga och laddning till telefonen..
Citera
2021-10-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Har själv byggt om min cykelgenerator,så den ger likspänning och satt ett USB-uttag på cykeln,som driver en 10 meter lång LED-slinga och laddning till telefonen..

Bra idé!

Hur byggde du elektroniken för USB-uttaget?
Citera
2021-10-01, 19:09
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Bra idé!

Hur byggde du elektroniken för USB-uttaget?

Du bygger en likriktare med rejäl glättningkonding , är enfas så det blir lite pulserande lik annars

O sen en en usbladdare från bil.

Dessa har ofta/alltid en dc/dc konverter
och fixar till spänningen från smutsig spänningskälla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in